Kritika umjetnika Bojana Šumonje izložbom »What has our fight given us«, jednako žestoko udara i političare i pop-kulturu koja ih je, putem medija, inkorporirala
ZAGREB Narod je ovisan o bipolarnostima; o postojanju dvaju jasno suprotstavljenih polova između kojih je lako opredijeliti se, zauzeti stranu i postojano ostati na njoj: s jedne strane desni, s druge lijevi, s jedne strane Srbi, s druge Hrvati, s jedne badbluebojsi, s druge hajdukovci. Ta je ovisnost o olakšavajućoj bipolarnosti izbora objašnjenje i za najpopularniju hrvatsku igru graničara – s jedne strane partizani, s druge ustaše. Ali što se dogodi kad i desni i lijevi govore i rade isto, kad glasati za SDP više ne znači glasati protiv HDZ-a?
Za ovoga pulskog slikara, objava da je car gol nije nova. Umjesto navijanja za »jedne« ili »druge«, Šumonja je odavno zauzeo jedinu intelektualno moguću poziciju, onu onkraj binarnih podjela, i umjesto naivnog preferiranja neke od stranaka ili političkih opcija, pokazao nadmoćni, gorki prezir prema svima koje je narod na izborima autorizirao da lažu i kradu. Njegov prijašnji slikarski ciklus znakovitog naziva »Ovce« metafora je ovoga društva i njegovih sudionika.
– Tim je ciklusom umjetnik nenametljivo, ali iznimno kritički progovorio o našem vremenu u kojem je svaka individualnost postala nepoželjnom jer primarni je cilj izjednačiti jedinke i pretvoriti ih u poslušnike koji će ovisiti o milosti korporacijskih vlasti, kaže Mladen Lučić.
Hologrami političara
– Šumonjino stajalište o onima koji nama vladaju slično je stavu većine stanovnika ove zemlje, odnosno porazno iskustvo jasno mu govori da predizborna obećanja ostaju samo obećanja, a stvarnost je sve teža i teža, kaže kustos Mladen Lučić.
Mediji i javnost zdušno su prigrlili Šumonjine holograme političara; ovo je izložba o kojoj se u Zagrebu priča na svak om koraku, uz obavezan zaključak, izrečen s ciničnim gađenjem: »svi su oni isti«. Šumonja je dosad najizravnije od likovnih umjetnika oblikovao tu misao; rekao je naglas »car je gol!« i ostavio publici da dalje razmatra kako se nositi s tom objavom.
»Are you a small teeth cattle?«, pitanje je otisnuto na jednome hologramu. Jeste li stoka sitnog zuba? Na to se pitanje svodi ovaj Šumonjin ciklus, obilježen s dosad najviše multimedijalnosti i društvene kritike u njegovu opusu.
Portreti Jadranke Kosor
I dok je u ovim portretima kritika prožeta humorom, a karikaturalnost s iskričavom duhovitošću, u jednome dijelu svojih radova Šumonja je mrtav ozbiljan. Hrvatska zastava, razapeta na jednome zidu, golema je i bijela, sugerira predaju. (Ponovo, nimalo slučajno, njoj preko puta nalazi se neonska instalacija s natpisom »KORUPCIJA«.) Poput one novčanice za kojom pod vodom poseže beba na omotu Nirvaninog albuma »Nevermind,« hrvatska je zastava uronjena u plavo more – to bi imalo sugerirati da je građanima ove zemlje voda već došla do ušiju. Na trećem pak mjestu, zastava je izložena uz obavijest o rasprodanom artiklu. Lijepa naša – prodana.