Biciklizam

Cikloturizam sve popularniji: (Avan)turisti na dva kotača – šansa koju treba zgrabiti

Marina Kirigin

Kvarner ima niz komparativnih prednosti kao što su atraktivan teren, prometna povezanost, turistička infrastruktura, jedinstven krajolik, ali nedostaju neki osnovni parametri poput »bike «hotela, karata, uređenih staza, najma bicikala, educiranih vodiča, kao i kvalitetna, targetirana promocija, kaže Hrvoje Šepić



Šezdeset milijuna cikloturista putuje svijetom, a statistike pokazuju da su turisti na dva kotača bolji potrošači, u destinaciji troše oko 30 posto više negoli »klasični« turisti. Posljednjih nekoliko godina Hrvatska se donekle uspjela pozicionirati kao europska cikloturistička destinacija, ponajviše zahvaljujući utrci Tour of Croatia, brdsko-biciklističkoj utrci 4 Islands i onoj posebno adrenalinskoj, Lošinj Downhillu. Sportske i rekreativne manifestacije na dva kotača sve češći su razlog dolaska turista na Kvarner, posebno na otoke koji ulažu u cikloturistički proizvod.


Utrka 4 Islands, ili 4 otoka, koja je u drugoj polovici travnja održana na Krku, Rabu, Cresu i Lošinju, u svom trećem izdanju utrostručila je broj sudionika. Nakon što je prve godine sudjelovalo 200 natjecatelja, ove godine na startu se pojavilo njih šestotinjak. Vozači pristigli s nekoliko kontinenata su vožnjom stazama i šumskim putevima kvarnerskih otoka još jedanput ispričali priču o otočnom cikloturizmu i njegovom potencijalu.


– Kvarnerski otoci imaju veliku šansu pozicionirati se kao svjetska cikloturistička destinacija. Gotovo da ne postoji destinacija koja nudi ovakav specifičan koncept otočnog biciklizma, a to je da se biciklom može voziti svaki dan na drugom otoku. Naši otoci imaju posebnu draž, a odlično odgovaraju i po konfiguraciji terena.




Kvarnerski otoci su visoki, pa se s njihovih uzvisina pružaju fantastični pogledi. Upravo to je naša velika šansa, no ne postoji dovoljno znanja o cikloturizmu, kao niti generalna strategija razvoja ove grane turizma posebnih interesa. Malo se zna o motivima dolazaka cikloturista. Kvarner još nije dovoljno pozicioniran na turističkoj karti cikloturista. Treba znati prepoznati i koji tip biciklizma želimo razvijati na otocima.


Veliki problem je i infrastruktura, stvari se presporo razvijaju u odnosu na dugogodišnje biciklističke destinacije u inozemstvu. Cikloturizam se kod nas razvija jer je on sada trend, zbog toga što je napravljena velika propaganda utrkom 4 Islands i Tour of Croatia, zbog toga što hotelska kuća Valamar godinama ulaže u takvu turističku ponudu, odnosno postoji nekoliko atraktivnih projekata te strane specijalizirane agencije aktivno rade na prodaji i promociji. Mogućnosti su goleme jer Kvarner, kao i cijela Hrvatska, ima izniman potencijal.


Kvarner kao destinacija ima cijeli niz komparativnih prednosti kao što su atraktivan teren, prometna povezanost, turistička infrastruktura, jedinstven i raznolik krajolik, ali nedostaju neki osnovni parametri koji čine biciklističku destinaciju potpunom. Kvarner vapi za bike hotelima, biciklističkim kartama, uređenim putevima, stazama, cestovnim pravcima, kvalitetnim najmom bicikala, educiranim turističkim djelatnicima, senzibiliziranom lokalnom zajednicom itd.


Nedostaju nam kvalitetne, klasificirane i kategorizirane rute za brdski biciklizam, najatraktivniji pravci za cestovni biciklizam te uređene biciklističke staze za rekreaciju i obitelj. Na kvarnerskim otocima trenutačno je jedina izdvojena biciklistička staza ona koja povezuje Malinsku i Punat, što je definitivno premalo.



