NAGRADE ZA NAJBOLJA OSTVARENJA U DRAMI I OPERI

HNK Zajc: Najbolje predstave ”Kafka Project” i ”Faust”

Kim Cuculić

Dobitnici godišnjih nagrada riječkog kazališta  nagrada su i Olivera Baljak, Živko Anočić, Kristina Kolar i Giorgio Surian



RIJEKA U HNK Ivana pl. Zajca dodijeljene su nagrade za najbolja ostvarenja u Hrvatskoj i Talijanskoj drami u kazališnoj sezoni 2013./2014. te u Operi u sezonama 2012./2013. i 2013./2014. Prosudbena komisija koja je radila u sastavu: Bruno Bontempo, dr.sc. Adriana Car Mihec, Svjetlana Hribar, dr.sc. Iva Rosanda Žigo i Davor Schopf nagradu »Đuro Rošić« za najbolje dramsko ostvarenje u cjelini dodijelila je predstavi »Kafka Project: Frontiere/Granice/Meje/Grens/Borders…« u režiji Karine Holla i izvedbi Talijanske drame. Nagrada »Boris Papandopulo« za najbolje operno ostvarenje pripala je predstavi »Faust« pod dirigentskim vodstvom Nade Matošević Orešković i u režiji Krešimira Dolenčića.


Nagrada »Zlata Nikolić« za najbolje ostvarenu žensku ulogu u dramskom programu uručena je Oliveri Baljak za ulogu Nje u monodrami »Kurva« prema tekstovima Vedrane Rudan i u režiji Zijaha Sokolovića. Nagrada »Raniero Brumini« za najbolje ostvarenu mušku ulogu u dramskom programu dodijeljena je Živku Anočiću za ulogu Karla Rossmanna u predstavi »Amerika« u režiji Janusza Kice. Nagrada »Štefanija Lenković« za najbolje ostvarenu žensku ulogu u opernom programu pripala je Kristini Kolar za ulogu Aide u Verdijevoj operi »Aida« u režiji Balázsa Kovalika. Nagradu »Milan Pichler« za najbolje ostvarenu mušku ulogu u opernom programu primio je Giorgio Surian za ulogu Mefista u operi »Faust« Charlesa Gounoda.



Nakon dodjele nagrada, bivša intendantica Nada Matošević Orešković dala je novinarima pismo redatelja Krešimira Dolenčića, koje je trebalo biti pročitano na dodjeli priznanja. Njegov sadržaj je sljedeći:»Zahvaljujem prosudbenoj ekipi na ukazanoj počasti koju kao redatelj nagrađene predstave dijelim sa svim suradnicima. Ja sam karijeru opernog redatelja i započeo u Rijeci, kada sam kao svoju prvu profesionalnu opernu produkciju režirao »Lizinku« Ivana pl. Zajca u sezoni 1989./1990. Neke svoje važne produkcije postavio sam upravo u Rijeci. Riječki »Ero s onoga svijeta« i »Nikola Šubić Zrinjski« upravo su na ovoj pozornici dobili moju pravu i punu verziju.S radošću sam radio »Fausta«. Zahvaljujem bivšoj upravi, čestitam solistima, zboru, orkestru i maestri Nadi Matošević, kao i svima koji su radili sa mnom. Ali – »Ero« i »Zrinski« su skinuti, a »Fausta« nema na repertoaru unatoč tome što je od premijere proteklo manje od devet mjeseci. To da se on ne igra zbog velikih troškova gostujućih solista znamo da nije istina, jer je postojala i podjela iz kuće, pa čestitam i tim zaboravljenim i prevarenim pjevačima. Predstava je bila uspješna i kod publike i kod kritike, a napunila je i gledalište. To će se i nastaviti, ali u Splitu, a više ne u Rijeci. Ne mogu danas biti s vama. Prigovor savjesti me priječi da uđem u ovu zgradu. Imena Gotovca, Zajca, Gounoda, a sada i Papandopula kojeg sam imao čast i upoznati, obvezuju na određeno građansko, civilizirano ophođenje koje je meni u ovoj kući i gradu uskraćeno, pa nema nikakvog smisla da dolazim kurtoazno pljeskati na protokolarnoj dodjeli nagrade za nasilno skinutu predstavu. Laž i obmana suradnika i publike, kao i mržnja prema svemu što nije podobno, nisu dio mojeg svjetonazora. Čestitam svima i vidimo se u neka bolja vremena« – napisao je Dolenčić.




Obrazloženja su pročitali predsjednik komisije Bruno Bontempo i Ana Miljanović. Za predstavu »Kafka Project« istaknuta je kolektivna izvedba koja odiše svježinom glumačke uigranosti, dok je Talijanska drama ovom predstavom pokazala značajni iskorak u svome dosadašnjem radu. U obrazloženju za »Fausta« ističe se da je bezrezervno osvojio riječku publiku te se dogodilo upravo ono što čini dobru operu: odlična glazbena izvedba, skladno scensko uprizorenje i izvrsni protagonisti.


Olivera Baljak nagrađena je za ulogu u monodrami »Kurva« u kojoj ponovno otkriva glas solo govorenja. Čitavo bogatstvo kazališta gradi iz jednog glasa i modulacije, rabi čitav dijapazon glasovnih mogućnosti. Pretvara se, plače, smije, ponire u dubinu sebstva da bi na površinu potom ponovno izbacila jal, osudu, suze, smijeh… Kafkin lik Karla Rossmanna svojim glumačkim umijećem Živko Anočić je doradio, usavršio i nadogradio. Anočić uspijeva aktivirati psihofizičku nutrinu i pobuditi usporedne pojave u svijesti gledatelja. U obrazloženju za nagradu Kristini Kolar navodi se da je pjevajući naslovnu rolu u zagrebačkoj »Aidi«, a potom i na riječkoj premijeri iste opere, od arije na Nilu, preko ansambl scena iznijela predstavu suvereno, uz ovacije publike. Hrvatska je dobila svoju Aidu… Na premijeri »Fausta« u riječkom kazalištu zvijezda večeri bio je bas-bariton Giorgio Surian kao Mefisto. U realizaciji ove složene i teške uloge bio je izvoran u glazbenom i scenskom izrazu, potvrđujući se kao superiorni bas snažne osobnosti i profilirane scenske uvjerljivosti.   Nagrade su posljednji put dodijeljene u spomenutom sastavu prosudbene komisije, pa je ovom prilikom Bruno Bontempo zahvalio članovima komisije. Bontempo je spomenuo i mogućnost da je ovo bila zadnja dodjela nagrada, no iz uprave HNK Ivana pl. Zajca dobili smo informaciju da se nagrade ne ukidaju nego da se razmišlja o promjeni pravila dodjele, kao i o proširenju nagrada na još neke kategorije.Pokrovitelj nagrada je Zagrebačka banka, u ime koje se obratila Gordana Žulj, direktorica regionalnog centra Kvarner Zagrebačke banke.