Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 15° 4
Sutra: 15° 15° 4
15. listopada 2019.
Velike promjene

Čipirane kante ili zaključani spremnici: Vinodolska općina sprema novi sustav gospodarenja otpadom

Foto N. Car
Foto N. Car
Autor:
Objavljeno: 10. siječanj 2019. u 17:44 2019-01-10T17:44:00+01:00

BRIBIR Od 1. siječnja uslijedile su velike promjene na podučju Vinodolske općine jer je tada počeo funkcionirati novi sustav gospodarenja otpadom, sličan onome u Crikvenici i Novom Vinodolskom. Cilj ovoga je izbjegavanje penala Europske unije ukoliko se ne dostignu rezultati na koje se Hrvatska obvezala članstvom u Uniji, a to je povećanje odvojeno prikupljenog reciklabilnog otpada na 50 posto do 2020. godine.

Vinodolsku općinu i KTD Ivanj čeka težak i zahtjevan posao, no u ovoj bi godini stanovnici općine trebali primijetiti napredak u komunalnom standardu. Novi sustav gospodarenja otpadom podrazumijeva promjene za stanovnike, a osim iznosa na mjesečnim računima mijenja se i način prikupljanja i odlaganja otpada.
Svako kućanstvo u općini imat će vlastitu čipiranu kantu ili u nekim predjelima zajednički spremnik koji će biti pod ključem. Individualne kante velike su između 60 i 240 litara, a veličina kante koje će se podijeliti mještanima ovisi o kvadraturi kućanstva, broju članova domaćinstva i bavljenju turističkom djelatnošću. Ovaj se način pokazao uspješnim u Novom Vinodolskom i Crikvenici jer je uspješno obuhvatio sva kućanstva, bez obzira živi li tamo netko tijekom cijele godine ili samo u sezoni.

Implementacija 2020.

Konkretnije, ovo znači da će najmanji iznos obvezne minimalne javne usluge u 2019. godini iznositi 50,85 kuna mjesečno s PDV-om. Taj će iznos plaćati svi oni koji budu imali najmanju kantu od 60 litara, neovisno o broju pražnjenja. Troškove za predanu količinu otpada, odnosno naknadu za zbrinjavanje otpada na ŽCGO-u Marišćina, korisnici će plaćati nakon dovršene implementacije sustava koja se očekuje do početka 2020. godine. Jedno pražnjenje najmanje kante od 60 litara iznosi 5,42 kune pa ukoliko kućanstvo bude zahtijevalo odvoz smeća jednom tjedno, mjesečni račun iznosit će sveukupno oko 75 kuna.

Kako bi se smanjio varijabilni dio i što sporije punila kanta, stanovnici bi trebali odvajati reciklabilni otpad. Taj otpad također će se pokupiti ispred kuće, a vreće se mogu besplatno dobiti u poslovnici Ivanja. U narančaste vreće stavlja se ambalaža prehrambenih proizvoda, prazne boce bezalkoholnih pića, plastične vrećice i folije, staklenke i boce, limenke pića, metalni zatvarači aluminijska folija, dok se u prozirne odlaže stari papir – novine, časopisi, katalozi, pisma, prospekti, uredski papir, bilježnice, knjige, karton, papirnate vrećice i tetrapak. U zelenu vreću može se odlagati biološki otpad poput trave, lišća, sitnog granja i piljevine.
U narančaste vreće ne smije se odlagati plastična ambalaža motornih ulja i otrova, dječje igračke, prozorsko, automobilsko i armirano staklo, predmeti od kristala, keramike i porculana, bočice lijekova, žarulje, limenke boja, lakova, razrjeđivača i drugih lakozapaljivih ili eksplozivnih tvari te sprejevi. U prozirne vreće ne smije se stavljati prljavi i plastificirani papir, fotografije i papirnate maramice, a u zelene se ne smiju stavljati ostaci hrane, korisni i opasni otpad.

Vreće besplatne

Za biorazgradivi kuhinjski otpad mještani mogu besplatno dobiti kompostere za kućnu upotrebu i na taj način još više smanjiti količinu miješanog komunalnog otpada. Vreće za reciklabilni otpad i komposteri ne naplaćuju se jer su ti troškovi zapravo uračunati u cijenu obvezne minimalne javne usluge. U taj iznos je osim toga uključen i odvoz glomaznog otpada. KTD Ivanj dužan je godišnje preuzeti 4 kubika glomaznog otpada po kućanstvu. On se kupi ispred kuće ili na najbližoj lokaciji, a ostali glomazni otpad može se besplatno dovesti u za to namijenjene spremnike na lokaciji pretovarne stanice Duplja.

Što se tiče naselja u kojima vozilo KTD-a ne može pristupiti svakoj kući, ondje će se postaviti zajednički spremnici koji će biti pod ključem. Svako kućanstvo dobit će elektronski ključ koji će registrirati kada se i gdje odložio otpad, a te će informacije biti evidentirane na mjesečnim računima. Budući da će svatko imati svoj ključ koji registrira vrijeme i mjesto odlaganja otpada, mještani će moći odložiti otpad i u zajedničku kantu izvan svog naselja.
Novim će se sustavom gospodarenja otpadom podignuti razina čistoće i urednosti u općini, a povećat će se i količina odvojeno prikupljenog korisnog otpada kako bi se približilo cilju što ga je postavio EU i izbjegli penali, a na kraju krajeva i očuvao okoliš.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.