ZAVRŠIO 48. BITEF

Grand Prix »Mira Trailović« »Aleksandri Zec« Olivera Frljića

Svjetlana Hribar

Riječki projekt Olivera Frljića »Aleksandra Zec«, međunarodni je žiri ocijenio najboljom predstavom ovogodišnjeg BITEF-a, a specijalnu je nagradu dodijelio Montažstroju iz Zagreba, za predstavu pod naslovom »A gdje je revolucija, stoko?« u režiji Boruta Šeparovića



BEOGRAD » Ne znam je li se u povijesti BITEF-a dogodilo da predstave istog autora, dvije godine zaredom, dobiju Grand Prix »Mira Trailović«, no Oliver Frljić je velikom nagradom na ovogodišnjem BITEF-u – za predstavu »Aleksandra Zec« HKD Teatra i Međunarodnog festivala malih scena iz Rijeke – potvrdio da je ono što radi sam vrh suvremenog teatra! Prošle je godine, naime, trijumfirao na BITEF-u predstavom »Zoran Đinđić«, koja je uzburkala srpsku javnost!


   Autorskim projektom »Aleksandra Zec« Oliver Frljić nastavlja nepomirljivo ispisivati »paralelnu povijest«, beskompromisno raskrinkavajući iluzije o ratu u kojem je u ime domoljublja dozvoljeno i ubijanje djece.


  


Medijska kampanja




Nakon vijesti o dodjeli Grand Prixa predstavi »Aleksandra Zec«, Oliver Fraljić je rekao:


   – Bitefova nagrada »Aleksandri Zec«, koju je dodijelio međunarodni žiri, predstavlja mi važno priznanje, naročito u kontekstu medijske kampanje koja je u Hrvatskoj vođena protiv ove predstave i pokušaja relativizacije i negacije značenja stradanja obitelji Zec. Pretpostavljam da će ovo biti novi povod za pljuvačinu dežurnim čuvarima nacionalnih vrijednosti, posebice njihovim kazališnim filijalama. Slična situacija se dogodila i prošle godine, kad je »Zoran Đinđić« dobio Bitefov Grand Prix. Naime, oni koji su rukama i nogama radili da se ta predstava ne dogodi, nagrađivanje iste nisu mogli vidjeti osim kao dio političke zavjere. »Aleksandra Zec« je, nažalost, pokazala koliko još uvijek ima fašizma u Hrvatskoj i kako govor mržnje u pravilu ne ostaje sankcioniran, već se tretira kao dio nacionalnog folklora.



Nenad Šegvić, umjetnički ravnatelj HKD Teatra i Međunarodnog festivala malih scena, producent predstave »Aleksandra Zec«:    –Trideset godina pokušavam raditi suvremeni teatar koji govori jezikom svog vremena. Grand Prix  »Mira Trailović« dokaz je da pravo kazalište ne treba iza sebe imati veliku instituciju već dobre glumce i misleću ekipu, kakvu sam imao u ovom projektu.    Iako sam osobno dobio sve važne glumačke nagrade, pa i »Nazora« za životno djelo, glavna nagrada na Bitef-u predstavi »Aleksandra Zec« najvažnije je priznanje mojim htijenjima u kazalištu, jer kazalište mora govoriti jezikom vremena u kojem djeluje.    Vijest o nagradi dobio sam usred noći, a do jutros mi je stiglo stotinjak poruka s čestitkama. I ne prestaju stizati.


   O nagradi koja nosi ime utemeljiteljice jednog od najstarijih kazališnih festivala u svijetu, Mire Trailović, odlučio je međunarodni žiri 48. BITEF-a u sastavu Lilach Dekel-Avner (redateljica iz Izraela), Ana Tomović (redateljica iz Beograda), Witold Mrožek (kazališni kritičar iz Poljske), Periša Perišić (dramaturg i dramski pisac iz Beograda) te Ula Kasius (scenografkinja i kostimografkinja iz Švedske).   

Specijalna nagrada


Isti je žiri specijalnu nagradu dodijelio hrvatskoj predstavi »A gdje je revolucija, stoko?« Montažstroja u režiji Boruta Šeparovića, čija je predstava »55+« također dobila specijalnu nagradu žirija 2013. godine. Nagradu publike (ocjena 4.65) dobila je predstava Novosadskog pozorišta Ujvideki sinhaz »Neoplanta« u režiji Andrasa Urbana, a ovoj je predstavi pripala i nagrada lista »Politika«.



Autorski projekt Olivera Frljića »Aleksandra Zec« premijerno je izveden 15. travnja ove godine, na sceni Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku. U predstavi igraju Ivana Roščić, Jelena Lopatić, Tanja Smoje, Igor Kovač, Nikola Nedić, Jurica Marčec i članice dramskog studija ZIM iz Rijeke – Jana Mileusnić, Lucija Filičić, Nina Batinić i Morana Mladić. Režiju predstave potpisuje Oliver Frljić, dramatizaciju Marin Blažević, scenografiju Ljerka Hribar, kostime Sandra Dekanić, a dizajn svjetla Dalibor Fugošić.



   Uz spomenute nagrađene predstave, na ovogodišnjem BITEF-u odigrani su naslovi »(A)polonija« Novog teatra iz Varšave u režiji Kžištofa Varlikovskog, »Naš razred« Litvanskog nacionalnog dramskog teatra iz Vilniusa u režiji Jane Ros, »Communitas na ispitu« zajednički projekt Per. Art iz SNP iz Novog Sada te Teorije koja hoda iz Beograda, »Past is Present« švicarske autorice Corrine Maier, »Bojno polje sjećanja 1914-2014« u režiji berlinskog umjetnika Hansa-Wernera Kroesingera, »Grobnica za Borisa Davidoviča« Hartefakt i Bitef Teatra u režiji Ivice Buljana, »Zmajeubice« Jugoslovenskog dramskog teatra u režiji Ive Milošević, »Mali mi je ovaj grob« Hartefakt i Bitef Teatra u režiji Dina Mustafića, »Poludjela lokomotiva« Drame SNG-a iz Ljubljane u režiji Jerneja Lorencija i »Front« hamburškog Thalia Theatrea u režiji slavnog Luka Percevala.