Bike sharing

Krčki elektrobicikli čekaju bolje dane

Mladen Trinajstić

Foto: M. TRINAJSTIĆ

Foto: M. TRINAJSTIĆ

Ponikve u ovom trenu na svojem skladištu čuvaju sveukupno 80 elektrovozila, bicikala koje su proteklih mjeseci dobavile sve krčke općine i Grad Krk



KRK – Iako je zbog sveprisutnog, opravdanog opreza od zaraze koronavirusom dobar dio života, pa tako i gospodarskih aktivnosti, usporen, a u nekim segmetima i zaustavljen, krčki komunalci više-manje drže tempo svojih aktivnosti, napose u onim temeljnim segmentima svog poslovanja u kojima zastoja ne može, niti smije biti.


U onom drugom, »popratnom« dijelu njihova poslovanja, među ostalim i u promociji elektromobilnosti, a time i nastojanjima umanjenja emisija štetnih plinova, otočni komunalci iz Komunalnog društva Ponikve eko otok Krk ovih dana ipak polako usporavaju svoje radove, tako i one na stavljanju u funkciju sustava bike sharinga, odnosno modela iznajmljivanja javnih elektrobicikala, postava kojih je netom pred razmahivanje pandemije taman bila krenula.


Sve bilo spremno


– Deset takvih elektrobicikala nedavno smo postavili na stanicu, odnosno uz pilone elektropunionice izgrađene u samom središtu grada Krka. Plan je bio da se, nakon što smo još lani, uz pomoć svih jedinica lokalne samouprave otoka Krka izgradili i opremili mrežu takvih punionica, cjelokupna mreža u funkciju stavi s prvim danom travnja.




Pripreme su krenule, prvih deset elektrobicikala na jednu od osam takvih postaja postavljeno je na njihovo mjesto u centru grada Krka, međutim sad smo, zbog ograničenja i problema kojih smo svi svjesni, s nastavkom tog posupka zastali – prenio nam je tehnički direktor te otočne tvrtke Dejan Kosić, ističući da se ovih dana postava bicikala trebala nastaviti i u Malinskoj te Vrbniku.


Naš nam je sugovornik predstavio i da Ponikve u ovom trenu na svojem skladištu čuvaju sveukupno 80 istovrsnih elektrovozila, bicikala koje su proteklih mjeseci dobavile sve krčke općine i Grad Krk te da se, sukladno planu, upravo provode postupci njihova tehničkog pripremanja za stavljanje u optjecaj.


– Hoće li i kada naposljetku do toga doći, odlučit ćemo idućih dana, ovisno o razvoju situacije s bolešću koja nas je sve paralizirala – objašnjava nam tehnički direktor KD-a Ponikve eko otok Krk, ističući da bi u normalnim okolnostima danas mogao sa stopostotnom sigurnošću reći da će sve biti spremno te da će se nova ponuda pred krčkim, kao i gostujućim ljubiteljima bicikliranja, sigurno naći s prvim danom travnja.


Bicikli spremni


– Ovako, unatoč činjenici da su punionice funkcionalne, a bicikli spremni, izgledno je da će s njihovim stavljanjem u pogon ipak morati pričekati bar još neko, vjerujemo kraće vrijeme – završio je Kosić. Rekao je i da je »forsiranje« terenskog rada povezanog s postavom bicikala i uključivanjem prateće telekomunikacijske opreme te softverske nadgradnje u ovom trenutku okarakterizirano nepotrebnim, što i ne čudi s obzirom na preporuke Nacionalnog stožera Civilne zaštite i predstavnika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, ali i okolnosti da u ovom trenu na otoku nema otvorenih smještajnih objekata pa tako ni turista.


Koliko će se prolongirati termin stavljanja u punu funkciju otočnog sustava bike sharinga, u idućim će danima odlučiti Uprava Ponikava, a sve sukladno preporukama tijela nadležnih za borbu protiv zdravstvene ugroze koja već danima dirigira baš svim djalatnostima, pa i životom otočana. U razgovoru s tehničkim direktorom otočnog komunalnog društva doznali smo i da će, kad jednom sustav iznajmljivanja elektrobicikala napokon krene, sat najma tog »dvokotačnog prometala« stajati 20 kuna.


Bespovratne potpore


Iako su električni bicikli čija je distribucija na mjesto njihova punjenja sad krenula nabavljeni još lani, do sad ih se nije moglo staviti u uporabu zbog odluke krčkih lokalnih čelnika da organizacijsko-logističke zadaće provođenja tog projekta na sebe preuzmu Ponikve, komunalno društvo koje se potom moralo doregistrirati za tu vrst komercijalne djelatnosti. Treba reći i da su u realizaciji tog zanimljivog projekta operacionalizacija koji, nažalost, nikako da krene, otočne lokalne samouprave imale nemalu pomoć iz »vanjskih« izvora financiranja.


Od Ministarstva turizma, krčkim je lokalnim jedinicama dotekla pomoć u vidu bespovratnih potpora sveukupno vrijednih gotovo 800 tisuća kuna, dodijeljenih u sklopu Programa razvoja javne turističke infrastrukture. Općina Punat svoju je punionicu većim dijelom pokrila posredstvom jednog drugog, EU novcem također financiranog (INTERREG) programa. Osim za gradnju punionica, otočani su potpore koristili i kod dobave elektrobicikala, kupnju kojih je sufinancirao Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.