Likovna kolonija ugostila istanbulske skulptorice

Turske doktorice keramike otkrile čari goranskih ljepota

Marinko Krmpotić

Radi se o dvadesetoj radionici izrade glinenih skulptura kiparskom tehnikom rakua, no za razliku od ranijih bogatijih izdanja, tamo su sada tek dvije gošće kiparice s Mimarsinan Universiti of Fine Arts



PLEMENITAŠ » Punih 20 godina u Plemenitašu, prekrasnom malom goranskom naselju smještenom svega nekoliko kilometara od Goranova Lukovdola, svakog se ljeta u okviru rada Oblikovne radionice Plemenitaš okupljaju kipari iz cijelog svijeta i izrađuju glinene skulpture kiparskom tehnikom rakua, posebnom dalekoistočnom tehnikom izrade skulptura u kojoj uz umjetničku imaginaciju, kreativnost i vještinu veliku ulogu igra i priroda, točnije vatra. Naime, temelj raku tehnike je u tome da izrađeni, oblikovani i ispolirani predmet svoj konačni izgled dobija tek nakon što ga se stavi u vatru gdje na temperaturi od oko tisuću stupnjeva Celzijevih dobija konačan izgled. Najzaslužnija za stvaranje radionice rakua u Gorskom kotaru, kao i za rad Oblikovne radionice Plemenitaš, je akademska kiparica Vesna Osojnički koja je za dvadeseto izdanje ove ugledne i priznate kolonije u goste pozvala dvije istaknute turske umjetnice – Ayse Kursuncu i Ayse Balyemez, skulptorice s istambulskog Mimarsinan Universiti of Fine Arts:


  »Riječ je o profesionalnim umjetnicama koje su završile doktorat keramike u Turskoj i asistentice su na Fakultetu za visoko umjetnost u Istanbulu. Prvi su put ovdje i prvi put u Hrvatskoj, a dojmovi su im jako pozitivni, što se vidi i iz kvalitetnih do ovog trenutka napravljenih radova pa je već sada sigurno da ćemo našem fundusu umjetnina koji je radilo stotinjak umjetnika iz dvadesetak zemalja i broji već oko 300 eksponata, moći dodati i njihove radove budući da sve što se u Plemenitašu napravi, u Plemenitašu i ostaje. Upravo stoga ova stara škola u Plemenitašu u kojoj već dva desetljeća radimo trenutačno ima jednu od najkvalitetnijih zbirki suvremene raku umjetnosti. Uz njihove radove u ovogodišnjem sazivu sudjelovat ću sa svoja tri rada i ja, a svi koji žele upoznati ove umjetnice te vidjeti ne samo što su napravile u protekllih pet dana, već i sve ranije izrađene skulpture, pozivamo da nas posjete u nedjelju u 15 sati kad ćemo prirediti otvaranje ovogodišnjeg saziva i predstaviti umjetnice, poziva Vesna Osojnički.


   

Oduševljene prirodom


Turske skulptorice koje smo zatekli na radnom mjestu, a to znači na drugom katu stare osnovne škole u Plemenitašu, ne kriju oduševljenje svime što su do sada doživjele u Hrvatskoj i Plemenitašu. Ayse (čita se, po domaću, Ajša) Kursunce oduševljena je prirodom kakve, kaže, nema u velegradu kakav je Istanbul.   »U ovakvim uvjetima radimo bez nervoze i stresa kakav nas prati u Istanbulu pa je već i to velika prednost. Novo i lijepo mi je i to što sam ovdje morala raditi sa znatno manjim skulpturama no u Istanbulu, a odabrala sam nekoliko motiva koji su me razveselili pa tako radim skulpturu koju sam nazvala »Brojač žireva« i postavit ćemo je na stol gdje padaju žirevi kako bismo vidjeli koliko će ih pasti s drva! Uz to, napravila sam i nekoliko malih skulptura različitih predmeta iz kućanstva. Ali – budući da nemam puno vremena, samo sam izradila temeljnu oblik tih predmeta, a ostalo sam – nacrtala! Dobro, zar ne!?«, primjećuje simpatična i duhovita Ajša broj 1, a Ajša broj 2, točnije Ayse Balyemez, također je oduševljena ljepotom prirode u kojoj radi.    

Kandidati za EU sredstva


»Budući da ovdje radim u drugačijim uvjetima, već sam naučila i niz novih stvari pa sam i s te strane vrlo zadovoljna, a posebno mi je drago što je Vesna Osojnički majstorica rakua pa ću, iako sam već radila u ovoj tehnici, saznati puno toga novoga«, rekla nam je Ayse Balyemez.   No, kakva je budućnost ovog raku saziva i Oblikovne radionice Plemenitaš, posebno s obzirom na činjenicu da ove godine rade dvije umjetnice, a znalo je ovdje vrvjeti od skulptora i kipara.   Vesna Osojnički ističe kako će učiniti sve što je u njenoj moći da se ova lijepa i puna dva desetljeća duga tradicija nastavi, ali joj treba pomoći i to na svim razinama. »I fizički i financijski vrlo je teško brinuti o većem broju umjetnika pa smo ove godine krenuli na jedan rezidencijalni oblik rada, a neki od ranijih sudionika samo će navratiti kako bi nas posjetili. Sam objekt stare škole nužno je preurediti i obnoviti, a samu ideju rada Oblikovne radionice Plemenitaš moguće je, sada kad smo ušli u EU, pretvoriti u jedan veliki projekt kroz koji bismo mogli vezati ljepotu ovog kraja i aktivnosti umjetnika, ne samo kipara. U skladu s tim ja sam u proljeće ove godine Gradskom vijeću Vrbovskog predložila jedan projekt kojeg bi se moglo kandidirati za EU sredstva, a prvi koraci vezani uz izmjenu prostorno-planske dokumentacije su napravljeni i to me raduje pa se nadam da će jednog dana ovaj divni zavičaj mog oca, djeda i pradjeda biti mjesto u koje će često, ne samo ljeti, dolaziti umjetnici, rekla je Vesna Osojnički.