Jazz

Posveta plemenitosti i humanosti. Na Zagreb Jazz Festivalu nastupio Rachel Z Quartet

Davor Hrvoj

Foto Davor Hrvoj

Foto Davor Hrvoj

Nastupila je uz saksofonista Bendika Hofsetha, kontrabasista Jonathana Toscanoa i bubnjara Omara Hakima



ZAGREB – U nastavku 14. Zagreb Jazz Festivala u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog nastupio je Rachel Z Quartet. U dosadašnjem dijelu u uličnim su koncertima nastupili Valerija Nikolovska Trio s gostom Davorom Križićem, Filip Pavić Quartet i Pavle Miljenović Trio, u Kazalištu Kerempuh Donny McCaslin Quartet i Cyrille Aimee Duo, u Maloj dvorani »Lisinski« Lakecia Benjamin Quartet, a u Petom kupeu B’s FUNstalation i Ida Nielsen & Funksbots.


Trikovi i zavrzlame


Pijanistica Rachel Z stekla je reputaciju svirajući sa slavnim glazbenicima i sastavima raznih žanrova, među ostalima sa Stanleyjem Clarkeom, Marcusom Millerom, Terri Lyne Carrington, Peterom Gabrielom, Pinom Danieleom, Reginom Carter i bendom Steps Ahead. Mnogi od njih sudjelovali su na snimanjima nekih od njezinih trinaest albuma. Na zagrebačkom je koncertu nastupila uz tenor saksofonista Bendika Hofsetha, kontrabasista Jonathana Toscanoa i njezinog supruga, bubnjara Omara Hakima. Iako je poznata po elektrificiranom zvuku – stekla je magisterij studijske kompozicije i elektronske glazbe, a danas je profesorica studija jazza i elektroničke glazbe te elektroničke produkcije – uz ove glazbenike predstavila se u akustičnoj verziji. Koliko god je to pridonijelo posebnom estetskom doživljaju i straight ahead jazz pristupu, toliko je bilo i opasno. Naime, Hakim, koji je demonstrirao zadivljujuću tehniku, je bubnjar velikih pozornica i nije u potpunosti uspio prilagoditi svoj napadački, agresivan pristup maloj dvorani kao što je ova, tako da je u nekim trenucima nezgodno nadglasavao klavir, pa i sve troje kolega. No, u ovoj situaciji to je bilo manje važno. Naime u dupkom ispunjenom gledalištu bilo je puno glazbenika, posebice bubnjara koji su očarano pokušavali odgonetnuti sve njegove trikove i bubnjarske zavrzlame. Uostalom, to su i priželjkivali.


Bezvremenska umjetnost


Rachel Z je u konferansi emotivno skrenula pažnju na dvije aktualne situacije: potrebu za postizanjem mira u svijetu i borbu sa strahovima, potkrijepivši ih izvedbama skladbi »Save My Soul« i »What I Feer«. Program je donio stilski različite teme, ali u ujednačenim izvedbama. Osim obrada skladbi »These Days« Foo Fightersa i »It’s No Good« Depeche Modea, u gotovo dvosatnom nastupu izvodila je vlastite skladbe, između ostalog potpuno nove koje će biti objavljene na njezinom novom albumu. No koncert su obilježila djela kojima je željela ukazati na bezvremensku umjetnost u ožujku ove godine preminulog sopran i tenor saksofonista i skladatelja Waynea Shortera, glazbenika kojeg svakako možemo povezati s idejom miroljubivosti, čovječnosti, dobrote, duhovnosti… Ustvari svim osobinama koje neku osobu čine plemenitom. Zapravo, Rachel Z i Hakim, osim što se uz Shortera mogu vezati kroz te zamisli, imaju legitimitet izvoditi glazbu ovog, jednog od najvećih improvizatora i skladatelja u povijesti jazza.




Naime, oboje su u jednom razdoblju svoje karijere surađivali s njim: Hakim tijekom 1980-ih kao član skupine Weather Report koju je Shorter vodio s Joeom Zawinulom, a Rachel Z sudjelujući na snimanju njegovog albuma »High Life« iz 1995. za koji je Shorter godinu dana poslije osvojio nagradu Grammy u kategoriji najbolje suvremene jazz izvedbe. Na Shortera su podsjetili izvedbama njegovih skladbi iz raznih razdoblja velikanove karijere, od »E.S.P.«, koju je napisao za kvintet Milesa Davisa kojeg je tada bio član, i »Footprints« iz sredine 1960-ih preko »The Three Marias« iz 1985. do »On the Milky Way Express« iz 1995. koju je Rachel Z svirala s autorom. Do kraja 14. Zagreb Jazz Festivala 17. studenoga će u Kazalištu Kerempuh nastupiti The Baylor Project, 20. studenoga u Maloj dvorani »Lisinski« Jacob Karlzon, Magnus Ostrom, Scott Colley, Benjamin Koppel Quartet, a 11. prosinca u Tvornici kulture Fatoumata Diawara.