Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 11° 26
Sutra: 11° 11° 26
28. siječnja 2020.
Ni "r" od turističke revolucije

Teorija zavjere prema kojoj se Gorski kotar želi isprazniti od ljudi - sve vjerojatnija

Foto iStock
Foto iStock
Autor:
Objavljeno: 8. prosinac 2019. u 10:07 2019-12-08T10:07:03+01:00

U Gorskom kotaru s jedne strane iskri fascinacija pojedinim vrlo kreativnim i skupim investicijama, a s druge nevjerica zbog demografske slike tog toliko srdačno omiljenog »zelenog« dijela Hrvatske

Ne manjka nama strategija i planova koji će promijeniti stanje u turizmu Gorskog kotara. O ne, to nam nikako ne fali! Ali nam zato kronično nedostaje provedbe tih »strategija«. Bojim se, kako vrijeme odmiče, da će nestati i ljudi koji bi ih mogli u život provesti, jednog dana kad se s oživotvorenjem »strategija« konačno krene.

Riječi Tanje Kušić, direktorice TZG-a Vrbovsko izrečene za jednog od terenskih obilazaka unutar akcije »Najiznajmljivač« koju ove godine zajednički provode Hrvatska turistička zajednica te medijske kuće Glas Istre i Novi list zazvučale su, nažalost, jako poznato. Svakako i jednako bolno jer koliko god da je direktorica Kušić s nama bila na obilasku Crikveničke rivijere – s njezinom smo kolegicom iz Viškova Marinom Jurić tjedan prije jednako detaljno obišli i Gorski kotar i u dobroj se mjeri uvjerili u njezine riječi. A taj nam je obilazak pružio gotovo šokantne, dramatično suprotstavljene slike u kojima s jedne strane iskri fascinacija pojedinim vrlo kreativnim i jednako toliko skupim investicijama, a s druge nevjerica isporučena od strane – demografske slike tog koliko srdačno omiljenog, toliko i besprizorno fraziranog »Zelenog srca Hrvatske«.

Kratka priča

Da, s jedne strane nema tog dužnosnika ili građanina Hrvatske koji neće istaknuti da je Gorski kotar – lijep. I kako je veliki potencijal u gospodarskom te posebno turističkom smislu. I tu će priča uglavnom – završiti. Svi će se te ljepote sjetiti kad je, primjerice, u pitanju doček Nove godine, dok u realnosti Gorski kotar ima manje ostvarenih noćenja od bilo kojeg drugog dijela Primorsko-goranske županije – konkretno riječ je o 0,9 posto tako da je udio njegovih noćenja skoro nemoguće postotno izraziti unutar svehrvatskog broja noćenja. Riječ je o uistinu zanemarivo maloj brojci.

S druge strane već dulje vrijeme imamo uvjeravanja ministra turizma Garija Cappellija da »goranska turistička revolucija« samo što nije počela. Djelomično, njegovim riječima u prilog idu informacije s prošlog tjedna u Ministarstvu turizma održane sjednice Turističkog vijeća Hrvatske turističke zajednice na kojoj su članovima predstavljeni prijedlog godišnjeg programa rada i financijskog plana HTZ-a za 2020. godinu.

​Destinacijsko udruživanje

Na njoj su istaknute ključne strateške vertikale za ulaganja, ali još i više obaveza nove zakonske odredbe što stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine. Odnosi se ona na turističke zajednice i njihovo udruživanje, posebno na turistički nedovoljno razvijenim područjima kontinentalne Hrvatske. Šansa za Gorski kotar se, dakle, ogleda u formiranju jedinstvene turističke zajednice kako bi se lakše moglo do većih sredstava. Pa je tom prigodom i Cappelli izjavio:

– Sredstva će se dodjeljivati iz Fonda za udružene turističke zajednice i Fonda za turistički nedovoljno razvijena područja i kontinent sukladno definiranim uvjetima i kriterijima za aktivnosti koje će odrediti naš Pravilnik, a odluku o izboru projekata te o visini potpora donijet će Turističko vijeće HTZ-a. Vjerujem da će stupanjem na snagu novih zakona u 2020. godini turističke destinacije uvidjeti potencijale udruživanja kroz dodjelu dodatnih financijskih sredstava za udružene turističke zajednice iz čega bi trebali proizaći i brojni sinergijski učinci ne samo u kvaliteti tržišnog nastupa cijelog turističkog područja, već će se osigurati i prijeko potrebna troškovna efikasnost u sferi promocije i provedbi projekata. Jedan od najvećih naglasaka novog sustava stavljen je na poticanje udruživanja destinacija koje zajedničkim djelovanjem imaju mogućnost puno kvalitetnijeg pozicioniranja na tržištu i razvoja projekata koji će potaknuti cjelokupni gospodarski razvoj, istaknuo je Cappelli, koji osim što je ministar turizma, po »defaultu« je i – predsjednik Hrvatske turističke zajednice.

A gdje je Gorski kotar?

