Goranske turističke priredbe nerijetko su koncipirane tako da su se Gorani najčešće predstavljali sami sebi ne uspijevajući privući – čast iznimkama – veći broj posjetitelja. Ne jednom znalo se dogoditi da je izvođača prigodnog programa bilo više od gostiju. U Vrbovskom to nije slučaj
VRBOVSKO Deveto izdanje dvodnevne vrbovšćanske »Bundevijade« pokazalo je jedan od smjerova kojim bi neke od goranskih turističkih manifestacija možda trebale ići, a taj je smjer vezan ponajprije uz što veće približavanje tih priredbi sajamskom obliku ponude i druženja.
Naime, goranske turističke priredbe nerijetko su koncipirane tako da su se Gorani najčešće predstavljali sami sebi ne uspijevajući privući – čast iznimkama – veći broj posjetitelja pa se ne jednom znalo dogoditi da je izvođača prigodnog programa bilo više od gostiju.
»Bundevijada« pokazuje kako ne mora biti tako. Istina, i »Bundevijada« je počela kao jednodnevna priredba, ali je vrlo brzo prerasla te okvire što se vidi ne samo iz činjenice da je iz jednodnevnog višesatnog druženja pretvorena u dvodnevna zbivanja, već i iz podatka da je broj izlagača bitno narastao pa ih je, primjerice, ove godine bilo 67 u odnosu na početnih deset, a prošle godine ih je zbog lijepog vremena bilo još i više. »Čarobna formula« zahvaljujući kojoj je došlo do tog rasta glasi – sajamska ponuda i prodaja domaćih proizvoda.
Veliki iskorak
Naime, u TZG Vrbovsko, koje je glavni organizator ove priredbe, vrlo brzo su shvatili da će priredba doći u krizu ostane li samo na razini »izložbe« najljepših, najvećih i najzanimljivijih bundeva, odnosno bude li nudila samo proizvode od bundeve.
Tako je već na početku uz »sve od bundeve« bilo moguće kupiti i neke druge proizvode nastale u suradnji s prirodom, a iz priredbe u priredbu broj ponuđača tih ostalih proizvoda je rastao da bi se »Bundevijada« pretvorila u pažnje vrijedan sajam na kojem se predstavlja ne samo većina goranskih obiteljsko-poljoprivrednih gospodarstava, već u sve većem broju stižu i OPG-i iz Rijeke, Istre, područja Karlovca i ostalih dijelova Hrvatske.
Uz kvalitetne izlagače kojih je sve više uspješnosti priredbe pridonose i brojne udruge žena, KUD-ovi te osnovne škole i vrtići s područja Vrbovskog svjedočeći na najbolji mogući način o povezanosti ljudi ovog kraja s prirodom te istodobno čuvajući tradiciju i običaje.
Kraj štanda svake udruge žena s ovog poručja moguće je kupiti vrlo kvalitetne proizvode poput džemova, pekmeza, likera ili rakija, a u cijelu se tu priču lijepo uklapaju i učenici osnovnih škola koji se predstavljaju eko proizvodima i čuvanjem tradicije.
Tako smo ove »Bundevijade« mogli svjedočiti zanimljivom radu moravičkih osnovki, točnije Mladih čuvara baštine koje su, rekla nam je Valentina Alenčić, izrađivali lutkice od vune i tkanine, razne ukrase, platnene bedževe, leptiriće, jabuke, srca…
Smislen proizvod
– To izrađujemo u radionici uz pomoć naših voditeljica, a izrađene predmete pokušat ćemo prodati, rekla je Valentina.
Napokon, zanimljivi dio priredbe svakako je i kulturno-umjetnički program koji predstavlja priliku za predstavljanje brojnim KUD-ovima i udrugama s ovog i ostalih područja Gorskog kotara, ali sve više i ostalih dijelova Hrvatske.
Plesom i pjesmom oni upotpunjuju cijelu sliku ranojesenskog slavlja prirode, a živopisnom odjećom idealno se uklapaju u tematiku dvodnevne turističke manifestacije koja spojem ponude (autohtoni proizvodi), hrane i pića (ugostiteljski šator van dvorane) te zabave (program) svakom posjetitelju nudi mogućnost korisnog i smislenog provođenja vremena.