U "Zajcu"

Novi sloj slavne opere: Premijera Verdijevog “Rigoletta” u Rijeci u subotu

Svjetlana Hribar

Svako klasično djelo gledam kao palaču s mnogo odaja, a kao redatelj pokušavam pronaći odaju koja nije opće poznata, a ipak je dio palače. Ovom režijom tri ključna lika izmjestili smo iz tradicionalnih okvira – kaže Lary Zappia koji se nakon šest godina izostanka vratio kazalištu, režiji i Rijeci



RIJEKA Tijekom stotinu i trideset godina, koliko je prošlo od prvog uprizorenja Verdijevog »Rigoletta« u Rijeci, odigrano je 146 predstava ove dramatične opere, omiljene kod publike. Izvedbom 1857. godine dirigirao je Ivan Zajc, prvom poslijeratnom premijerom »Rigoletta« (1952) ravnao je maestro Vladimir Benić, a posljednjom u prošlom stoljeću (1996. godine) – maestro Miroslav Homen.


U subotu, 2. veljače, Verdijev »Rigoletto« vraća se na riječku scenu pod dirigentskom palicom Roberta Homena, a u režiji Laryja Zappije i s Robertom Kolarom u naslovnoj ulozi. Autorsku ekipu još čine Marin Blažević (dramaturg), Dalibor Laginja (scenograf), Sandra Dekanić (kostimograf), Deni Šesnić (dizajn svjetla), a pjevaju riječki operni solisti među kojima Vanja Zelčić tumači Gildu, Slavko Sekulić (Sparafucile), Ivana Srbljan (Maddalena), dok je jedini gost u predstavi slovenski tenor Aljaž Farasin kao Vojvoda od Mantove – najavljeno je jučer na konferenciji za novinare, održanoj u povodom subotnje premijere »Rigoletta«.


Riječki tim


Ravnatelj Opere, dramaturg Marin Blažević, akcent svog izlaganja stavio je na »riječki tim«, tvrdeći da je upravo ta činjenica iznjedrila izvanrednu suradnju u autorskom timu i sa solistima.




–  Ovom predstavom Robert Kolar, prvak riječkog opernog ansambla, slavi dvadeset godina pjevačke karijere; nova solistica Vanja Zelčić  prvi put će pjevati Gildu, a čest gost naše kuće – Aljaž Farasin – ulogu Vojvode pridružuje uspješnom nizu tenorskih rola otpjevanih na riječkoj pozonici: Alfredo, Don Jose, uskoro i Lenski, a sljedeće sezone Werther – rekao je Blažević, najavljujući uskoro plan svih opernih premijera do 2018. godine.


Redatelj Lary Zappia, koji posljednjih godina živi u Kanadi gdje radi kao pilot, vraća se svom originalnom zanimanju nakon šest godina.


– Svako klasično djelo gledam kao  palaču s mnogo odaja, a kao redatelj pokušavam pronaći odaju koja nije opće poznata, a ipak je dio palače. Ovom režijom »Rigoletta« zajedno s autorskim timom predstave otkrivamo novi sloj  Verdijevog djela, na način da smo tri ključna lika izmjestili iz tradicionalnih okvira.


Iako su intervencije u tkivo predstava često samo na nivou ideje, tvrdim da je ovo što ćete gledati u svim aspektima ono što smo zamislili i iza čega stojimo. Iznimno mi je drago da nas u tome slijedi ansaml, koji odiše svježinom i entuzijazmom – zaključio je Lary Zappia.


Stare i nove suradnje


Maestro Roberet Homen  je iskazao zadovoljstvo muzičkom izvedbom.


– Solisti su visokog potencijala i mada radimo samo s jednom podjelom (što je iscrpljujuće), ne osjećam zamor kod pjevača, već bih rekao da uzbuđenje i tenzija  rastu. Zbor je homogen, a orkestar vrlo kooperativan, tako da očekujem dobru predstavu. I ja sam svoje prve umjetničke korake napravio u riječkom kazalištu, tako da se osjećam dijelom ovog riječkog tima.Dalibor Laginja nije krio zadovoljstvo što ponovo radi sa Zappiom i Denijem Šesnićem:

– Vrlo smo detaljno promislili predstavu i rekao bih da u njoj nema laži! Sve je realistično – neki će možda reći i vizualno ružno – ali raskoš i romantika ne idu s vremenom u kojem živimo.


– Sve što smo postavili  ima smisla i opravdanja –  rekao je Deni Šesnić, napominjući da je presretan što ponovo – nakon tri godine – radi u Rijeci gdje je ostvario neke od svojih ponajboljih i najnagrađivanijih predstava, ponovo u timu s kojim je ostvario četrdesetak dizajna svjetla.


Robert Kolar prvi put je pjevao u »Rigolettu« prije dvadeset godina,  1996. godine, pod vodstvom Miroslava Homena, u ulozi Marulla.


– Bio sam mladi bariton i maestro Homen mi je tada rekao »Za dvadeset godina bit ćeš Rigoletto«! Sretan sam što je to vrijeme došlo. Zadali smo sami sebi velik i težak, ali vrlo zanimljiv  zadatak. Muzički je to tradicionalno postavljena predstava, a ako uspijemo glumački uvjeriti publiku u istinitost i dubinu tragedije, ispunit ćemo zamišljeno. Prvi put pjevam s Vanjom Zelčić kao partnericom i od prve probe sjajno surađujemo.


Veliki događaj


I Vanja Zelčić je svoju pjevačku karijeru počela u maloj ulozi Gofice Ceprano u »Rigolettu«, a nakon šesnaest godina pjeva glavnu žensku ulogu – Rigolettovu kći Gildu.


– Radi se o vrlo kompleksnom liku koji se drastično mijenja u karakteru. Od naivne djevojke, preko duboko razočarane žene do heroine, široki je raspon emocija koje nastojim iskazati glasom. U tome mi je mnogo pomogao redatelj Zappia od kojeg sam mnogo naučila.


Aljaž Farasin, mladi ali već iskusni slovenski tenor, pjevao je ulogu Vojvode više od trideset puta u Ljubljani:  – Došao sam muzički spreman, ali sam s redateljem Zappijom dobio novi pogled na Vojvodu od Mantove, do sada neslućen i nezamisliv. Ova predstava je veliki događaj za sve protagoniste! – zaključio je Farasin.


Zbor je uvježbao Igor Vlajnić, a predstavu su sponzorski omogućile mnoge riječke tvrtke, među kojima HEP, Toma palate, Ecorec, Plastik – Rijeka i drugi.