HKD na Sušaku

Crna komedija o suvremenosti: Bili smo na premijeri “Majstora” Kazališta Moruzgva

Kim Cuculić

Foto: M. GRACIN

Foto: M. GRACIN

Aktualnim temama potresa u Zagrebu i pandemije redatelj Krešimir Dolenčić pristupio je na (tragi)komičan način, no komičke potencijale moglo se više razraditi



RIJEKA – Zagrebačko Kazalište Moruzgva za premijeru svoje nove predstave »Majstori« odabralo je Rijeku i pozornicu Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku. U nastojanju da se u kazalištu uvijek bave aktualnim temama, ovoga puta »Majstori« Ane Tonković Dolenčić inspiraciju nalaze u situaciji oko nedavnog potresa u Zagrebu i pandemije koronavirusa.


Radnja ove, nazovimo je crne komedije u režiji Krešimira Dolenčića, događa se u jednoj zgradi čiji se stanari suočavaju s posljedicama potresa i pandemije. No oni više nisu samo činjenica iz realnosti ili preslika života, već prerastaju u metaforu stanja u društvu i krize koja ga je zahvatila – od pojedinaca do šireg društvenog konteksta.


Kultura i primitivnost


Dramska situacija u predstavi koja to možda najbolje ilustrira je pretvaranje nekadašnjeg opernog studija u suterenu zgrade u narodnjački klub. Nekadašnja stanovnica kuće, naime, bila je operna pjevačica, a sada sumnjivi poduzetnik Božo Prnjić suteren adaptira i u svom budućem klubu (ta je riječ ovih dana također u Hrvatskoj aktualna) organizira nastup poznate cajke. U ovoj dramaturškoj dosjetci susreću se i sukobljavaju kultura i primitivizam, a u tom srazu pobijedit će nevidljiva operna diva – na snimci njenu ariju »Casta Diva« iz Bellinijeve »Norme« izvodi Lana Kos, kao neku vrstu lajtmotiva koji polako izluđuje poduzetnika koji ostalim stanarima prijeti pištoljem i sluša turbofolk.


Foto: M. GRACIN

Foto: M. GRACIN




I ostali likovi odraz su trenutačne zbilje u kojoj živimo, a koja bi se jednom riječju mogla nazvati – kriza. Ecija Ojdanić tako tumači Milenu Cvrčak, udovicu koja je ostala sama s djecom, a uz nju se kao provodni motiv veže hit Novih fosila »Milena, generacijo«. Simpatičnu, vrckavu ulogu rastavljene Jagode Maleković ostvarila je Jasna Palić Picukarić, čiji se lik istodobno suočava s nevjerom muža i koronavirusom, a onda i potresom koji joj je uništio stan.


Simpatije prema Jagodi gaji susjed Mladen Richter (Dražen Bratulić), koji u strahu od virusa postaje paranoik koji preuređuje svoj prostor u sklonište od biološkog i atomskog rata. Bratulić je utjelovio i majstora kajkavca Martina Hrženjaka Pajceka, a majstora Abdula Jamila – koji je odraz emigrantske krize – igra odlični Matija Šakoronja, koji je riječku publiku osvojio i svojom temperamentnom interpretacijom Bože Prnjića. U dvostrukoj ulozi majstora Nedjeljka Bačića i Crnogorca Momčila Radovića je Hrvoje Barišić. Sukobe stanara i njihove nesuglasice na kraju će ipak nadvladati zajedništvo i ljubav u završnoj sceni koja donosi sretan kraj.


Dobar znak


Riječ je o predstavi s brojnim ulascima i izlascima na scenu, što je scenografkinja Irena Kraljić funkcionalno riješila s nekoliko scenografskih elemenata koji prizivaju građevinske radove. Kostimografkinja je Martina Ptičar, skladatelj Mario Mirković, a oblikovatelj svjetla Davor Horvat.


RFoto: M. GRACIN


Aktualnim temama potresa u Zagrebu i pandemije redatelj Krešimir Dolenčić pristupio je na (tragi)komičan način, no dojam je da se komičke potencijale komada još više moglo naglasiti i razraditi. Premijerna publika goste iz Zagreba ispratila je pljeskom. Dan nakon premijere vozili smo se autobusom iz Rijeke za Zagreb i načuli razgovor dvojice mladića koji su gledali »Majstore« i živo raspravljali o predstavi.


To možemo protumačiti kao dobar znak, jer nije dobro kad se o predstavi šuti.