Sluti dakle na bolje, ali slutilo je tako mnogo puta do sada. Ono gdje se ogleda dodatno nezadovoljstvo Gorana, bio je nedavno održani WMT u Londonu. Velika je tada promocija zabilježena kad je u pitanju TZ Kvarnera. Da, riječ je o ponosnom svrstavanju te regije u Top10 najprivlačnijih na svijetu, kako je to odlučio superutjecajni Lonely Panet. Sve OK, samo, kako nam se jadaju Gorani, u svemu nije bilo ni slova o »Zelenom srcu Hrvatske«. Dodatno ih je začudila velika i snažno utjecajna prisutnost Plitvičkih jezera, dok Gorskog kotara, u koji se svi »kunu« – ni u tragovima?!

– Budući da su sajmovi izuzetno važan dio marketinških aktivnosti većine vrsta poslovanja, od najvećih multinacionalnih hotelskih poduzeća do malih obiteljskih tvrtki, godišnjim programom rada HTZ-a za 2020. planirano je sudjelovanje na 17 sajmova – 13 općih turističkih sajmova te 4 specijalizirana sajma, od čega na po dva kamping te nautička sajma. S ciljem podizanja razine kvalitete i promocije u najzastupljenijem obliku smještajne turističke ponude na području Republike Hrvatske, u 2020. godini, HTZ će zajedno s regionalnim turističkim zajednicama pokrenuti projekt brendiranja i labelinga privatnog smještaja radi što kvalitetnijeg pozicioniranja na tržištu, ističu u HTZ-u.

Kuća za reklame

Što se tiče samog Londona, odnosno najvećega globalnog turističkog sajma, važno je istaknuti da HTZ dogovara generalne uvjete nastupa i zakupa. No kad se radi o pojedinim pozicijama i »podzakupu«, tu reagirati moraju lokalne turističke zajednice. S obzirom na to da je po tom pitanju reakcija samog Gorskog kotara ili TZ Kvarnera koji u tom smislu »gospodari« tim područjem, izostala, pojavnost »Zelenog srca Hrvatske« se štandovski u Londonu nije, niti se mogla uočiti.

Kako dalje? Iskreno se nadamo da »točka preokreta« ipak nije samo politička naljepnica. Kako se istinski i iskreno misi omogućiti preokret turističkom Gorskom kotaru. Zaslužuju svi oni koji su vjeru u »Zeleno srce Hrvatske« pokazali investicijom. Mada, kad se, primjerice, pogleda najljepšu goransku kuću za iznajmljivanje, Casu Nube, njoj sve to zajedno nije ni potrebno. U najmu su više od 200 dana godišnje, a »glumili« su i u spotu KIA-e za njihov automobil Niro (taj je spot bio jedan od zamjećenijih na tržištu SAD-a) baš kao što će uskoro biti emitiran spot, gdje je Nube opet jedna od glavnih »gumica« u spotu za sportski ekološki automobil s pogonom na struju – Porsche Taycan.

»Mračne« teorije

Ne, ne dramimo. Gorski kotar broji još najviše sate ili mjesece. Jedno je priča, drugo je zbilja. Ili kako je rekla Kušić:

– Vi mislite da će popis 2021. godine zabilježiti više od 20.000 ljudi u Gorskom kotaru?! Mislim da ste jako neupućeni. Realno, bez prijavljenih vikendaša bit će ih značajno manje od 20.000, poentirala je Kušić.

Odustali smo. Izgleda da možda i nisu tako lude »teorije zavjere« prema kojima je jako bitnim hrvatskim ljudima itekako stalo da to područje bude ispražnjeno od ljudi. Da postane, u krugu tako bliskih i tako dobrih prometnih komunikacija, »lovište za bogatune«. Kojima tada, dakle za svega nekoliko godina, neće više smetati ljudi u raštrkanim i slabo naseljenim mjestima Gorskog kotara.

Edi PRODAN

INFOBOX»Bojim se, kako vrijeme odmiče, da će nestati i ljudi koji bi najavljivane strategije mogli provesti... Jednog dana kad se s oživotvorenjem »strategija« konačno krene
Tanja Kušić, direktorica TZG-a Vrbovsko
P
Dva programa HTZ-a
Imamo odličan odaziv sustava turističkih zajednica na Javni poziv za iskazivanje interesa za provedbu strateških promotivnih kampanja na emitivnim tržištima u 2020. godini kojeg smo objavili u kolovozu ove godine i putem kojeg je Turističko vijeće odobrilo financijska sredstva za provedbu ključnih promotivnih kampanja i suradnju s partnerima, većinom avioprijevoznicima. Proveli smo i Javni poziv za udruženo oglašavanje u kampanjama javnog i privatnog sektora u 2020. godini, a putem ova dva programa odobreno je gotovo 60 milijuna kuna za provedbu prijavljenih projekata i suradnji, izjavio je direktor HTZ-a Kristjan Staničić.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.


Promo
U Rijeku stiže PauzaGO: nova usluga omiljene Pauze