Trodijelna izložba radova

Retrospektiva Davida Maljkovića – velika izložba u malim prostorima

Maja Hrgović

Prisniji odnos s Maljkovićem – detalj iz Galerije Nova / Foto Denis LOVROVIĆ

Prisniji odnos s Maljkovićem – detalj iz Galerije Nova / Foto Denis LOVROVIĆ

Iako se Maljkovićeva retrospektiva ne temelji na kronologiji i donekle dekonstruira žanr retrospektive »na pola umjetničkog puta«, izložba daje objedinjen pregled umjetnikove prakse i obuhvaća širok spektar radova



ZAGREB  Za opus Davida Maljkovića, koji je stameno građen dvadeset godina i koji je međunarodno prepoznat i visoko cijenjen – toliko visoko da mu je svoja vrata otvorio i njujorški Museum od Modern Art (MoMA), najugledniji svjetski muzej suvremene umjetnosti – mala galerija poput Galerije Nova koju vodi ambiciozni kustoski tim WHW bila je naprosto pretijesna. Zato je retrospektiva radova jednoga od najistaknutijih umjetnika srednje generacije morala biti podijeljena na više dijelova, od kojih je svaki smješten u drugi galerijski prostor.


Zato je preksinoćnje otvorenje »Retrospektive po dogovoru« bilo, zapravo, mala turneja – prvo je u 18 sati otvorena izložba u Galeriji Nova i u susjednom Showroomu, najbliža konvencionalnoj formi retrospektive – ondje su izloženi Maljkovićevi rani slikarski radovi, eksperimentalni video radovi i rekviziti koje je u njima koristio. Zatim se u 19 sati publika premjestila u galeriju Hrvatskog dizajnerskog društva, gdje su prvi put cjelovito predstavljene domaće i inozemne publikacije, knjige i katalozi o pojedinim etapama Maljkovićeva opusa; da bi posljednja postaja ovog malog gradskog putovanja završila u 20 sati u umjetnikovom ateljeu na Ribnjaku. Ali popis lokacija time nije iscrpljen: za trajanja izložbe, 10. studenoga Kino Tuškanac uključit će se u ovu retrospektivu projekcijama filmova Davida Maljkovića.


Suptilna poruka


Ovo je prva Maljkovićeva retrospektiva u Hrvatskoj. U svjetlu činjenice da ona dolazi nakon impozantnog uspjeha u inozemstvu, primjerenijim bi se činilo da se ona događa u kakvoj »jačoj« galeriji, ili u Muzeju suvremene umjetnosti. No, kustosice iz WHW-a upravo su ovakvom, višedijelnom koncepcijom izložbe nakanile odaslati suptilnu poruku o stanju zagrebačkog institucionalnog okvira.




David Maljković / Foto D. LOVROVIĆ


David Maljković / Foto D. LOVROVIĆ



S druge strane, i ova su prostorna ograničenja obrnuta u korist Maljkovićeva rada.


– Ono što se može činiti kao prostorno ograničenje postaje put za otvoren i humorističan pristup samom formatu retrospektivne izložbe. Limitirana vidljivost izložbenih prostora i metafora iz naslova, »Retrospektiva po dogovoru«, omogućuju publici manje formalan, prisniji aranžman – istaknule su kustosice WHW-a.



Renomirani prostori


David Maljković rođen je 1973. u Rijeci, živi i radi u Zagrebu. Njegove recentne samostalne izložbe uključuju: Palais de Tokyo, Pariz (2014), Kunstmuseum, St. Gallen (2014), Baltic Art Centre for Contemporary Art, Gateshead (2013), Van Abbemuseum, Eindhoven (2012), Wiener Secession, Beč (2011), Museo Reina Sofia, Madrid (2009). Maljković je sudjelovao na mnogim grupnim izložbama, među kojima su: Venecijansko bijenale, (2015), Musée National d’Art Moderne Centre Pompidou, Pariz (2014), Palais de Tokyo, Pariz (2012), MUSAC Museo de Arte Contemporaneo de Castilla y Leon, Leon (2012), 29. Umjetničko bijenale u Sao Paulu (2010) i 11. Istanbulsko bijenale (2009).



David Maljković imao je već nekoliko opsežnih retrospektivnih izložbi u nekima od najistaknutijih europskih muzeja, kao što su Van Abbemuseum u Eindhovenu, bečka Secesija ili Baltic centar za suvremenu umjetnost u Gatesheadu. Izložba okuplja širok spektar njegovih radova iz različitih etapa karijere, koji su dosad bili puno prisutniji na međunarodnoj sceni nego lokalno. Primjer je Maljkovićev ikonički rad, video trilogija o Petrovoj gori, koju je otkupila MoMA iz New Yorka i čiji je naslov »Scene za novo naslijeđe« taj ugledni muzej nedavno preuzeo kao naslov izložbe novijih akvizicija. Maljkovićeve »Scene za novo naslijeđe« prvi se put cjelovito pokazuju u Zagrebu.


Od studija do Bijenala


– Iako se ova retrospektiva ne temelji na kronologiji i donekle dekonstruira žanr retrospektive »na pola umjetničkog puta«, izložba daje objedinjen pregled umjetnikove prakse, obuhvaćajući širok spektar radova: od slika nastalih tijekom njegova studiranja na zagrebačkoj ALU do recentne serije radova koje je kustos 56. Bijenala u Veneciji Okwui Enwezor uvrstio u centralnu izložbu ovogodišnjeg Bijenala »All the World’s Futures« – ističu kustosice WHW-a.


Na postavu u Galeriji Nova umjetnik je sam radio. Cilj mu je bio postići ne-hijerarhijski pristup. Učinio je to golemim platoom, koji ispunja veći dio galerije, a na njemu su, u jednoj ravnini, izdignutoj metar i pol od poda, naoko nehajno pobacani njegovi radovi. Platna su odložena uza zid kao nekorištena oprema, jedan projektor vrti »na prazno«, tu je lopta koja je korištena kao rekvizit u njegovom videu »Scenes for a New Heritage II« (Scene za novo naslijeđe II, 2006). Izbor pokriva gotovo 20 godina; od ranih slika, poput »Portreta oca« (1998) do serije »New Reproductions« (Nove reprodukcije, 2013) koja je nedavno izložena na Venecijanskom bijenalu.


Izložba u Galeriji Nova i u studiju Davida Maljkovića bit će otvorena do 28. studenoga, a u Hrvatskom dizajnerskom društvu do 14. studenoga. Retrospektiva će sljedeće godine biti pokazana u Muzeju suvremene umjetnosti Metelkova u Ljubljani.