Od Radlera do Gingera

Agresivnim reklamama protiv žeđi: Napitci s đumbirom i mentom prihvatljivi, voda ipak najzdravija

Siniša Pavić

Svi ti napitci koji dolaze na tržište, ne moraju biti loši. Uz vodu, ljeti su najbolja i najkvalitetnija pića ona koja nam nadoknađuju neke minerale koje gubimo znojenjem. A to su često baš ti izotonični napitci – kazuje biokemičarka i nutricionistkinja Donatella Verbanac 



Prava za crni radler, vrišti s jumbo plakata na kojem ne možete ne primjetiti bocu piva i komadić limuna. Radler, pa crni. Dođe običnom smrtniku da ožedni odma’, jer maštu golica taj novi okus pića koje je lanjsko ljeto poharalo ovo naše tržište. A vatromet novih pića i okusa, gaziranih i negaziranih, osvježavajućih i manje osvježavajućih, nastavio se i ovo ljeto. Gineta i Ginger bitter orange od Jamnice, Fanta shokata s okusom bazge, gazirani Studenac s okusom, Cockta Rosa, Lero So Fresh, Vindijin Iso sport, radleri novih okusa i u novoj pet ambalaži…. Sve je otišlo toliko daleko da čak i Franck ima svoj ljetni Freeze Tease! Kažu, zdrav je i praktičan taj potpuno prirodan hladni čaj što se spravlja u hladnoj vodi. Pa ga reklamiraju uz napomenu – Freezaj se i ti! 


 Važno hidratirati se


Pratiti sve te novitete teško je koliko i odoljeti im. Reklama je agresivna, a žeđati na ovolikim temperaturama je lako. Logika onih koji proizvode sva ta pića, jasna je.   – Jamnici, kao i drugim proizvođačima pića, ljeto je izazovno godišnje doba, jer upravo u tom periodu raste i potrošnja proizvoda. Razlog tome su klimatski uvjeti, kao i trajanje turističke sezone zbog koje na području Republike Hrvatske boravi veći broj ljudi. U ljetnim mjesecima Jamnica ostvaruje preko 35 posto prodaje, a novi proizvodi, ukoliko ih potrošači prihvate, također mogu poboljšati rezultate prodaje – poručuju iz Jamnice.    Samo, koliko je sve to zdravo, osvježava li nas išta i ima li uopće smisla ta naša trka da čim prije probamo sve!?   – Svi ti napitci koji dolaze na tržište, ne moraju biti loši – kazuje biokemičarka i nutricionistkinja Donatella Verbanac.    Ljeti je, veli, izuzetno važno hidratirati se. Naravno da se pri tom preporuča voda kao najzdravije piće, no ljeti je dobro imat pri ruci i kakvu otopinu koje je izotonična.   – Uz vodu, ljeti su najbolja i najkvalitetnija pića ona koja nam nadoknađuju neke minerale koje gubimo znojenjem. A to su često baš ti izotonični napitci – kazuje Verbanac.   Dobro je i kada u napitcima koji se lansiraju na tržište ima začina kao što je primjerice đumbir, ili menta, jer začini imaju i lagano protuupalno djelovanje.   – Jedina stvar na koju moramo paziti je da ne pijemo zašećerene napitke – upozorava Verbanac.    Odnosno, valja paziti da se ne radi o običnoj saharozi, da nije u pitanju velika količina šećera, već da su šećeri voćnog porijekla, ili pak zaslađivači kao što je stevija.   – Moja je preporuka i ja to radim, da sok koji recimo ima okusa jabuke ili kruške, razrijedim s vodom pola-pola. Neće biti bezukusno, a osvježava, jer ti dodatni okusi jabuke, kruške dodatno osvježavaju – kazuje Verbanac. 

 Izbjegavati šećer


Valja nam, dakle, pažljivo čitati deklaraciju. A kad se već spominje razrijeđivanje sokova i napitaka, Verbanac ističe kako bi pri tom bilo dobro koristiti izvorsku vodu. Pače, još je i bolja lagano gazirana voda. A to nas, htjeli ne htjeli, vodi do dobra gemišta, ili bevande!? 


