Nova linija

Rab – Lun prva hrvatska međužupanijska linija, koncesija Rapskoj plovidbi

Ante Matijević

Brodicom »Maslina« za pola sata od Raba do Luna  / snimio I. TOMIĆ

Brodicom »Maslina« za pola sata od Raba do Luna / snimio I. TOMIĆ

Primorsko-goranska i Ličko-senjska županija provele su postupak javne nabave temeljem kojeg je s rapskim brodarom na šest godina ugovoreno održavanje linije Rab – Lun, kojoj je zbog nerentabilnosti dodijeljena i subvencija. Inače, ta linija zahvaljujući Rapskoj plovidbi i potporama Raba i Novalje postoji još od 1974.



S prvim danom srpnja uspostavljena je prva međužupanijska brodska linija u Hrvatskoj, koja povezuje kvarnerske otoke Rab i Pag. Primorsko-goranska i Ličko-senjska županija provele su postupak javne nabave temeljem kojeg je s Rapskom plovidbom d.d. potpisan Ugovor o održavanju međužupanijske linije Rab – Lun. Potpisan je na razdoblje od šest godina pa je izvjesno da će otočani i turisti »Maslinom« do Luna brazditi sve do 2023., a po najavama bit će to i još mnogo dulje.


U jutarnjim satima upriličen je u rapskoj luci svečani ispraćaj brodice »Maslina« koja liniju Rab – Lun održava već dugi niz godina. Tom prigodom župan Zlatko Komadina kazao je da je inicijativa krenula upravo od strane Primorsko-goranske županije, ali na temelju tradicije koju je uspostavila Rapska plovidba, dodavši da je linija u skladu s propisima RH na ovaj način ozakonjena tj. raspisan je natječaj i dodijeljena subvencija zbog njene nerentabilnosti. Gradonačelnik Raba Nikola Grgurić rekao je kako je ponosan na Rapsku plovidbu koja ovu liniju održava 44 godine uz pomoć gradova Raba i Novalje, napomenuvši da podržava svako povezivanje otoka s kopnom, kao i povezivanje samih otoka, ali i njihovo povezivanje dužobalnom linijom. Naglasio je da očekuje da će se početi ulagati u velika lučka područja, tj. da se luke na području Grada Raba zaista urede i budu spremne na korištenje, uključujući njihov pomorski i kopneni dio. Zatim su se župan i suradnici u društvu ravnatelja Županijske lučke uprave Rab Vanje Debelića i direktora Rapske plovidbe Dragana Andrića uputili brodicom »Maslina« prema Lunu, odnosno Tovarnelama gdje ih je dočekala delegacija otoka Paga na čelu s gradonačelnikom Novalje Antom Dabom, zamjenikom župana Ličko-senjske županije Vicom Nekićem i državnom tajnicom Majom Markovčić Kostelac.



Dragan Andrić, direktor Rapske plovidbe, napomenuo je da liniju Rab – Lun održava brodica kapaciteta 12 putnika s jednim članom posade. »Maslina« plovi brzinom od 8,5 čvorova pa 4,5 nautičkih milja između Raba i Luna prijeđe za tridesetak minuta. No, rapski će brodar predložiti zamjenu pogonskog stroja kako bi se brzina povećala na 11,5 čvorova, a vrijeme plovidbe skratilo za desetak minuta.





Nerentabilna linija


Kapetan brodice Dražen Šegota, koji već 12 godina drži kormilo »Masline«, kazao je kako je ovo romantična linija između dvaju otoka na kojoj su se odvijale i zaruke i ženidbe, a kako to biva na moru, obilježena je i burama i neverama, ali i specifičnim, zanimljivim i romantičnim trenucima.


Gradonačelnik Novalje Ante Dabo kaže da ova linija ima nešto više od ekonomskog značaja te da će stanovnici Luna, ali i gosti, zasigurno osjetiti njene blagodati. Posebno se zahvalio državnoj tajnici Maji Markovčić Kostelac što je resorno Ministarstvo prihvatilo projekt uređenja luke Tovarnele te što će već na jesen krenuti prva faza uređenja luke koja će moći primiti više brodova, posebice turističkih i kroz par godina poprimiti sasvim drugačiji izgled. Dabo vjeruje da će luka pridonijeti gospodarskom razvoju ovog dijela otoka Paga, neotkrivenog dragulja s tisućljetnim maslinama.


Direktor Rapske plovidbe Dragan Andrić podsjetio je da se linija Rab – Lun održava još od davne 1974. kada je, kao nerentabilna, ukinuta brodska linija koja je preko Raba povezivala Lun s Rijekom. Budući da je sjeverni dio otoka Paga, uključujući mjesta Lun i Jakišnicu, administrativno pripadao Općini Rab, Skupština Općine Rab i Rapska plovidba dogovorili su se da zajednički kupe brodicu koja će održavati tu liniju. Tada je kupljena brodica »Igor«, izgrađena kod rapskog brodograditelja Matića. Kasnije, 1988., »Igor« je rekonstruiran i dobio je novo ime »Amico«, te je održavao liniju sve do dolaska »Masline«.


Povezivanje otoka


Zbog skromnog broja prevezenih putnika, linija je oduvijek bila nerentabilna te je jedno vrijeme dobivala državnu potporu, a od 2009. godine potpore daju gradovi Novalja i Rab kako bi se ublažio učinak negativnog poslovanja linije. Rapska se plovidba u ovom slučaju više rukovodila emocijama i ljubavi prema ljudima koji žive na ovim otocima, nego li tržišnim zakonima i profitom – izjavio je Andrić.


Jedan od stotinjak mještana Luna, Bernardin Kocijan, rekao je kako je ova linija oduvijek bila žila kucavica Luna u odnosu s Rabom, posebice u prošlosti, ali i dandanas. – Lun je uvijek bio dobro povezan s Rabom jer je bio dio rapske Općine. Odnos s Rabom bio je frekventan, od trgovine do odlaska u institucije. Osim toga, dosta Lunjana živi na Rabu, a linija predstavlja suživot Raba i Luna – kaže Kocijan.


Župan Komadina je prilikom obraćanja na Lunu izjavio da razmišljaju, ukoliko za to bude mogućnosti, o uvođenju linije Lopar – Baška te Baška – Senj u cilju da se kvarnerski otoci što bolje povežu s kopnom. S druge strane, želje direktora Rapske plovidbe Dragana Andrića idu u smjeru da se napravi treća rampa u luci Stinica te da se ona uredi, kao i prilagodba luke Mišnjak, za prihvat novog i najvećeg trajekta »Četiri zvonika« kapaciteta 100 automobila i 600 putnika, koji bi trebao 2018. zaploviti najprometnijom rapskom brodskom linijom.