Dominacija Microsofta

Apple više nije najvrjednija kompanije na svijetu i postoji jak razlog da tako dugoročno ostane

T.I.

Foto. iStock

Foto. iStock

U sferi tehnologije mobiteli, pa i uređaji koji Apple „rađa“ već godinama, Apple Glasses i Vision Pro iz polja proširene i virtualne stvarnosti, nisu „in“ priča. Budućnost je u umjetnoj inteligenciji, a tu Microsoft dominira



Nakon što je cijeli tjedan bio vrlo blizu, u petak je Microsoft prestigao Apple i postao tržišno najvrjednija tvrtka na svijetu.


Ukupna vrijednost dionica Microsofta vrijedila je u petak nestvarnih 2,89 trilijuna dolara, odnosno 2,89 tisuća milijardi dolara, dok je Apple završio dan na 2,87 po podacima Bloomberga.


Apple je bio najvrjednija kompanija na svijetu više od desetljeća, od 2011. kad su ovu titulu preuzeli od naftnog giganta Exxon Mobilea, svega par puta je nakratko na prvo mjesto iskočio netko drugi.




Hoće li i ovaj put biti tako, ostaje da se vidi, no Microsoft je ove godine u velikom naletu, tržišna vrijednost tvrtke koju su osnovali Bill Gates i Paul Allen 1975., u godinu dana povećala je tržišnu vrijednost za trilijun dolara.


Nije da Appleu ide loše, činjenica jest da je rekordna vrijednost njihove dionice (198,11 dolara), dosegnuta nedavno, krajem prošle godine, no Microsoft raste brže. U ovom obratu ulogu ima i recentna činjenica da je početkom godine dionica Applea pala za 4 posto zbog slabijih rezultata prodaje iPhonea 15, odnosno pada prodaje u Kini od 4,5 posto. Apple je prodao 100 milijuna mobitela manje od očekivanog i njegova prodaja ide slabije od iPhonea 14.


Od tih kratkoročnih padova i skokova, možda je važnije da u sferi tehnologije mobiteli, pa i uređaj koji Apple „rađa“ već godinama, Apple Glasses i Vision Pro proširene i virtualne stvarnosti, nisu „in“ priča, da je budućnost nešto drugo u čemu Apple ne sudjeluje punom snagom. Prije svega, riječ je o snažnom razvoju i ubrzanoj primjeni umjetne inteligencije, gdje Microsoft figurira kao jedan od lučonoša, prije svega kroz povezanost s OpenAI organizacije koja je razvila famozni ChatGPT chatbot baziran na umjetnoj inteligenciji, odnosno kroz ulaganje od 13 milijardi dolara u ovaj projekt.


U umjetnoj inteligenciji je tehnološka budućnost, a onda i novac i to su u Microsoftu prepoznali na vrijeme, pa osim ulaganja u OpenAI, već beru rezultate ulaganja, inkorporiranjem umjetne inteligencije u svoju tražilicu Bing, odnosno rebrendirani Copilot, chatbot online asistenta za sve i sva baziranog na umjetnoj inteligenciji. S ovim dodatkom Bing, odnosno Copilot postaje kao tražilica ozbiljnija konkurencija neprikosnovenom Googleu. Također, Microsoft gura uporabu umjetne inteligencije u srž svog operacijskog sustava Windows, pa njome podupire aplikacije poput Outlooka, Excela i Azure, kao njihovu uslugu u računarstvu u oblaku.


Od 2018. godine Microsoft je u nekoliko kratkih razdoblja već prestizao Apple u tržišnoj kapitalizaciji, ali nije se uspio održati na prvom mjestu kao najvrjednija kompanija na svijetu. Ovaj put se analitičari gotovo unisono slažu da Apple jednostavno nema novi veliki proizvod koji bi ga održao na vrhu. Predviđanja za prodaju novih iPhonea su manje su entuzijastična, posebno po pitanju važnog i velikog kineskog tržišta, a i politika koja se dosad pokazivala vrlo lukrativna, da Apple zarađuje tako da prodaje sve više novih aplikacija postojećim korisnicima iPhonea, također pokazuje znakove zamora.