Zemljišno-knjižni odjel u Opatiji dokazuje da državna administracija može savjesno i kvalitetno obavljati svoju zadaću

Utihnuo bunt za grunt: U opatijskoj gruntovnici samo pet neriješenih predmeta

Aleksandra Kućel Ilić

Ako danas podnesete prijedlog zemljišno-knjižnom odjelu za neku provedbu, predmet bi trebao biti gotov danas, a sutra već otpremljen, kaže predsjednica Općinskog suda u Opatiji Vesna Katarinčić 



OPATIJA  Svaka stranka ima jednak tretman i nije potrebna nikakva »veza« da bi se došlo u gruntovnicu i riješilo predmet. A za razliku od gotovo kilometarskih gužvi po kojima je u bližoj prošlosti bilo poznato ovo mjesto, danas je stanje u opatijskom uredu gotovo neprepoznatljivo i to dakako – u pozitivnom smislu.


Donedavne gužve i ovaj slikovito rečeno, ljudski »bunt za grunt«, dramatičnim preokretom u samo nekoliko godina intenzivnog rada i »otvaranja« prema javnosti – svedene su na minimum minimuma.


Postaje li to opatijska gruntovnica model kako efikasno poslovati i biti primjer ostalima, pitali smo aktualnu »glavnu i odgovornu« osobu, predsjednicu Općinskog suda u Opatiji Vesnu Katarinčić.   


Neadekvatan prostor bivšeg Ureda za obranu Grada Opatije, a u kojem se opatijska gruntovnica nalazi silom prilika još od 2008. godine, kada je zbog požara kompletan odjel tamo preseljen iz glavne zgrade, kao »privremeno rješenje«, kao »nužni smještaj« – gorući je problem.    – Radi se u neprimjerenim uvjetima za rad službenika, a zemljišne knjige su u vlažnom prostoru bez mogućnosti prozračivanja. U jednoj prostoriji veličine oko 16 kvadrata radi 4 do 5 ljudi, što je neprimjereno i zbilja loše. Ubrzo nakon što sam došla u Opatiju, krenula sam u smjeru toga da se napravi planska dokumentacija za izgradnju nove zgrade gruntovnice, jer je to već ranije bila ideja upravo zbog ove situacije. Buduća zgrada bi se nalazila odmah iza postojeće zgrade Općinskog suda i do danas smo uspjeli ishodovati da se u prostorno-plansku dokumentaciju unese ta zgradna čestica na kojoj bi se izgradila buduća gruntovnica, u kojoj bi se smjestio i katastar, Ured za imovinsko-pravne poslove i Ured za graditeljstvo. Napravljeno je idejno rješenje zgrade i pristupne ceste i idejna projektna dokumentacija. Sada slijedi izrada lokacijske dozvole i glavnog projekta, a za sve to treba i osigurati sredstva – zaključila je Katarinčić.


Prekovremeni rad




– Kada sam imenovana predsjednicom Općinskog suda u Opatiji u gruntovnici je bilo 1.006 neriješenih predmeta, razlog tome je bio veliki priliv predmeta, nedovoljan broj službenika da ih riješe, a između ostalog i u tome što je ukinut prekovremeni rad. Nakon toga sam zatražila da se dopusti prekovremeni rad u gruntovnici jer se očekivalo da ćemo do kraja godine imati 12.000 predmeta priliva što bi značilo veliki zaostatak u radu od najmanje 2.000 predmeta. Uveden je prekovremeni rad i mi smo od 2010. godine do lipnja ove, 2013. godine stalno radili prekovremeno osim kratkog perioda od rujna do prosinca 2012. Godišnje je pristizalo između 10.000 i 12.000 predmeta, te je bilo toliko i zahtjeva za izdavanje ZK izvadaka i raznih potvrda, a novom organizacijom i specijalizacijom referada sudaca, sud je proradio, pa smo sami sebi napravili posao. Osim toga, liburnijsko područje je atraktivno i velik je promet nekretnina, a u tijeku je bio i postupak obnove zemljišne knjige za k.o. Mihotići, k.o. Matulji i k.o. Ika – Oprič. Uveli smo drugačiji način rada gruntovnice i najprije smo krenuli s edukacijom zemljišno-knjižnih referenata, kako bi samostalno mogli provoditi postupke u čemu su nam u prvo vrijeme pomogli iz Ministarstva pravosuđa, ali i suci Vrhovnog suda koji su nam došli održati predavanja. 


  


Pohvale voditeljici


Dva puta godišnje organiziramo testiranje iz područja poznavanja Zakona o zemljišnim knjigama i Zemljišno-knjižnog poslovnika, te ZK referenti sami pripremaju pisane referate o aktualnim temamama koje usmeno izlažu, i to se ne provodi nigdje u Hrvatskoj osim u Opatiji. Zemljišno-knjižni referenti su shvatili da samo uz adekvatnu edukaciju mogu biti kvalitetni, a što su kvalitetniji, to su i samostalniji i mogu kvalitetno rješavati veći broj predmeta. 