Nedostaje gotovo cjelokupan cikloturistički proizvod koji obuhvaća sve navedeno, a zatim i kvalitetna i targetirana promocija tog istog proizvoda koja se bazira na motivima različitih vrsta biciklista turista – govori Hrvoje Šepić, direktor utrke 4 otoka i direktor HD-a Navigatio, jedine hrvatske tvrtke specijalizirane za upravljanje destinacijom u području biciklističkog turizma.


Utrke kao mamac


Šepićeva utrka 4 Islands već je u trećem izdanju postala limitirana brojem sudionika. Za sve veće zahvate, kaže Šepić, potrebno je maksimalno uključiti čitavu lokalnu zajednicu. – Potencijal ove utrke je izuzetno velik. U njoj ne sudjeluju profesionalci, već ljudi koji se time bave iz hobija. Utrke su im dobar mamac za odlazak s obiteljima na odmor. Znači, svoju kartu putovanja kreiraju po utrkama, a najčešće putuju s pratiteljima, supružnicima, djecom, što u predsezoni i posezoni itekako utječe na turistički promet destinacije – govori Šepić, koji smatra da bi se u slučaju Kvarnera trebao razvijati »centar base« cikloturizam. Pored toga, utrka koja je već u prve tri godine postala popularna širom globusa najbolja je promocija nekog područja kao destinacije pogodne za biciklizam.


– Prema tipu odmora, postoji »place to place« i »centar base« cikloturizam. »Place to place« je ona vrsta kada gosti putuju biciklom i voze od destinacije do destinacije, odnosno on im je prijevozno sredstvo, a »centar base« kada automobilom ili nekim drugim prijevoznim sredstvom dolaze do određene destinacije u kojoj odsjedaju cijelo vrijeme svog boravka, a dnevne izlete biciklima kreiraju po okolnim ponuđenim rutama.


Važno je reći da postoji i nekoliko vrsta biciklizma, brdski za koji postoje odlični preduvjeti za razvoj na našoj obali i otocima, cestovni, i takozvani trekking and family. Najbolji potrošači su cestovni biciklisti koji vole čisto, lijepo i skupo, preko 90 posto njih odsjeda u hotelima gdje imaju na raspolaganju dodatne usluge kao što su wellness, prilagođenu gastronomiju i slično. Cestovni biciklisti su prosječne starosti oko 45 godina, imaju uspješne karijere i biciklizam im je strast. Brdski biciklisti su u prosjeku nešto mlađi i s nešto nižim primanjima, ali još uvijek jedna zdrava zapadnoeuropska srednja klasa.



Za razvoj cikloturizma i cjelogodišnjeg turističkog poslovanja na kvarneskim otocima nezaobilazna je biciklistička utrka Downhill Lošinj. Peto izdanje utrke, u travnju 2018. bit će ujedno i prvo izdanje ekstremnog spusta utrke Svjetskog kupa. Na utrku dugu gotovo dva kilometra trebalo bi stići tristotinjak natjecatelja iz cijelog svijeta.


Unikatna utrka koja prvi put svjetsko izdanje ima na jednom otoku bit će pokrivena Red Bull Media House prijenosom uživo te će 19 televizijskih kuća otkupiti prava prijenosa. Zahvaljujući njima, utrka će se prikazivati u 99 zemalja, a očekuje se da će ju uživo pratiti više od dva milijuna gledatelja što će nanovo biti velika promocija hrvatskog turizma.



Npr. na našoj utrci prosječna starost je 41 godinu, a bicikli koje voze vrijede u prosjeku 4-6 tisuća eura. I jedni i drugi posjećuju naše otoke u pred i posezoni i njihov motiv dolaska je doživljaj destinacije na biciklu. To su ključne skupine za koje treba razvijati cikloturistički proizvod i kojima treba usmjeriti promotivne kampanje. Kod trekking & family rekreativnog biciklizma stvari su malo drugačije. Naime, ova skupina je puno šira i s bitno drugačijim motivima, njihovi zahtjevi za bicikliranje su puno manji i velika većina njih koristi biciklizam kao dodatnu aktivnost na odmoru, dok je motiv dolaska i dalje »sunce i more« – zaključio je direktor tvrtke HD Navigatio, koji se već deset godina bavi turističkim kretanjima na dva kotača.


