22. MFMS

Okrugli stol: Nenasilno o nasilju i u našem vremenu

Svjetlana Hribar

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin



RIJEKA » Okrugli stol koji ove godine vode Tajana Gašparović i Bojan Munjin, publici je približio autora »vesele igre« (kako je podnaslovljen tekst »Razbijeni vrč« Heinricha von Kleista) koja je prikazana druge festivalske večeri.


Dramatičar koji je stasao u sjeni velikana kao što su bili Goethe i Schiller – ne priklonivši se pokretu »Sturm und Drang« već jednoj drugoj njemačkoj tradiciji, a to je pučki teatar – napisao je za svog kratkog života nekoliko drama koje nisu tako često na repertoaru, unatoč svojoj nespornoj vrijednosti. Uz tekst »Prinz Friedrich von Homburg«, to je i »Razbijeni vrč« (koji je prije dvadesetak godina bio na repertoaru riječke Talijanske drame), Kleist se igrao u Splitu i Zagrebu, ali je uglavnom široj kazališnoj publici u nas – ostao nepoznat, rekao je dr. Darko Gašparović u razgovorima nakon predstave, napominjući da je – osim zaista vrhunske glumačke izvedbe – uživao u činjenici cjelovitog uprizorenja djela:


   – Danas, kad mladi redatelji dramski tekst uzimaju tek kao polazište i mijenjaju ga na različite načine sve do poništenja osoba kojima je autor dao život na sceni, u »Razbijenom vrču« u režiji Igora Vuka Torbice gledali smo Kleistove likove, tako postojano osmišljene, da sam zaista oduševljen odnosom koji je uspostavljen između glumaca, redatelja, dramaturga (Tamara Bijelić) i autora scenskog pokreta (Staša Zurovac), rekao je dr. Gašparović.




   Teme koje tretira u svojim dramama i način na koji su napisane, dovode do današnjih dana do spora kad je u pitanju određivanje žanra, pa je tako i »Razbijeni vrč« tek naoko »vesela igra«, jer se u tekstu čitavo vrijeme govori o vrču, a ne spominje tragedija mlade djevojke koja je upala u zamku obljube starijeg muškarca, kao i evidentna korupcija pravosuđa koje štiti sustav, a gazi pojednica. Svijest o tome sigurno je imao i sam von Kleist, koji se ubio s 33 godine – rekla je Tajana Gašparović.


   Glumci Nebojša Glogovac (sudac Adam), Svetozar Cvetković (savjetnik Valter), Ljubomir Bandović (pisar Licht), govorili su o visokim zahtjevima i disciplini koju je tražio od njih redatelj Torbica, beogradski diplomant režije inače iz Rovinja, ističući da nikada nisu »detaljnije« radili na predstavi. U Rijeci smo gledali njihovu desetu izvedbu »Razbijenog vrča« a da nigdje nisu odstupili od redateljevih indikacija:


   – Kroz borbu sa samima sobom, slijedeći redateljeve zahtjeve, trudimo se igrati komediju, ali da ni u jednom trenutku ne pređemo mjeru. Komad koji je autor podnaslovio »veselom igrom« u biti je muka svakog pojednica, jer tretira vrlo ozbiljne teme, među inima i korupciju koja je ista danas kao i prije 200 godina!


   Predstavu u izvedbi ansambla Jugoslovenskog dramskog pozorišta iz Beograda – koja (kako je rekao dr. Gašparović) na nenasilan način govori i o našem vremenu – prepuno gledalište Međunarodnog festivala malih scena u Rijeci ocijenilo je s 4.64.