Nakon 140 godina stari fužinski željeznički most mijenja se novima

Kapitalna obnova: Preko Ličanke vlakovi od četvrtka četiri puta brže

Marinko Krmpotić

Derutni most bio je usko grlo pruge Zagreb-Rijeka, jer je »trpio« brzinu od samo 20 kilometara na sat. Jučer počela demontaža, a prvi u pravom smislu riječi brzi vlakovi preći će preko njega u četvrtak ujutro



FUŽINE  Bude li sve teklo po planu ovog će se četvrtka preko poznatog fužinskog željezničkog mosta prvi put u 140 godina vlakovi moći kretati brzinom od 70 kilometara na sat, gotovo četiri puta brže od dosadašnjih svega 20 na sat, zakonom određenih baš zbog lošeg stanja tog objekta.


Nužnosti popravka ovog mosta koji je godinama usko grlo na riječkoj pruzi željezničari su bili itekako bili svjesni, ali tek ove godine došlo se, uz pomoć sredstava iz EU, do mogućnosti sanacije, praktički zamjene postojećeg mosta novim pri čemu su prvi radovi demontaže i uklanjanja postojećeg mosta počeli jučer, rekao nam je inženjer gradilišta Zvonko Perčin. 



Trenutačno jedno od najvažnijih željezničkih gradilišta u Republici Hrvatskoj zanimljivo je i zbog svoje povijesti. Naime, ovaj je most sagrađen 1873. godine pri gradnji pruge Karlovac-Zagreb i već je tada bio jedan od najznačajnijih objekata na toj pruzi. Tijekom Drugog svjetskog rata srušen je u diverzantskoij akciji partizanskih jedinica koje su tim činom onemogućile promet između Zagreba i Rijeke, a obnova mosta počela je 1945. godine pri čemu su najveći dio fizičkih poslova radili zarobljeni njemački vojnici. Sedamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća u dva je navrata bio saniran i ojačavan, ali to nije bilo dostatno da bi most kvalitetno vršio svoju zahtjevnu funkciju na koridorskoj pruzi međunarodne važnosti. Upravo stoga ovogodišnji zahvat – koji se realizira u godini obilježavanja 140. godišnjice izgradnje pruge Karlovac-Rijeka, od iznimnog je značaja. 





   – Pruga je zatvorena u ponedjeljak ujutro u 7 sati, a planiramo je otvoriti u četvrtak ujutro u 7 sati kad bi preko novog mosta trebao proći prvi vlak. Prvi dio posla je demontiranje čelične konstrukcije postojećeg mosta i kolosijeka na njemu. Tijekom noći s ponedjeljka na utorak montirat ćemo tzv. ležajne grede, a od jutarnjih sati krećemo u spuštanje mosta na ležajevima. U noći s utorka na srijedu ćemo montirati kolosijek na most, a u tijeku srijede isprobat ćemo most kako bismo u četvrtak mogli otvoriti promet, kaže Perčin. 


   Stotinjak radnika Pružnih građevina i njihovih kooperanata jučer su po lijepom, ali hladnom zimskom danu marljivo radili na demontaži starog rasponskog sklopa mosta, nedvojbeno najzahtjevnijeg zahvata u procesu obnove i ojačanja mosta zvanog »Ličanka«. Teške dizalice za uklanjanje postojeće konstrukcije i postavljanje nove spremne su bile krenuti u akciju čim pojedini dijelovi mosta budu »izrezani«, ali se taj dio procesa do predaje ovog teksta nije dogodio. Završnom fazom ojačanja željezničkog mosta »Ličanka« bit će, ističu u Korporativnim komunikacijama HŽ Infrastrukture, realizirana jedna od najzahtjevnijih, financijski i stručno, investicija na tzv. Riječkom prometnom pravcu, točnije potezu Botovo-Zagreb-Rijeka.



Most skidamo u tri dijela, a jedan od njih ćemo, na zahtjev Općine Fužine, prepustiti lokalnoj samoupravi koja će ga postaviti negdje u blizini kao svojevrsni spomenik prošlosti, budući da je riječ o građevini koja za povijest ovog kraja ima izuzetan značaj, što se vidi i iz činjenice da je crtež mosta sastavni dio grba Općine Fužine, rekao je Zvonko Perčin.



    – Vrijednost radova na ovom važnom željezničkom mostu je 18 milijuna kuna. Radovi su započeli krajem svibnja 2013. godine, a potpuni završetak radova predviđen je do kraja godine. Ojačanjem mosta, zapravo postavljanjem novoga mosta, on prestaje biti usko grlo za željeznički promet na riječkom prometnom pravcu. Na novom mostu maksimalna dopuštena brzina prometovanja vlakova bit će 70 km/h čime će uvelike biti povećana njegova protočnost, a zbog nove konstrukcije preko njega će moći prometovati i teži tereti nego do sada, što je pak od velikog značaja za teretni promet prema Rijeci, odnosno iz smjera Rijeke prema Zagrebu, istaknula je Martina Elizabeta Lovrić, voditeljica Korporativnih komunikacija HŽ Infrastrukture.