Ciljane manifestacije


Otok Krk kao najveći kvarnerski otok ima i najviše biciklističkih površina. Prema informacijama iz tamošnjeg turističkog ureda na Krku danas svako mjesto ima svoje biciklističke staze, uređene, održavane, obilježene, i dodatna su ponuda gostima koji borave u destinaciji.


– Na otoku postoji razvijena mreža bike staza ukupne dužine preko 690 kilometara podijeljenih u tri kategorije – asfaltne, trekking i MTB (mountainbike) staze, a umrežavanje svih staza predstavljeno je kartom koju je izradio TZ otoka Krka. Intencija je zadovoljiti širu publiku, rekreativce i one željne većih pustolovina, govori Majda Šale, direktorica TZ-a otoka Krka o ovoj outdoor ponudi otoka. Osim što su povezane sve destinacije na području otoka Krka, dio staza prolazi kroz određene točke od interesa (primjerice povijesne lokalitete), što utječe i na promociju kulturne i povijesne baštine otoka.



Agencijama je trenutno najveći problem pronaći vodiče koji bicikliraju, znaju jezike, poznaju otoke i žele raditi takav posao. Jedan od razloga je i taj što ne postoji sustav za edukaciju outdoor vodiča, pa u agencijama apeliraju na osmišljavanje takvih tečajeva.



Biciklistima na otoku prilagodili su se i neki hoteli i domaćinstva. U okviru Kvarner Family brenda neki privatni iznajmljivači i hoteli imaju i markicu »Bike Friendly« ili »Bike&Bed«, a samim time i ponudu prilagođenu takvom tipu gosta. Šale ističe da se cikloturizam intenzivnije na Kvarneru prati proteklih godina te da se u početku on razvijao spontano, a potom se krenulo sustavno ulagati i raditi na tom proizvodu.


– U 2017. godini usvojena je Strategija razvoja turizma otoka Krka do 2020. godine. Ovim važnim strateškim dokumentom prvi put promišlja se o turizmu promatrajući i prateći ga objedinjeno za cijeli otok u svim njegovim aspektima, a između ostalog obuhvaća i resursno-atraktivne osnove otoka Krka, naglašavajući među ostalim i outdoor aktivnosti među koje spada i biciklizam.



Zahvaljujući razvoju biciklističke ponude i općenito outdoor aktivnostima, turističke zajednice u suradnji s hotelijerima i agencijama na otoku Krku udružile su svoje potencijale, te su zajednički krenule i s ciljanim manifestacijama koje upravo na početku turističke sezone privlače veliki broj zaljubljenika u biciklizam – kaže Šale, navodeći najatraktivniju utrku 4 Islands, ali i čitav niz drugih outdoor manifestacija u predsezoni kao Malinska outdoor weekend, Biking Krk – Feeling good kojom se promovira aktivan odmor na otoku kroz događanja u Puntu, Dobrinju, Baški, Krku, a kojim se želi ljubiteljima bicikliranja omogućiti da dožive sve čari otoka Krka – vožnju od mora do mjesečeve površine.


Specijalizirane agencije


– Outdoor aktivnosti, pa tako i cikloturizam, bitno utječu na turistički promet u proljeće. Za prvomajske blagdane na otoku Krku je ostvareno 27.000 noćenja, što je za oko 20 posto više u odnosu na 2016. Usuđujemo se reći da je najveći dio tog prometa ostvaren zahvaljujući gostima koji su na odmor poveli i svog »ljubimca na dva kotača« – bicikl. Iako ne postoji službena statistika o cikloturistima, do ovakvih zaključaka dolazimo jer smo svjedoci povećenog prometa automobila s biciklima. Procjena je da gosti koji ciljano dolaze u destinaciju zbog outdoor aktivnosti troše i do 30 posto više od klasičnih turista.


Gospodarstvo se također prilagođava takvoj potražnji, pa smo i u travnju bili svjedoci dobro popunjenih restorana i ostalih ugostiteljskih objekata koji su spremno dočekali start sezone. Sve je više i turističkih agencija na otoku koje prate programe turističkih zajednica te ih uvrštavaju u svoju ponudu. Iako smo odmaknuli u infrastrukturi i ponudi outdoor programa, potrebno je razvijatii ponudu dodatnih usluga (trgovine za kupovinu dijelova i popravak bicikala, spremišta, vodiči) te poticati otvaranje specijaliziranih agencija koje će nuditi outdoor programe otoka Krka.


