U Italiji, ali i drugdje, politika je mrtva. Više nije ona ta koja odlučuje, već tržišta i banke. Ona više na sebe ne želi preuzeti nikakvu odgovornost. Kao da su političari ušli u tešku depresiju. Politika se totalno udaljila od života
Iako ga smatraju pripadnikom starije generacije talijanskih autora, Roberto Andó ušao je na filmsku scenu tek sredinom devedesetih. Možda i zato jer osim snimanja filmova piše romane, te režira kazališne i operne predstave. Zato se literatura proteže čitavim njegovim opusom.
Njegov komad »Il manoscritto del principe« s Michelom Bouquetom i Jeanne Moreau bavi se posljednjim danima pisca Giuseppea Tommasija di Lampeduse po čijem je »Gepardu« Luchino Visconti snimio znameniti film. Autorova drama »Viaggio segreto« adaptacija je romana irske spisateljice Josephine Hart. Najnoviji film »Viva la liberta« (Živjela sloboda) snimio je prema vlastitom političkom romanu »Il trono vuoto«. Film je osvojio nagradu »David di Donatello«, svojevrsnu talijansku inačicu Oscara, i to u kategoriji najboljeg scenarija (Andó & Pasquini) i sporednog glumca (sjajni Valerio Mastandrea).
U filmu »Viva la liberta« koji je otvorio Dane talijanskog filma u riječkom Art-kinu »Croatia«, režiser je dodijelio uloge blizanaca talijanskom »it« glumcu Toniju Servillu, inače fetišu svih talijanskih filmskih smotri koje se događaju u Rijeci (»Il Divo«, »Gomora«, »Djevojka iz jezera«). Zato se Dani talijanskog filma mogu preimenovati i u »Dane Tonija Servilla«, jer ćemo ga uz Andóov film upoznati i kao rimskog plejboja u Sorrentinovoj dostatno vulgarnoj kronici o rimskoj post-dolce vita eri na dukan dijeti (»Velika ljepota«), te u Bellocchijevoj izvrsnoj drami »Uspavana ljepotica«.
Osobno i političko
Andóova strast prema literaturi puno duguje prijateljstvu sa slavnim talijanskim piscem Leonardom Sciasciom koji mu je bio mentor. A filmom se počeo baviti kao suradnik velikog Francesca Rosija kojem je posvetio doks »Sineast i labirint«. Surađivao je i s Michaelom Ciminom na »Sicilijancu«, te s Coppolom na »Kumu 3«, koji su ga angažirali kao koordinatora produkcije zbog njegove snažne povezanosti sa Sicilijom, iako mu je od mafije u zadnjem filmu bila zanimljivija kriza talijanske ljevice.
Zato se proročanski prosede filma »Viva la liberta« svodi na vječno ispreplitanje osobnog i političkog, dok u isti mah nehotice detektira društvenu paralizu. Zato na kraju filma ne znamo da li političar imitira luđaka, ili luđak imitira političara.
Jednom je autor i sam rekao da se politika ne brine o promjenama, već narcisoidno gleda sebe u zrcalu. Uostalom, dvije dominantne teme ovog iznenađujuće smirenog i kontroliranog filma su politika i ludilo. Junakov brat blizanac koji se bavi filozofijom i koji će ga zamijeniti na stranačkom tronu, netom je izašao iz umobolnice. Zato smo započeli razgovor pitanjem o tome postoje li u Italiji uopće šanse za reanimaciju politike.
– U Italiji ali i drugdje, politika je mrtva. Više nije ona ta koja odlučuje, već tržišta i banke. Ona više na sebe ne želi preuzeti nikakvu odgovornost. Kao da su političari ušli u tešku depresiju.
S druge strane, politika se totalno udaljila od života. Zato sam u ovom filmu želio pokazati da se politika mora vratiti životu. Taj povratak simbolizira lik »ludog« brata koji zamjenjuje brata na čelu njegove stranke lijevog centra. Imamo dakle pravog političara koji bježi ljubavnici u Pariz jer više nema što za reći, kao da je zanijemio. Paradoks je u tome da se život u politiku vraća dolaskom »luđaka«. Politika opet postaje životna. Jer njegov je jezik pravi jezik. Jezik koji nije lihvarski. Osim toga, on je filozof.
Omiljeni Servillo
Prekrasni su zato jer govore o mistifikaciji jezika. Zato jer su građani ti koji moraju stvarati politiku, a ne prebaciti odgovornost na druge. Mnogi su bili dirnuti tom scenom i publika ju je često pratila snažnim aplauzom. Ima u njoj neka nevjerojatna vibracija koja fali politici.
Toni je poput Gian Marie Volontea, glumac koji te naprosto tjera da za njega napišeš filmski scenarij. On je glumac koji nosi sa sobom čitavu filmsku dramaturgiju. Zato ga svi vole. On ima svoj posebni način kojim postiže da u isti mah bude realist i hipotetičan. Istodobno ti priča o konkretnim stvarima i onim misaonim.
Povratak teatru
Dobro mi je poznat njegov politički ambigvitet, sličan onom koji je pratio Petera Handkea. Na otvaranju izložbe umjetničkih fotografija Lie Pasqualino u riječkom Malom salonu, promatrao sam grupu mlađih ljudi koji su stajali pred Kusturičinim portretom i nešto su žestoko komentirali. Iako nisam shvatio o čemu su pričali, bilo mi je jasno da nijedno događanje Kusturice, bilo na filmu ili fotografiji, ne može proći bez polemika.
Novi film planiram snimiti iduće ljeto, ako sve bude u redu. Već imam ideju koja mi se jako sviđa. Bit će to prilično ludi film, kao i ovaj zadnji koji sam snimio.