Gostovanje u Rijeci

Gubitnice aktualne hrvatske stvarnosti. Predstava “Tere i Luce” kazališta Planet Art oduševila Riječane

Kim Cuculić

Foto Ines Novković

Foto Ines Novković

Ova crna komedija prikazana je pred prepunim gledalištem HKD-a na Sušaku, a riječka publika ispratila je glumice Anju Šovagović Despot i Natašu Janjić Medančić dugim pljeskom i odobravanjem



RIJEKA – Nova uspješnica zagrebačkog Kazališta Planet Art, predstava »Tere i Luce«, stigla je i do Rijeke. Prikazana je pred prepunim gledalištem HKD-a na Sušaku, a riječka publika ispratila je glumice Anju Šovagović Despot i Natašu Janjić Medančić dugim pljeskom i odobravanjem. Ova crna komedija, u adaptaciji i režiji Marka Torjanca, inspirirana je neizvođenim tekstom »No Good Deeds…« S. Evansa koji je u potpunosti adaptiran za Hrvatsku te, budući da se bavi našom sredinom i stvarnošću, može se reći da je riječ o domaćem tekstu. Također, dio inspiracije »Tere i Luce« crpe iz popularnog filmskog naslova »Thelma i Louise«, filma ceste američkog redatelja Ridleyja Scotta, sa Susan Sarandon i Geenom Davis u glavnim ulogama. Ova priča sa snažnom ženskom porukom prati odlazak dviju prijateljica na izlet automobilom, no put se neočekivano pretvara u bijeg pred policijom i simbolični put prema osobnoj slobodi.


Ženski likovi


Likovi Tereze Roše – Tere i Lucije Bambule – Luce mogli bi se nazvati hrvatskima Thelmom i Louise jer i one pokušavaju uzeti vlastitu sudbinu u svoje ruke, a put do toga je, u najmanju ruku, neuobičajen. Predstava počinje Lucinim monologom kojim nas ona izravno uvodi u hrvatsku stvarnost u kojoj su ljudi prisiljeni kopati po smeću da bi preživjeli. Priča počinje jednog kišnog jutra koje je trebalo biti obično, kao i sva prije njega, no to će jutro zauvijek promijeniti živote protagonistica. Radnja se, u realističnoj scenografiji, odvija u stanu starijeg čovjeka čije su Tere i Luce njegovateljice.


Foto Ines Novković


Na početku upoznajemo dva karakterno različita ženska lika. Anja Šovagović Despot uvjerljivo interpretira Tere, snažnu i snalažljivu ženu koja u svojoj borbi za boljim životom ne preza od raznih smicalica, pa ni od »sitne« korupcije (davanje mita liječnici za potvrdu bolovanja u vrijeme dok ona u Austriji njeguje njihove starce ili, uz pomoć sina, preprodaje benzina po nižoj cijeni). Dok je Tere dominantnija, samopouzdanija i poduzetnija, Luce – u također sjajnoj interpretaciji Nataše Janjić Medančić, je krhkija, pobožna, s manjkom samopouzdanja, a pritom i trpi zlostavljanje supruga neradnika. Luce je i brižna majka koja sve želi priuštiti svojoj kćeri, živeći iznad granica svojih mogućnosti. I Tere i Luce u novčanim su teškoćama, opterećene dugovima, pa i kreditom kod kamatara, a u besparici razmišljaju i o posuđivanju novca.


Glumačka predstava




A onda će spomenuto jutro potpuno preokrenuti njihove živote. Njihov štićenik, naime, iznenada umire, što njegovateljicama otvara mogućnost da si poprave nezavidnu financijsku situaciju. Tere dolazi na ideju da još ne prijave da je starac preminuo kako bi podignule njegovu mirovinu i ravnopravno je podijelile. Za podizanje penzije s bankomata bila je zadužena Luce pa nevoljko pristane na Terin plan. I tu nastaje tragikomičan zaplet, s elementima krimića i satire, pa i groteske. Nataša Janjić Medančić pritom je fino glumački iznijansirana u prikazu Lucinih unutarnjih moralnih dvojbi, što postupno prelazi u paranoju od progona policije i razotkrivanja »zločina«, što pod utjecajem njezinog gledanja forenzičnih televizijskih emisija poprima još pretjeranije razmjere. No, Luce nakon podizanja starčeva novca postaje hrabrija, a nakon prvog neće joj biti teško počiniti ni drugi »zločin« – podizanje svote koju je starac dobio uplaćujući listiće lota.


Foto Ines Novković


Premda su i same junakinje svjesne da ne postupaju moralno (ali zapravo nikoga ne oštećuju; današnjom Hrvatskom razočarani štićenik oporukom je njegovateljicama ostavio svoj stan, što one nisu znale, a druge rodbine i nema), s njima iz pozicije gledatelja možemo na neki način suosjećati jer nam je poznata njihova životna i socijalna pozicija. Situacija u kojoj su se našle na kraju će ih dovesti do toga da požarom pokušaju prikriti svoj »zločin«, a taj prizor završit će u stilu »Thelme i Louise«. U epilogu predstave na ekranu se vrte isječci iz hrvatskog tiska koji svjedoče o puno većim primjerima pljački, korupcije i svakojakih lopovluka, a među te protagoniste naše stvarnosti umetnute su i Tere i Luce, u usporedbi s ostalima tek »sitne ribe«, za čije postupke čak imamo i razumijevanja i koje će, na koncu, i sudski odgovarati za to što su učinile.


Predstava »Tere i Luce« tako je samo na prvi pogled ležerna komedija, koja zapravo na gorak način progovara o raznim anomalijama današnjeg hrvatskoga društva. Ovo je i primjer onoga što se naziva pravom glumačkom predstavom, sa snažnim glumačkim tandemom koji čine Anja Šovagović Despot i Nataša Janjić Medančić.