  – Zašto ne. I do bezalkoholnog piva, ili radlera koji osvježava i vraća izgubljene vitamine. Naravno treba paziti na količine, ne pretjerivati – upozorava Verbanac.   Na istom je tragu i njen kolega, nutricionist Nenad Bratković. Upozorava kako valja biti svjestan kaloričnosti ljetnih pića, aromatiziranih voda recimo, koje katkada imaju kalorija koliko i omanja banana. Preporuka je da se izbjegavaju makar oni najjeftiniji, nektar sokovi, jer sadrže dodane šećere. A alkoholni napitci su, mišljenja je Bratković, i previše stigmatizirani. Čaša piva ima posve opuštajući učinak. No, s druge strane i radleri su kalorična bomba. 

  Što se tiče same proizvodnje i prodaje bezalkoholnih pića, uspoređivati se ovaj tren dade prvih šest mjeseci ove godine s rezultatima iz prvih šest mjeseci prijašnjih godina. Prema podacima Gospodarsko interesnog udruženja proizvođača pića Hrvatske (GIUPP) koje pokriva njih 70 posto, realizacija bezalkoholnih pića, na domaćem i stranom tržištu, u prvih šest mjeseci ove godine je 9 posto manja nego u istom razdoblju 2011. godine. 


 Što kome paše




– Razloge za slabiju prodaju na domaćem tržištu treba tražiti u opterećenju proizvoda posebnim porezom na bezalkoholna pića kao i u padu kupovne moći potrošača. Također treba istaknuti činjenicu da su proizvođači svjesni kako ulazak u Europsku uniju znači i veću konkurenciju na tržištu. Upravo iz tog razloga, a unatoč znatnim poreznim opterećenjima i nepovoljnoj gospodarskoj situaciju, naši proizvođači ulažu znatna sredstva u razvoj novih proizvoda ne bi li na taj način zadržali svoju poziciju na tržištu koja ujedno znači i održavanje postojećih radna mjesta – pojašnjava direktorica GIUPP-a Jasna Čačić.


  Inovativan se, dakle, biti mora da bi se opstalo. Samo što od te sile novitetat ostaje u pameti pa se pije i godinama nakon ljeta kad su lansirana? Iz Jamnice vele kako su im prilikom razvoja svakog novog proizvoda, najvažniji zahtjevi i očekivanja potrošača, kao i kvaliteta proizvoda. Jer, ističu, samo kvalitetan proizvod na tržištu može opstati i trajati dulje od jednog ljeta. 


  Odgovor na to pitanje što kome paše, ipak svatko mora pronaći sam. Stoga i ocjene desetak ljetnih pića, mahom onih najnovijeg datuma proizvodnje, valja shvatiti taman tako – kao zbir nekih osobnih preferncija i ukusa grupe ljudi očito nenaviklih na toliko okusa ljeta kraj živoga vina i još življe vode! Pri tom je nužno kazati – ne pokušavajte ovo doma! Miješanje svih tih čuda odjednom, nije se u praksi baš pokazalo najpametnijim potezom na svijetu.


ZAVODLJIVI (UMJETNI) OKUSI   GINGER BITTER ORANGE » Gazirano i bezalkoholno. Gingera, ili đumbira ako i ima, ima u mikroskopskim količinama. No, boja je zavodljiva i vraća u doba kada su se obojani sokići samo na dernecima prodavali. Za jedne umjetan okus, za druge slab aftertaste, za treće piće kojeg će samo djeca voljeti. A na televiziji reklama u kojoj sjetna ljepotica sama sjedi za šankom dok joj u ruku ne dođe, a što drugo do li – ginger! Pa ako je i umjetno, scenarij obećava, tim više što se nakon desetak isprobanih uradaka ginger mnogima učinio kao milost nebeska. 

 GINETA » Raspon senzacija nakon povučenog gutljaja ide od brzopoteznog pljuvanja, do poprilična zadovoljstva svojevrsnom britkošću. Manje je tu šećera, više bistrine, a lijepa, bijela boca izdvaja ovo piće od svih drugih na policama. Ono što ljuti jest sastav na deklaraciji, spomen borovnice, klekovine. Pomislili bi naivci da se cijeli Gorski kotar starpalo u bocu. Samo, nisu to mirisi Gorskog kotara. Ni blizu! 


