Uloga slike u kolektivnom pamćenju

Izložba »Europa. Jugoistok – Zabilježena sjećanja« u Noći muzeja 31. siječnja

Nela Valerjev Ogurlić

Šest cjelina služe kao vodič i nude različite perspektive za promatranje izloženih radova: politički pejzaži i prostori, tragovi zločina prošlosti, slike kao sjećanje na prošlost, individualno sjećanje i kolektivna prošlost, izgradnja i razgradnja kolektivnog sjećanja



RIJEKA » Muzej moderne i suvremene umjetnosti na Noć muzeja, u petak 31. siječnja u 20 sati, otvara izložbu »Europa. Jugoistok – Zabilježena sjećanja«. 


  Projekt je realizaran u suradnji Gothe Instituta s Muzejem fotografije Braunschweig, a predstavlja fotografije, video radove i instalacije 22 autora iz 11 zemalja Jugoistične Europe. Umjetnici i umjetnice bave se pitanjima kolektivnog pamćenja, različitih kultura i mjesta sjećanja, kao i ulogom slike u tim procesima. Na koje se načine prisustvo prošlosti još uvijek ogleda u ovoj regiji obilježenoj konfliktima i ratovima? Pružaju li nam fotografije, video-umjetnost i film privilegiran pristup prošlosti o kojem treba uvijek iznova razmišljati? 


  Izložba pruža uvid u različite povijesne narative, ali i u različite umjetničke načine upotrebe kamere, od trezvenog registriranja, subjektivnog dokumentiranja i biografskih priča do analitičkog preispitivanja povijesti i bilježenja tragova iskustva. O tome su na jučerašnjoj konferenciji za novinare govorili kustostica MMSU-a Sabina Salomon, ravnateljica Goethe Instituta u Hrvatskoj Katrin Ostwald Richter i autorica izložbe Constanze Wicke iz Muzeja za fotografiju Braunschweig. 





Hrvatsku na izložbi predstavljaju Hassan Abdelghani, Jelena Blagović i Sandra Vitaljić, a iz drugih zemalja sudjeluju umjetnici: Fani Zguro (Albanija), Milomir Kovačević (Bosna i Hercegovina), Nikola Mihov i Peter Tzanev (Bugarska), Panos Kokkinias, Andreas Tsonidis i Vangelis Vlahos (Grčka), Sašo Stanojkovik i Žaneta Vangeli (Makedonija), Pavel Braila (Moldavija), Michele Bressan, Iosif Király i Stefan Sava (Rumunjska), Ana Adamović, Nikola Radić Lucati, Stefana Savić i Predrag Terzić (Srbija), Erhan Muratoglu (Turska) i Marianna Christofides (Cipar).



  Tematsko uređenje postava obuhvaća šest cjelina koje služe kao vodič i nude različite perspektive za promatranje izloženih radova: politički pejzaži i prostori, tragovi zločina prošlosti, slike kao sjećanje na prošlost, individualno sjećanje i kolektivna prošlost, izgradnja i razgradnja kolektivnog sjećanja te ponovno postavljanje scene. Neki od pristupa su definirani njihovom temom, drugi umjetničkim stavom, a neki promišljanjem medija kojim se služe. Mnoga se djela mogu promatrati iz različitih perspektiva, a ako se na komparativan način sagledaju sva izložena djela, vidljivo je na koje se sve načine fotografija može upotrebljavati. 


  Izložba je u svibnju 2013. premijerno otvorena u Muzeju za fotografiju u Braunschweigu, već je prikazana u Sarajevu, a nakon Rijeke u kojoj će gostovati dio 1. ožujka, proputovat će kroz zemlje Jugoistočne Europe. 


  Nakon riječkog otvorenja, u Tunelu na Školjiću, s početkom u 22 sata održat će se koncert berlinskog indie dua Jolly Goods, a 25. veljače u Muzeju će biti održan razgovor na temu izložbe s kustosima i umjetnicima koji sudjeluju na izložbi: Irinom Cios iz Bukurešta i Fani Zguro iz Albanije. Vodstva kroz izložbu utorkom u 12 i četvrtkom u 18 sati najavljena su za 11. i 25. te 20. i 27. veljače.