Oton Gliha

Gromače u zagrebačkoj galeriji: Crteži iz kolekcija Glihinih prijatelja

Maja Hrgović

Izloženi su radovi raznolike poetike i motiva: od ranih mrtvih priroda, preko realističkih pejzaža do pejzaža na kojima se prepoznaju uzorci gromača koje je Gliha razrađivao i varirao kroz čitavo svoje stvaralaštvo



ZAGREB » Arhetipske strukture gromača, koje predstavljaju trajnu opsesiju i nadahnuće slikara Otona Glihe, ugrađene su i u njegove crteže koje je stvarao u razdoblju od ranih pedesetih do kasnih devedesetih godina 20. stoljeća. Dvadesetak crteža različitih tehnika (akvarel, flomaster, tuš u boji) izloženo je u galeriji »Josip Račić«, u sklopu projekta »Prijatelji Otona Glihe«. Tom se malom izložbom obilježava stota obljetnica rođenja ovog značajnog umjetnika, realizirana uz sudjelovanje Glihinih prijatelja, iz čijih su osobnih kolekcija crteži posuđeni.


   Posrijedi su radovi raznolike poetike i motiva: od ranih mrtvih priroda, preko realističkih pejzaža do pejzaža na kojima se prepoznaju uzorci gromača koje je Oton Gliha razrađivao i varirao kroz čitavo svoje stvaralaštvo. Osobito su zanimljivi apstraktni crteži flomasterom, načičkani rombovima, trokutima i kvadratima koji, poredani jedni uz druge, stvaraju škrte primorske krajolike. Tu svoju fascinaciju mogućnostima crtanja flomasterom Gliha je izrazio u tekstu za katalog izložbe crteža 1965. godine u Opatiji.


   – Proučavajući godinama sklopove gromača na otoku Krku služio sam se isključivo flo-masterom. Osjećao sam da mi upravo on omogućuje fiksaciju mnoštva točaka različitih oblika i veličina kao neke simbole kamenja u naslagama tih suhozidina. Točka je istovremeno stala graditi pravce i plohe te počela živjeti svojim samostalnim životom. Povezivana kraćim crtama i udarcima trokutastog, kvadratičnog, romboidnog oblika, izostavljanjem bjelina nepokrivenih ploha, kao i negativno dobivenih bijelih pravaca, točka je gradila površinu tkanja karakterističnim tehničkim postupkom koji omogućuje možda upravo jedino flo-master. Tako mi se barem dosada činilo – riječi su umjetnika koji je crtež smatrao »nemilosrdnom likovnom činjenicom«.




   Izložba u Studiju Moderne galerije »Josip Račić« moći će se razgledati do nedjelje 23. studenoga.