Slastice

Rapske čokolade osvajaju svijet

Alenka Juričić Bukarica

Počeli smo tako da smo uzeli čokoladicu od 50 grama i od nje napravili 10-ak novih artikala. Kombinirali smo i napravili čokolade s domaćim biljem i voćem pa tako imamo čokolade sa smokvom, arancinima, limunom, lavandom, rogačem...



Svojim asortimanom finih delicija od čokolade, kao i ostalim proizvodima tipa rapska torta, rapska obiteljska tvrtka Vilma u suradnji s Dupinom d.o.o. uskoro bi trebala širom otvoriti vrata stranih tržišta. Velika je to prekretnica u poslovanju ove rapske tvrtke koju je 1996. godine pokrenula Vilma Brna, da bi danas ona zapošljavala 27 djelatnika.


Naime, s Dupinom Rabljani surađuju već dvije godine s time da su prije nekih dva mjeseca počeli za Dupin raditi i na proizvodnji brendova keksa Deliiicija te čokolada Adria. Ovi su brendovi prisutni u 15-ak Dupinovih delikatesnih trgovina Deliiicija po Hrvatskoj, a sada bi se, širenjem te mreže trgovina Delicia van granica Hrvatske proizvodi s Raba trebali naći i u izvozu. U planu je stvaranje mreže od 35 ovakvih »delikates butika«.



Imamo čokolade sa smokvom, arancinima, limunom, lavandom, rogačem… kaže Josip Brna koji je obiteljski posao preuzeo 2007.





U rapskoj Vilmi čokoladom su se počeli baviti zbog toga jer odlično dopunjuje njihov klasični asortiman tipičnih rapskih slastica na kojima su stvorili prepoznatljivost i probili se na tržištu.   

Kreativnost bez granica


– Čokolada je odlično nadopunila naš asortiman. Počeli smo tako da smo uzeli čokoladicu od 50 grama i od nje napravili 10-ak novih artikala. Kombinirali smo i napravili čokolade s domaćim biljem i voćem pa tako imamo čokolade sa smokvom, arancinima, limunom, lavandom, rogačem… Usto radimo i praline. To je nešto doista kreativno u čemu kreativnost ne poznaje granice. Sirovine za naše čokoladne proizvode nabavljamo iz Venezuele, rekao je Josip Brna koji je obiteljski posao preuzeo 2007. godine. Prema njegovim riječima, delicije od čokolade iz ove rapske »tvornice slatkiša« vrlo su brzo našla mjesto na tržištu čemu je doprinijela afirmiranost Vilminih rapskih slastica te činjenica da kupci dobro poznaju ovaj rapski brend.


Govoreći o pripremama oko izvoza Brna je podsjetio kako je sama priprema izvoznog posla skupa i dugotrajna, a osim toga na vanjsko se tržište ne može izaći s jednim proizvodom. Obzirom da se radi o izvozu prehrambenih proizvoda, kontrole su vrlo rigorozne i same procedure koje treba proći prije nego takvi proizvodi izađu na europsko tržište. Pri tome su posebno veliki troškovi analize proizvoda. Za njih desetak samo dokumentacija oko ispravnosti i deklariranja stoji oko 30.000 kuna bez ikakvih troškova špeditera, prijevoza, skladištenja…



Prodaja kvalitetnih suvenira i autohtonih proizvoda još uvijek se »bori« s navalom kineskih proizvoda masovne proizvodnje. Srećom, kupci ipak prepoznaju kvalitetu, no količinski se kvalitetnih proizvoda nikad neće moći prodati kako onih iz Kine, ukazuju na Rabu.


– Definitivno je velik problem s takvom robom. Osim toga nam poslovanje otežavaju visoki troškovi. Primjerice najmovi prostora su jako visoki. Sve u svemu zarada je mala, kazao je Josip Brna istaknuvši i kako je prije dvije godine na tržištu zavladala prava poplava domaće proizvodnje među kojom je bilo i dobrog, ali i lošeg. Ipak, tržište je napravilo svoje pa se situacija raščistila.


– No i nadalje ima prostora za kvalitetan proizvod kojih treba biti još i više jer to turisti jako prepoznaju i kupuju za sebe i kao poklone drugima, zaključio je.



Bez obzira na to, u ovoj se obiteljskoj tvrtki nadaju kako će osvajanje novih tržišta rezultirati povećanjem proizvodnje, otvaranjem novih pogona, a time i otvaranjem novih radnih mjesta na otoku.


– Nadamo se da će sve ići prema planu, a do koje razine ćemo se širiti ovisit će o tome koliko strana tržišta budu prihvatila naše proizvode i koliko brzo, kazao je vlasnik ove obiteljske tvrtke koja se na tržištu probila danas već naširoko poznatim i prepoznatim rapskim suvenirom – rapskom tortom. Napravljena po nekad brižljivo čuvanoj recepturi časnih sestara koje su ovaj fini kolač od badema radile čak i za jednog Papu, ovaj je kolač nezaobilazan u mnogim suvenirnicama i trgovinama delikatesa. Uz rapsku tortu u slastičarnici Vilma paralelno su razvijali i čitav niz drugih proizvoda poput različitih tradicionalnih rapskih keksića muštaćona i niza drugih.   

Ništa bez Zagreba


Iz godine u godinu obim posla se povećavao pa je tako cijela proizvodnja godišnje, ovisno o situaciji na tržištu, kontinuirano rasla 10 do 15 posto. Inače, danas se najviše njihovih proizvoda tijekom ljetne sezone prodaje u Poreču, Opatiji, Trogiru, Splitu i jasno, kod kuće – na Rabu. Zimi je pak broj jedan Zagreb.


– Ondje je najveća koncentracija posla. Ondje jako puno radimo za Božić i Novu godinu jer se dobro prodaju poklon paketi koji posljednjih nekoliko godina dominiraju u odnosu na poslovne poklone poput rokovnika i kalendara, pojasnio je Brna. Inače, na Rabu ova tvrtka ima nekoliko samostalnih prodajnih prostora. Najnoviji je Art gourmet shop u Srednjoj ulici, otvoren sredinom travnja ove godine. Ondje su ponudili vlastite proizvode, ali i proizvode nekih drugih manjih proizvođača domaćih likera, suvenira od bračkog kamena i slično, obogativši tako i ponudu samog grada. A uskoro bi trebali obogatiti ponudu nekih stranih destinacija.