Dokapitalizacija i reorganizacija Komunalca

Opatija gubi monopol: glasovi Matuljaca uskoro će jednako vrijediti

Davor Žic

Slijedi dokapitalizacija društva koja će temeljni kapital »Komunalca« podići sa sadašnjih 59 milijuna na 114 milijuna kuna, pri čemu će udio Grada Opatije pasti ispod 50 posto, a Općina Matulji će sa sadašnjih 12 posto »skočiti« na 36 posto udjela – upravljačka prava više neće biti u potpunosti u rukama Opatijaca.



MATULJI Liburnijsko komunalno društvo Komunalac prošlu je godinu završilo s minimalnom dobiti, pokazao je izvještaj o poslovanju koji je proteklih tjedana direktor Ervino Mrak predstavio pred vijećima četiri jedinice lokalne samouprave koje sudjeluju u vlasništvu zajedničke tvrtke.


Točnije taj rezultat nakon oporezivanja iznosi 21.726 kuna, što je daleko ispod dobiti s kojom je društvo poslovalo ranijih godina, i tek mali postotak godišnjeg »prometa« od gotovo 71 milijun kuna.


Pritom velike prihode donose djelatnosti poput vodoopskrbe i odvodnje, koje su godinu završile u plusu od 444 tisuće kuna te radna jedinica usluga koja uključuje pometanje, tržnice, odvoz i deponij, a koja je ostvarila 1,4 milijuna kuna dobiti. Negativno posluje RJ održavanje, koja je ostala »zamrznuta« na minus 1,5 milijuna kuna i u sklopu nje tek je javna rasvjeta bila u plusu, i to 150 tisuća kuna. 



Nove odredbe Zakona o održivom gospodarenju otpadom donose promjene i u sustavu prikupljanja otpada. – Zakon je donesen, ali nedostaje još niz pravilnika koji će regulirati to područje. U svakom slučaju, tendencija će biti da se otpad zbrine na način da su cijene za korisnike čim niže, da se čim više otpada razvrstava, odnosno da ga se čim manje dovozi na deponij koji će se plaćati, te da se čim više izdvajaju korisne sirovine iz otpada za daljnju upotrebu, poručio je Mrak. Za građane, to će vjerojatno značiti da će mjesečne račune za odvoz otpada plaćati po količini, odnosno volumenu, kojeg proizvedu, kao i broju pražnjenja njihove kante, što bi trebalo utjecati i na stvaranje manje količine otpadnog materijala. 

Zanimljivo je i da je kriza utjecala na količinu prikupljenog otpada, budući da je Komunalac u 2012. godini deponirao 10 posto manje otpada nego godinu dana ranije. Kako je kazao Mrak, rijetko se događa da sirovine poput plastičnih boca ili metala dočekaju kamione liburnijskog komunalnog društva.



– Građevina je izravno vezana uz sredstva koja dobivamo od jedinica lokalne samouprave. Činjenica je da nismo zadovoljni financijskim rezultatom u tom dijelu, ali sasvim sigurno nećemo ljude bacati na cestu zbog toga, nego planiramo broj radnika smanjiti prirodnim odljevom. S druge strane, okrenut ćemo se i tržištu i raditi i za »treća lica«, prvenstveno u domeni izgradnje priključaka i asfaltiranju te drugim djelatnostima u okviru građevinskog održavanja. Treba istaknuti i dobar rezultat javne rasvjete, to je ekipa s malim brojem djelatnika koja ima opsežan posao. Dobili smo održavanje na području čitave Liburnije, a pokušavamo se proširiti i na druge jedinice lokalne samouprave u riječkom prstenu i redovito apliciramo na natječaje. Također, natjecat ćemo se i za ostale poslove iz ove domene, poput postavljanja dekorativne rasvjete, kazao je direktor Komunalca Ervino Mrak.    

Pad u potrošnji vode


Istaknuo je da će i aktualna godina donijeti plus u poslovanju tvrtke, iako već godinama pada potrošnja vode i kod gospodarstva i kod domaćinstava. 


– Prvih osam mjeseci poslujemo pozitivno, a takav rezultat očekujemo ostvariti i na kraju godine. No, to je sve veći izazov zbog pada potrošnje vode. Ove godine imamo 7 posto manje pot rošnje u prvih osam mjeseci u odnosu na lanjsku, prvenstveno zbog manje potrošnje gospodarstva, ali u padu je i potrošnja građana, privatnih domaćinstava, istaknuo je Mrak. 


Do kraja godine Komunalac očekuje i još nekoliko važnih promjena, koje će rezultirati i potpunom reorganizacijom tvrtke do početka 2014. godine. Prije svega treba napraviti dokapitalizaciju temeljem ulaganja jedinica lokalne samouprave do 2007. godine, što će praktički utrostručiti temeljni kapital komunalnog društva – sada on iznosi 59 milijuna kuna, a povećat će se za dodatnih 114 milijuna kuna. 


– Radi se o dugotrajnom procesu koji je sada pri kraju. Papirologija je spremna, moraju o njoj raspraviti gradska i općinska vijeća, a nakon toga je mora usvojiti i skupština društva. Očekujemo da bi taj proces mogao biti dovršen do kraja listopada, kazao je Mrak, koji nije bio spreman ulaziti u detalje toga posla dok se o njima ne izjasne »nadležne strukture«.    

Izdvajanje vode i kanalizacije


Ipak, jasno je da će se mijenjati vlasnički odnosi unutar tvrtke, odnosno udio Grada Opatije past će ispod 50 posto, a najveći dobitnik bit će Općina Matulji koja bi s 12 posto trebala »skočiti« na 36 posto udjela. Utjecat će to i na upravljačka prava, koja su sada u potpunosti u rukama Opatijaca koji imaju tri glasa u skupštini, dok tri općine imaju po jedan.


Neslužbeno doznajemo da će se predložiti da se odsad upravljačka prava dodjeljuju ovisno o veličini udjela u društvu, što znači da će matuljski i opatijski glasovi podjednako vrijediti, ali da se odluke neće moći donositi bez suglasnosti i »manjih« suvlasnika – Lovrana i Mošćeničke Drage.


 Do kraja godine trebat će dovršiti i reorganizaciju tvrtke, sukladno Zakonu o vodama usvojenom sredinom ove godine, prema kojem se vodoopskrba i odvodnja moraju izdvojiti kao zasebne djelatnosti koje funkcioniraju samostalno, bez komercijalnih prihoda. 

– To će se dovršiti na vrijeme, još uvijek razmatramo koji bi organizacijski oblik najbolje odgovarao potrebama našeg područja. U svakom slučaju ići će se na dva ili tri povezana poduzeća koja će imati dio zajedničkih službi, a u tom će se »paketu« riješiti i promjena sjedišta tvrtke koja je od 1. srpnja prošle godine u potpunosti preselila na lokaciju u Jurdanima. Kod reorganizacije svi radnici bit će zbrinuti i nitko neće završiti »na cesti«, a sva osnovana poduzeća morat će poslovati besprijekorno, uz najmanje moguće troškove, zaključio je Mrak.