Vozači u Opatiji zbunjeni novim aparatima za naplatu parkinga. Štok kaže: ‘Takvi su po cijeloj Europi’

Aleksandra Kućel Ilić

Moderni parkirni aparat  u Opatiji

Moderni parkirni aparat u Opatiji

Kada unatoč pokušajima ne uspiju platiti parking, vozači odustaju i svjesno ostavljaju vozilo »bez biljeta«. U Opatiji 21 smatraju da novi sustav nije kompliciran, već da korisnicima »ide na ruku«



OPATIJA Novi, moderni parkirni aparati koji su nedavno osvanuli u Opatiji, gdje se za ovaj dio svakodnevice vozača brine gradska tvrtka Opatija 21, zbunili su korisnike. Stariji vozači koji čak i s naočalama ne mogu jasno pročitati sitnim slovima napisane upute za korištenje aparata, kažu da su novi parkirni uređaji za njih »puni prepreka«.


– Pokušavao sam platiti parking kraj tržnice i bio sam uporan, ali bez rezultata. Ne razumijem »ni kope ni špade«, a najviše me zbunjuje onaj dio s upisom registarskih oznaka automobila. Znači, pretpostavka je da se oznaka mora znati napamet – požalio nam se jedan zbunjeni korisnik treće životne dobi. Sličnih je upita proteklih dana bilo još, pa smo zatekli i stranog turista u dobi od tridesetak godina koji također nije uspješno riješio misiju zvanu »plaćanje parkinga«. Otišao je i ostavio parkirano vozilo u prekršaju, bez da je platio parking.


Ispred novog aparata na parkingu kraj tržnice se povremeno stvaraju gužve, a ponekad i kolone onih koji čekaju kako ne bi bili u prekršaju i uredno platili Opatiji 21.




Osim primjedbi korisnika na licu mjesta, dobili smo ih i putem društvenih mreža.


– Bilo je najavljeno da će se na novim aparatima parking moći platiti kreditnim/debitnim karticama što nije istina. Nedavno smo svjedočili korištenju tih aparata od strane turista koji su se mučili da shvate kako koristiti nove aparate. Naime, na novim aparatima nije moguće izvršiti plaćanje karticama te još zanimljivije ako se parking plati novčanicom od npr. 50 ili 100 kuna aparat ne vraća ostatak novca nego je potrebno otići do sjedišta tvrtke Opatija 21 kako biste dobili ostatak novca – stoji u objavi.


Blagajna i subotom


Zamolili smo Igora Štoka, direktora Opatije 21 za objašnjenje, ali i detaljnije upute za plaćanje.


– Opatija 21 uvela je 1. ožujka ove godine novi sustav koji osim što predstavlja tehnološki napredak, uvelike ide na ruku korisnicima usluga. Naime, stari aparati su potpuno neovisni o sustavu kontrole i naplate Opatije 21 te omogućuju kupnju karte čak i onda kad je korisnik zaboravio da po nekom drugom kriteriju već ima plaćen parking u Opatiji. Novi aparati upravo suprotno, najprije putem internetske veze pitaju centralni sustav Opatije 21 da li korisnik uopće treba kupiti sat parkiranja. Sustav provjerava sve prodajne kanale Opatije 21 te daje aparatu dozvolu ili pak odbija izvršiti transakciju kupnje usluge parkiranja. Dakle, išli smo u smjeru maksimalne zaštite prava korisnika usluga što nigdje u Hrvatskoj ne postoji. Nadalje, aparati ovakvog tipa postoje u mnogim evropskim gradovima te ne predstavljaju problem korisnicima čak ni u starijoj dobi.


Ukoliko bilo što nije jasno korisniku ili je pak uređaj u kvaru, isti može pozvati broj također naveden na aparatu 0994559310. Ovaj broj aktivan je za cijelo vrijeme perioda naplate u našem gradu. Također napominjem da smo za razliku od desetogodišnjeg perioda bivšeg privatnog koncesionara uveli i rad blagajne subotom. Stoga se bilo kakve reklamacije ili pak plaćanje dnevne parkirne karte može obaviti i subotom. Također, jednom mjesečno može se umanjiti plaćanje dnevne karte na pola – naveo je Štok.


Po njegovim riječima, s obzirom da aparati za naplatu parkiranja nisu bankomati te nemaju mogućnost vraćanja novca, u slučaju da se ubaci prevelika moneta papirnatog novca a odabere se samo jedan sat za plaćanje, potrebno je odbiti transakciju plaćanja novčanicom crvenom tipkom X (odbij/Cancel) uslijed čega aparat izbacuje listić s kodom. Isti se može donijeti na blagajnu Opatije 21 unutar 30 dana te se obavi povrat novca.



Igor Štok navodi kako su uputstva za korištenje postavljena na hrvatskom i engleskom jeziku, te kako su vrlo jednostavna:


1.Treba uključiti aparat dodirom na bilo koju tipku na tipkovnici 2.Treba odabrati tarifu satne karte ili dnevne karte dodirom na tipku plave boje (odabir tarife) i potvrditi isto zelenom tipkom (prihvati/OK) 3.Treba upisati registarsku oznaku vozila putem tipkovnice te potvrditi istu sa zelenom tipkom (Prihvati/OK)4.Treba ubaciti kovanice ili novčanicu te potvrditi transakciju zelenom tipkom (Prihvati/OK)5.Izdaje se listić s plaćenim vremenskim periodom za vašu registraciju


Ili novčanice,ili kartice


– Nadalje, plaćanje je moguće i dalje kovanicama ali i nadopunjavanjem papirnatog novca kovanicama kako bi se maksimalno idealiziralo plaćanja u minutama nakon što se plati npr. samo jedan sat. Dakle, po novome moguće je plaćati u kombinaciji kovanica i novčanica. Ukoliko se prilikom obavljanja transakcije pogriješi u unosu registarske oznake ili bilo čega drugog, moguće je izbrisati pogrešna slova ili brojeve žutom tipkom sa strelicom u lijevo (izgledom i funkcijom kao i na pametnom telefonu ili računalu). Uvođenjem novog sustava, tvrtka je išla u smjeru da se smanje troškovi korisnika u vidu plaćanja parkiranja putem SMS-a. Naime, teleoperateri za uslugu naplaćuju po svakoj transakciji 75 lipa.


Opatija 21 je tome doskočila te uvela mogućnost plaćanja putem mobilne aplikacije za pametne telephone PAYDO. Istu se može instalirati potpuno besplatno na Appleove i Android uređaje. Paydo aplikacija ne naplaćuje nikakve dodatne troškove kao što to čine teleoperateri već se plaća samo čisti iznos parkiranja. Ona nije samo u funkciji hrvatskih korisnika već prvi put omogućavamo da strani posjetitelji plaćaju putem iste u našem gradu – zaključio je Štok.


Objašnjava također i da postoje aparati koji primaju kreditne kartice, ali je ipak veći broj onih koji primaju samo novčanice.


– Nabavili smo i aparate koji primaju kreditne kartice te su postavljeni ispred Kraša, na ulazu u Volosko na raskrižju i kod nove policijske stanice (bivši ACI). Tehnički je nemoguće zbog skučenosti prostora unutar aparata istovremeno omogućiti postavljanje skenera za novčanice i kartice. Stoga smo se opredijelili za veći postotak onih na novčanice – pojasnio je Štok.