TZ otoka Krka ima u planu do kraja godine napraviti i web aplikaciju biciklističkih staza te dovršiti outdoor katalog kojim će se promovirati na općim i posebno na specijaliziranim sajmovima za outdoor ponudu – naglašava Šale kojoj podatak da Krk u najvećem broju posjećuju Nijemci govori puno.– Trideset posto ukupnog turističkog prometa našeg otoka čine Nijemci. Poznato je i da 4 milijuna Nijemaca na odmoru vozi bicikle što govori o mogućnostima i potencijalima otoka Krka kao cikloturističke destinacije – zaključuje direktorica TZ otoka Krka.

Jedrenjakom u akciju


Specifičan cikloturistički proizvod na kvarnerskim otocima već niz godina nudi i putnička agencija Katarina line. Zahvaljujući takvom proizvodu odjel krstarenja bilježi značajan promet u predsezonskom i posezonskom razdoblju. Riječ je o biciklističkim turama otocima koje su osmišljene na način da je jedrenjak gostu »mobilni hotel«, dok on pedalira otocima.


Gost na jedrenjak donosi bicikl, a prilikom sidrenja u otočnu luku sjeda na svog »ljubimca na dva kotača« i kreće u istraživanje otoka u pratnji vodiča. U međuvremnu jedrenjak ga dočekuje na drugoj strani otoka, ukrcava gosta i njegov bicikl i prelazi na drugi kvarnerski otok. Sedmodnevno aktraktivno krstarenje u kombinaciji s biciklizmom, planinarenjem, pješčenjem, namijenjeno je svim tipovima gostiju.


Prema riječima Anamarije Hauptfeld Schweitzer, voditeljice odjela krstarenja agencije Katarina linea, danas bicikliranje otocima više nije kao nekad namijenjeno samo ljudima u dobroj fizičkoj formi. Pojavom e-bicikala otocima pedaliraju svi, obitelji, djeca, ljudi treće životne dobi, rekreativci, sportaši… Zbog šireg tržišta, veće potražnje, ali i okretanja čovjeka aktivnom životu i prirodi, raste i interes za ovim aktivnim oblikom odmora. Upravo zato u ovoj agenciji ponudili su nekoliko krstarenja u koje su ukomponirane outdoor aktivnosti.



Outdoor turizam je najbrže rastući segment turizma u svijetu, a Hrvatska, pa tako i Kvarner, su na toj karti sve više prepoznatljivi. Na Kvarneru postoji preko 2.000 kilometara obilježenih biciklističkih i pješačkih staza. TZ Kvarner pokrenuo je projekt izrade transverzale na Kvarneru u biciklizmu i pješačenju kako bi se na taj način »kružnom stazom« mogao obići Kvarner, radi se i na tome da se takvim gostima ponude i njima prihvatljiva usluga smještaja (hike&bike friendly), ali i podržava organizacija manifestacija koje su motiv njihova dolaska.



Predsezona idealna


– Naše prve ture startaju sredinom travnja. Interes je velik, a gostima smo ponudili tri programa. Uz onaj klasični, kod kojeg gosti dnevno pedaliraju 35 do 40 kilometara, ponudili smo i »bike&sun« aranžman koji je predviđen za ljetne, toplije dane, kada se ipak nešto manje biciklira, a više kupa i sunča. Uz to imamo i kombinaciju bicikliranja i pješačenja odnosno »bike&hike« ture. Predsezona se pokazala idealnom za bicikliranje otocima jer još nisu prisutne velike prometne gužve, uz to nije ni prevruće.


Pojavom e-bicikla, omogućili smo i onima manje aktivnima da biciklom istraže unutrašnjost otoka. Program putovanja osmišljen je na način da prilikom iskrcaja u luci, u pratnji vodiča gosti obilaze atraktivne lokacije, unutrašnjost otoka, te ručaju u nekoj od konoba, ugostiteljskih objekata, a potom se u popodnevnim satima, na drugoj strani otoka nanovo ukrcavaju na jedrenjak i nastavljaju plovidbu do slijedeće luke na drugom otoku. Takvi programi oduševljavaju naše goste – kaže Hauptfeld Schweitzer čija je agencija jedna od tri koje nude ovakva krstarenja na Jadranu.