Goranski turizam

Vrbovšćanska Bundevijada gleda naprijed

Marinko Krmpotić

Goranske turističke priredbe nerijetko su koncipirane tako da su se Gorani najčešće predstavljali sami sebi ne uspijevajući privući – čast iznimkama – veći broj posjetitelja. Ne jednom znalo se dogoditi da je izvođača prigodnog programa bilo više od gostiju. U Vrbovskom to nije slučaj



VRBOVSKO Deveto izdanje dvodnevne vrbovšćanske »Bundevijade« pokazalo je jedan od smjerova kojim bi neke od goranskih turističkih manifestacija možda trebale ići, a taj je smjer vezan ponajprije uz što veće približavanje tih priredbi sajamskom obliku ponude i druženja.


Naime, goranske turističke priredbe nerijetko su koncipirane tako da su se Gorani najčešće predstavljali sami sebi ne uspijevajući privući – čast iznimkama – veći broj posjetitelja pa se ne jednom znalo dogoditi da je izvođača prigodnog programa bilo više od gostiju. 


   »Bundevijada« pokazuje kako ne mora biti tako. Istina, i »Bundevijada« je počela kao jednodnevna priredba, ali je vrlo brzo prerasla te okvire što se vidi ne samo iz činjenice da je iz jednodnevnog višesatnog druženja pretvorena u dvodnevna zbivanja, već i iz podatka da je broj izlagača bitno narastao pa ih je, primjerice, ove godine bilo 67 u odnosu na početnih deset, a prošle godine ih je zbog lijepog vremena bilo još i više. »Čarobna formula« zahvaljujući kojoj je došlo do tog rasta glasi – sajamska ponuda i prodaja domaćih proizvoda. 


  Veliki iskorak




Naime, u TZG Vrbovsko, koje je glavni organizator ove priredbe, vrlo brzo su shvatili da će priredba doći u krizu ostane li samo na razini »izložbe« najljepših, najvećih i najzanimljivijih bundeva, odnosno bude li nudila samo proizvode od bundeve.


Tako je već na početku uz »sve od bundeve« bilo moguće kupiti i neke druge proizvode nastale u suradnji s prirodom, a iz priredbe u priredbu broj ponuđača tih ostalih proizvoda je rastao da bi se »Bundevijada« pretvorila u pažnje vrijedan sajam na kojem se predstavlja ne samo većina goranskih obiteljsko-poljoprivrednih gospodarstava, već u sve većem broju stižu i OPG-i iz Rijeke, Istre, područja Karlovca i ostalih dijelova Hrvatske. 


   Uz kvalitetne izlagače kojih je sve više uspješnosti priredbe pridonose i brojne udruge žena, KUD-ovi te osnovne škole i vrtići s područja Vrbovskog svjedočeći na najbolji mogući način o povezanosti ljudi ovog kraja s prirodom te istodobno čuvajući tradiciju i običaje.


Kraj štanda svake udruge žena s ovog poručja moguće je kupiti vrlo kvalitetne proizvode poput džemova, pekmeza, likera ili rakija, a u cijelu se tu priču lijepo uklapaju i učenici osnovnih škola koji se predstavljaju eko proizvodima i čuvanjem tradicije.


Tako smo ove »Bundevijade« mogli svjedočiti zanimljivom radu moravičkih osnovki, točnije Mladih čuvara baštine koje su, rekla nam je Valentina Alenčić, izrađivali lutkice od vune i tkanine, razne ukrase, platnene bedževe, leptiriće, jabuke, srca… 



 Tanja Kušić, direktorica TZG Vrbovsko koja je uz ovu priredbu od početka, posebno ističe kriterije po kojima se odabiru izlagači.    – Cilj su nam kvalitetni izlagači i autohtoni proizvodi pa pozive šaljemo registriranim OPG-ima s područja cijele Hrvatske, a od početka smo zauzeli stav da na »Bundevijadi« neće biti sadržaja tipičnih za uobičajeni plac (odjeća, obuća…), već da će u prvom planu ponajprije biti domaći prehrambeni proizvodi tipični za ovo doba godine što znači da je na »Bundevijadi« moguće, primjerice, kupiti po povoljnoj cijeni vrlo kvalitetnu zimnicu, ističe Kušić.


  Smislen proizvod


– To izrađujemo u radionici uz pomoć naših voditeljica, a izrađene predmete pokušat ćemo prodati, rekla je Valentina. 


   Napokon, zanimljivi dio priredbe svakako je i kulturno-umjetnički program koji predstavlja priliku za predstavljanje brojnim KUD-ovima i udrugama s ovog i ostalih područja Gorskog kotara, ali sve više i ostalih dijelova Hrvatske.


Plesom i pjesmom oni upotpunjuju cijelu sliku ranojesenskog slavlja prirode, a živopisnom odjećom idealno se uklapaju u tematiku dvodnevne turističke manifestacije koja spojem ponude (autohtoni proizvodi), hrane i pića (ugostiteljski šator van dvorane) te zabave (program) svakom posjetitelju nudi mogućnost korisnog i smislenog provođenja vremena.