 GINGER ALE CANADA DRY » Štono bi se reklo, od đumbira dva putića. Pa dok jedan ide preko Jamnice, drugi ide preko Vrutka, zagrebačke veleprodaje koja nudi i ovaj kanadski uradak. Razlika velika. Ova tekućina nije crvena nego žućkasta, nije gorak već više sladak. Dakako i ovdje se priziva neka mladost, pa ako vas Ginger crvena naranča vraća u doba od ringišpila na prošćenju, ovaj vraća u doba kad je Inka imala animiranu reklamu na malim ekranima. 


 COCKTA ROSSA » Možda je stajalište nepopravljivo staromodno, ali nema te inačice originala koja je original nadmašila. Nema, o čemu god da pričali. Tako ni cockta rossa nije nadmašila staru dobru k’o noć crnu cocktu, to piće naše mladosti. Moderanizam će možda tek iznjedriti kakav zgodan verbalni vatromet između mladosti i starosti, i ništa više. Makar, to rossa u imenu baš vuče na pjevanje one dobre, stare: »Bandiera rossa la trionfera …« 


 STUDENAC NARANČA KUMQUAT » Po ocijeni liepog broja dama u stručnom timu, možda i piće najprimjerenije ljetu i onome što njihovo nepce od ljeta očekuje – da ih hladi, osvježava i ne opterečuje suvišnim. To što sam Bog zna što je to kumquat nikog, začudo, ne brine. Napis na etiketi koji govori o smanjenjnom sadržaju šećera, čini se ne laže. Reklo bi se, eto ljubimca žena, makar onih koje za šankom nemaju potrebu sjetu lječiti gingerom. 


 CRNI RADLER » Osječkoj prvovari svaka čast. U moru radlera jedan je crn, a kad je dama na blagajni supremarketa bez imalo krzmanja prstom uprla baš na crni radler dobro ohlađen, bilo je jasno da je pogodaka postignut. Što se stručnog žirija tiče, muškarci – kad veće moraju na kušnju, za kušanj sokića, staviti svoju muškost – bez puno razmišljanja odabrali su radler. Može ovaj, a može i svaki drugi. 


 LERO SO FRESH » Okus prave limunade!? E, to je mrvu ipak pretjerano. I to da se ćuti menta isto je pretjerano. Ali da će gušterača od ovolika šećera podivljati, lako je moguće. Osjećaj je nalik onom kad strpate desetak bombona odjedanom u usta, pa ih izgrizete živčano do prašine. Bljedunjavo poput boje koja se dvoumi bili da je posve proziorna, ili ipka ne bi. 


 ČAJ FRANCK FREEZE TEASE » Najneobičniji uradak od svih. Čaj koji se spravlja s hladnom vodoma!? Idealno za somoobmanu i uvjete bez vatre, struje, plamenika. Okus praznjikav, ali praktičnost iznimna. Jer, vode će se svuda naći. Vrećicu u džep i nema straha. No, da će se mase freezati teško je vjerovati, makar veseli što umjesto spomena šećera na kutiji stoji spomen korjena sladića. 


 FANTA SHOKATA » Da je na polici s deterdžentima, lako bi bojom skrila među, recimo, omekšivačima. Shokata se poziva na bazgu. Na nepcu je umjetno kako modernitet i nalaže, a priziva zdravo i starinski običaja da se sok od bazge doma spravlja. Majstor je neustrašivi onaj tko je to odlučio spojiti u jedno. Bake su to radile bolje. No, začudna boja mogla bi nać svoju sljedbu. 


 ISO SPORT ŠUMSKA JAGODA » Evo pića, bez mjehurića! Evo pića koje i bojom nasrće na konkurenciju, recimo na shokatu. Umjesto bilo kakve kritike, tek napomena se etikete da se tu radi o »službenom piću hrvatske nogometne reprezentacije«. Elem, pest na srce, himna na usne, iso pod mišku i ajmo!