Dobro poslovanje turističke tvrtke

Rapski Imperial ruši rekorde: poslovni rezultat mjeri se zaradom, a ne brojem noćenja

Alenka Juričić Bukarica

Nebitno je da li je neku godinu bilo nekoliko posto više ili manje gostiju. Bitno je graditi i izgraditi turistički proizvod koji je održiv na duži rok i kojeg ćemo moći nuditi, po mogućnosti, za višu cijenu, a ne da konkurentnost održavamo spuštanjem cijena 

RAB Imperial d.d. Rab, najveća rapska turistička tvrtka, prošlu je godinu zaključila sa 119,6 milijuna kuna prihoda što je za 9,2 milijuna kuna ili 8,3 posto više u odnosu na 2011. godinu. Rasli su i operativni prihodi i to za 8 milijuna kuna (na 116,8 milijuna). Ostvarena dobit prije oporezivanja iznosi 7,5 milijuna kuna, veća je za 116,8 posto, pri čemu neto dobit iznosi 6 milijuna kuna.  Istaknuto je to na sjednici Glavne skuštine Imperiala na kojoj je Uprava dala osvrt na prošlu rekordnu turističku godinu, kao i na ostvarenje u tekućoj. Tako je Vlado Miš, direktor Imperiala, ukazao kako ovogodišnje poslovanje karakteriziraju još uvijek prisutna ekonomska kriza i pad kupovne moći. Na predsezonu su utjecali i nepovoljan raspored vjerskih blagdana, loše vrijeme u Europi do početka lipnja, kao i kasnije otvaranje Grand hotela Imperial zbog investicije. Stoga je u predsezoni zabilježen negativan trend prodaje. 


U pripremu aktualne turističke sezone uloženo je 35 milijuna kuna, kako je i planirano, a najznačajnija ulaganja su izgradnja unutarnjeg i vanjskog bazena i uređenje terase Grand hotela Imperial, modernizacija kotlovnice i postavljanje solarnih kolektora u Turističkom naselju San Marino, nabava i postava 22 mobilne kućice te modernizacija sanitarnih čvorova u Auto campu San Marino, modernizacija centralnog dijela kampa, i to soba, trgovina te pomoćnih prostora i trga. Ondje je, naime, uređeno 19 novih soba koje su kategorizirane s 4 zvjezdice. Osim toga, obnovljen je dio šetnica i hortikulture u AC San Marino i Padovi 3, plaćen je dio rate za kupnju zemljišta u AC Padova 3 – Brdo, obnovljeno je i modernizirano 12 apartmana u Turističkom naselju Suha Punta i ostalo.      Na dan 31. prosinca 2012. u Imperialu je bilo zaposleno ukupno 256 radnika, od toga 4 radnika na određeno. Broj zaposlenih smanjen je za 4 djelatnika koji su otišli u mirovinu. U turističkoj sezoni je bilo zaposleno najviše 238 sezonskih radnika. Prosječna neto plaća za 2012. godinu iznosila je 5.051 kunu što je 2,4 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. Prosječna bruto plaća je iznosila 6.921 kunu što je 2,8 posto više. Ukupni troškovi rada iznose 35,3 milijuna kuna, što je 3,3 više. Za potrebe edukacija radnika i rukovoditelja je utrošeno 196,5 tisuća kuna. Isplata plaća i svih obveza prema zaposlenima bila je redovita.


  – Takav je trend posebno izražen u padu grupnih aranžmana koji su za naše čvrste objekte najznačajniji za predsezonsko poslovanje. Znatno je kasnila i prodaja u segmentu alotmana i individualne prodaje, koja se je u konačnici i realizirala, ali po osnovi izrazito velikog last minut bookinga koji je većim dijelom nadoknadio minuse iz predsezone. Sve to stvara pojačanu dozu poslovne neizvjesnosti i nervoze te otežava planiranje. U tekućem mjesecu kolovozu planira se ostvariti otprilike isti broj noćenja kao i prošle godine, a vrlo dobro stanje rezervacija za rujan, uz dobre vremenske prilike, daje naznake da i ovu turističku sezonu možemo proglasiti rekordnom. Možda ne po svim fizičkim pokazateljima, ali sigurno po financijskim, jer uz bolje prosječne cijene očekujemo ukupno veće operativne prihode, uz nešto manje troškove, te povećanu dobit, u odnosu na 2012. To će dodatno učvrstiti poslovnu stabilnost Društva i naš optimizam, rekao je Miš te dodao kako se na tom temelju za narednu sezonu planira nastavak ulaganja, iako u nešto manjem obima u odnosu na zadnje dvije godine kada su ulaganja iznosila 80 milijuna kuna. 


  Nešto manja ulaganja planirana su kako bi se stvorili uvjeti za veću investiciju nakon naredne turističke sezone, ali i zbog toga što još nisu donijeti potrebni prostorno-planski dokumenti. 




  – Stoga se za pripremu 2014. godine planiraju kapitalna ulaganja u iznosu od 17 milijuna kuna, najvećim dijelom u Auto camp San Marino, i to kako bi se stvorile pretpostavke za povećanje kategorije objekta na 4 zvjezdice. U okviru te investicije se planira obnova i modernizacija preostalog centralnog dijela kampa te uređenje glavne šetnice i izgradnja tematskog zabavnog dječjeg parka. Ovim ulaganjima, AC San Marino će dobiti dodatne sadržaje koji mu nedostaju, posebno za vansezonsko poslovanje, zabavu i animaciju. Osim toga, planira se nabava dodatnog broja mobilnih kamp kućica. Osigurat će se i nova zaposlenost za 12-tak novih radnika, istaknuo je Miš, dodajući kako ohrabruju neke najave da euro zona polako izlazi iz recesije. 


  No, reći će i kako, prateći turističke tokove i iz razgovore s najznačajnijim europskim touroperatorima i agencijama, proizlazi da će se poslovanje u turizmu i narednim godinama odvijati otežano. 


  – Osobno, smatram i već duže ističem, da treba prestati s prioritetnim brojanjem noćenja koje svake godine postaje sezonska zanimacija. Nebitno je da li je neku godinu bilo nekoliko posto više ili manje gostiju. Bitno je graditi i izgraditi turistički proizvod koji je održiv na duži rok i kojeg ćemo moći nuditi, po mogućnosti, za višu cijenu, a ne da konkurentnost održavamo spuštanjem cijena. Pri gradnji tog ukupnog turističkog proizvoda, od velikog je značaja međusobno razumijevanje i suradnja, odnosno sinergija svih lokalnih »igrača« u destinaciji. I zaključno, s obzirom da Rab kao turistička destinacija, te Društvo Imperial sa svojim resursima i konstantnim ulagačkim aktivnostima, postaju sve prepoznatljiviji turistički proizvod na tržištu, s optimizmom gledamo i na poslovnu 2014. godinu, zaključio je čelni čovjek ove turističke tvrtke.