Sigurnost

Kako umanjiti opasnost od stradavanja djece u prometu. Imamo par korisnih savjeta za roditelje

Šarlota Brnčić

Foto: PIXABAY.COM

Foto: PIXABAY.COM

U skandinavskim zemljama djeca se voze u autosjedalicama koje su postavljene u suprotnom smjeru od smjera vožnje sve do 4. ili 5. godine života. Tako se umanjuje opasnost od stradanja djece u prometnim nesrećama jer je suprotan smjer sigurniji i do 5 puta



Sezona godišnjih odmora naveliko hvata svoj zalet i svi roditelji razmišljaju o zaštiti djece od sunca, komaraca, neželjenih ozljeda, temperaturi i terapiji na odmoru, što je apsolutni prioritet kad stignete na destinaciju.


Nedavno je donesena nova EU regulativa kojom je određen minimum za vožnju djeteta u smjeru kretanja automobila. Nova i-Size regulativa navodi da se djeca ne smiju voziti okrenuta u smjeru vožnje prije navršenih 15 mjeseci života. Također, ova regulativa uvodi bočno testiranje kao obavezno i razvrstava proizvode po grupama prema visini i građi djece, a ne samo po njihovoj težini.


Razlog za to je taj da, do tog uzrasta, dječje tijelo ne može podnijeti opterećenje na vratu do kojeg dolazi u slučaju najčešćih i istovremeno najopasnijih sudara: frontalnih i bočnih. Na njih se odnosi 96 posto svih sudara, a događaju se obično pri većim brzinama i za njih je karakteristično da se u koliziji nalaze dva vozila koja su se do tada kretala u suprotnim smjerovima.




U skandinavskim zemljama djeca se voze u autosjedalicama koje su postavljene u suprotnom smjeru od smjera vožnje sve do 4. ili 5. godine života. Tako se umanjuje opasnost od stradanja djece u prometnim nesrećama jer je suprotan smjer sigurniji i do 5 puta! Koncept skandinavske sigurnosti sve je popularniji u zemljama EU i u zemljama regije jer mu je cilj maksimalno smanjenje stradanja djece na putu.


Opasne ozljede glave


Prilikom sudara najopasnije povrede vezane su uz glavu i vrat djeteta. Kada je dijete okrenuto u smjeru vožnje, njegovo tijelo zadržavaju pojasevi autosjedalice, a njegova relativno velika i teška glava (koja kod male djece iznosi oko 25 posto težine tijela) nastavlja kretanje prema naprijed. Taj nagli pomak glave prema naprijed izlaže djetetov osjetljivi vrat (posebno leđnu moždinu) opterećenju čije posljedice mogu biti kobne.


Također, lubanja i lice izloženi su udarcima fragmenata koji u slučaju sudara lete po kabini vozila, pogotovo zato što glava povučena silom udarca izlazi iz zaštićenog okvira autosjedalice. Osim ozljeda glave i vrata, mogu se dogoditi i ozljede unutarnjih organa zbog pritiska pojaseva kojima je dijete vezano u autosjedalici.


Svi testovi ukazuju na to da se u autosjedalici postavljenoj u suprotnom smjeru sila frontalnog udarca raspoređuje na čitava leđa i glavu djeteta. Kada je dijete u takvoj autosjedalici, vrat i kralježnica djeteta ostaju u ravnini, a naslon apsorbira sile sudara. Glava djeteta zadržava se unutar autosjedalice, a leđni dio štiti dijete od udarca u razbijene djelove vozila ili druge predmete koji ulaze u automobil prilikom sudara.


Korisni savjeti


Nekoliko savjeta za sigurnije putovanje:


1. Preporuka je i da na put, u kabini vozila, za svoje dijete unosite isključivo meke igračke. U nepredviđenim situacijama i prilikom naglog kočenja, vaše dijete ostaje sigurno i bez opasnosti od udara u čvrste predmete koji ga okružuju.            


2. Hidratacija djeteta tijekom dugog putovanja je bitna. Vrućina i duže putovanje dijete uvode u san, ali na vama je da ga prilikom putovanja redovno opskrbljujete vodom ili mlijekom ako je beba na mliječnoj prehrani.


3. Radite češće pauze tijekom dužih putovanja. Izađite svi iz svog vozila i prošetajte na stajlištima kako biste odmorniji prelazili preostale etape puta koje mogu biti opterećene zbog velikog priljeva turista i očekivanih ljetnih gužvi u prometu.


4. Pripremite se na gužve na graničnim prijelazima, tako što ćete djeci osigurati neki vid animacije u tim višesatnim čekanjima.


Znamo da je dolazak na cilj najljepši trenutak, ali i samo putovanje do destinacije krije svoje čari.