   Krajem prošle godine smo dogovorili da se imenuje nova voditeljica zemljišno-knjižnog odjela. To je Dolores Baćac Simper koju bih pohvalila jer se radi o vrlo kvalitetnoj osobi koja je odmah shvatila da smo mi zapravo servis građana i da bi se tako prema njima trebali ponašati i stajati im na usluzi. Naime, čim sam pred tri i pol godine došla u Općinski sud u Opatiji na mjesto predsjednice, odmah smo otvorili gruntovnicu za sve građane od 9 do 15 sati od ponedjeljka do petka. Niti jedan od tih dana gruntovnica nije bila zatvorena za građane, niti će to biti. I građani i odvjetnici kojima je potrebna naša pomoć – uvijek nam se u to vrijeme mogu obratiti. Mi smo gruntovnica bez vremenskog ograničenja za prijem stranaka i to je naš veliki uspjeh – uz sve to uspjeli smo postići ažurnost gruntovnice, ispričala je Vesna Katarinčić, predsjednica Općinskog suda u Opatiji.


Po njezinim riječima, na kraju prošle godine zbog tromjesečnog zastoja u prekovremenom radu i velikog priliva predmeta gruntovnica je imala 1.046 neriješenih predmeta pa je ponovno ukazivala i zahtijevala da ministar donese odluku o prekovremenom radu. Zahvaljujući odličnoj organizaciji pod vodstvom voditeljice Baćac Simper i zalaganju svih djelatnika, trenutačno je stanje – nevjerojatno – tek pet neriješenih predmeta! 


  Isti dan


– Opatijska gruntovnica nikada nije imala tako dobre rezultate, jer se sada ovdje radi o dnevnom rješavanju predmeta. Dakle, ako danas podnesete prijedlog zemljišno-knjižnom odjelu za neku provedbu, taj predmet bi vam trebao biti gotov danas, odnosno sutra već otpremljen. To je ono što je najbolje za funkcioniranje gruntovnice – da se postigne rješavanje dnevnog broja pristiglih predmeta Također, k nama stranke dolaze i radi izdavanja ZK izvadaka i mogu ih dobiti tijekom istoga dana kada ih zatraže kao i rješenje o provedbi. Usput se još paralelno vodi postupak osnivanja zemljišne knjige za k.o. Matulji, koji će uskoro biti gotov dok su za k.o. Ika-Oprič i k.o. Mihotići postupci završeni. Sada krećemo s postupkom obnove zemljišne knjige za k.o. Ičići i onda ćemo nastaviti za k.o. Opatija i k.o. Volosko što planiramo riješiti u idućih godinu-dvije, najavila je Katarinčić. Na taj će način zemljišne knjige na području nadležnosti suda biti potpuno ažurne i odražavati stvarno stanje, što sada nije slučaj. To je jako važno za buduća ulaganja i promet te investicije. 


  


Pozitivne promjene


U gruntovnici je inače sistematizirano pet radnih mjesta (voditelj i četiri referenta), no prema suglasnosti Ministarstva pravosuđa, zbog velikog priliva predmeta, odobren je rad još dva ZK referenta na određeno vrijeme, bez kojih se ne bi mogli ostvarivati ovako dobri rezultati. 


   – Treba pohvaliti i tri službenika koji su stigli preko Zavoda za zapošljavanje u svrhu stručnog osposobljavanja bez zasnivanja radnog odnosa. Primljeni su u ožujku i u prvo vrijeme su obavljali pomoćne poslove, no voditeljica Baćac Simper ih je tako dobro obučila da su od velike pomoći, te ću ubuduće tražiti da se omogući zapošljavanje i drugih zainteresiranih polaznika stručnog osposobljavanja, dodala je predsjednica suda. 


   O očiglednim pozitivnim promjenama u opatijskoj gruntovnici, govorila je i nova voditeljica zemljišno-knjižnog odjela Dolores Baćac Simper. Kako je navela, aktualna predsjednica suda je po preuzimanju ove funkcije odmah uočila da je potrebno osvijestiti i educirati službenike kroz konverzaciju, zajedničke projekte, kao i propitivanje naučenoga. Također, upozorila je službenike da često zaboravljaju da postoje da bi služili građanima i pružili im usluge koje im druge institucije ne mogu pružiti i koliko je bitna kvaliteta tog međusobnog odnosa.   

Predrasude i stereotipi


– U praksi, problemi se redovito javljaju zbog određenih predrasuda i stereotipa s obje strane. Građani najčešće ne poznaju kompleksni sustav tijela državne uprave, te su nesigurni i ne znaju kome se trebaju obratiti i što točno trebaju učiniti. Istovremeno žele osjetiti da se netko brine za njih, da ih razumije i želi pomoći. Stranke je uvijek važno pažljivo saslušati i ne pokazati nerazumijevanje i ignoriranje. Predsjednica nas redovito podsjeća da smo mi tu isključivo zbog građana. Mi kao sud i odjel razvijamo svijest da želimo da se ljudi kod nas osjećaju kako bi se mi voljeli osjećati da smo došli u državnu instituciju, a da predmeti budu riješeni u roku kakvom bi mi voljeli da državne institucije riješe naše predmet. Opatijska gruntovnica je uzela za svoj cilj dokazati da državna administracija može savjesno i kvalitetno obavljati svoju zadaću, pojasnila je Dolores Baćac Simper.