Najbolji svjetski dokumentarci

Post festum popularnog ZagrebDoxa. Publika je imala priliku pogledati preko stotinu filmskih ostvarenja

Ervin Pavleković

Foto ZagrebDox PR

Foto ZagrebDox PR

Glavna priznanja dobili su filmovi »Četiri kćeri«, »KIX«, »Jedina zemlja«, »U tranzitu«, »Potpuno povjerenje«, »Blago kraljevstva«, »Moja sestra«, a Werneru Herzogu pripao je Počasni Veliki pečat



ZAGREB – Dodjelom nagrada i priznanja završen je jubilarni 20. ZagrebDox. Glavnu festivalsku nagradu osvojila je Kaouther Ben Hania za film »Četiri kćeri« u međunarodnoj te Dávid Mikulán i Bálint Révész za film »KIX« u regionalnoj konkurenciji, dok je Mali pečat za najbolji kratkometražni film otišao u ruke Lucije Brkić za film »U tranzitu«.


102 filmska ostvarenja


U ovogodišnjem festivalskom ruhu, publika je imala prilike pogledati 102 filmska ostvarenja u 12 programa, a za službenu festivalsku nagradu Veliki pečat natjecalo se 19 filmova u Međunarodnoj, odnosno 21 film u Regionalnoj konkurenciji.


Međunarodni žiri u sastavu Valerie Blankenbyl, Lea Glob i Hrvoje Hribar nagradu Veliki pečat odlučio je dodijeliti filmu »Četiri kćeri« Kaouther Ben Hanije, uz obrazloženje: »Otvorenost i ranjivost koje vidimo u ovom uratku rijedak su dar. Film nas hrabro i vrlo učinkovito tjera da razumijemo simultanost svjetla i tame, kako u ljudskoj prirodi, tako i u životima koje žive Olfa i njezine kćeri«.


Foto ZagrebDox PR




Navodeći da, »iako je ostala vjerna svom prekrasnom filmskom stilu, bliskost redateljice s obitelji Payne i dubina u kojoj je uspjela prikazati tugu i učenje življenja uz tugu dojmili su nas se i dirnuli nas, kao i pitanje koliko dugo možemo ispunjavati ideale i vrijednosti roditelja, suočeni s promjenjivom realnošću«, posebno priznanje žiri je dodijelio filmu »Drukčija divljina« Silje Evensmo Jacobsen.


Izjava o odrastanju


U Regionalnoj konkurenciji Veliki pečat, prema odluci žirija koji su činili Alessandro Stellino, Enes Midžić i Tomislav Mršić, pripao je filmu »KIX« Dávida Mikulána i Bálinta Révésza, »razigranoj igri za filmsku ekipu« koja je postala »snažna i dirljiva izjava o procesu odrastanja i preuzimanja odgovornosti u našem odsutnom društvu, i kao pojedinci i kao kolektivitet«. Posebno priznanje u toj kategoriji pripalo je filmu »Šutnja razuma« Kumnjane Novakove »za neophodan čin vraćanja strašne istine uz prenošenje svjedočanstava žena koje su prošle kroz jedno od najmračnijih razdoblja u novijoj povijesti i zalog propasti čovječanstva koji svaki rat sa sobom nosi«.


Foto ZagrebDox PR


Nagradu Mali pečat za najbolji kratki film iz natjecateljskog programa, o čemu su odlučili Miljenka Čogelja, Tue Steen Müller i Tomislav Pavlic, osvojio je film »U tranzitu« Lucije Brkić, u kojemu »redateljica hvata rad živopisne, karizmatične mlade žene koja želi pomoći migrantima u nevolji na njihovom putu u neizvjesnu budućnost«. Posebno priznanje dodijeljeno je filmu »Dječak« Vladimira Loginova koji je žiri osvojio svojim promišljenim konceptom i minimalističkim pristupom.


Traganje za identitetom


Nagradu Movies That Matter, za ostvarenje koje na najbolji način promiče ljudska prava, žiri u sastavu Vedrana Pribačić, Tatjana Vlašić i Tihomir Ponoš odlučio je dodijeliti filmu filmu »Blago kraljevstva Dahomey« redateljice Matti Diop, koji »prikazuje mogućnosti razvoja društva i konstruiranja nade kroz univerzalnu temu traganja za identitetom zajednice«. Posebno priznanje u toj kategoriji osvojio je film »Potpuno povjerenje« redateljice Jialing Zhang, koji »tematizira tehnološku distopiju sadašnjosti, s još lošijom perspektivom budućnosti«.


Nagrada Mali pečat za najboljeg mladog autora ili autoricu do 35 godina dobio je film »KIX« Dávida Mikulánua i Bálinta Révészua, a prema ocjeni žirija, »majstorski portretirana sloboda odrastanja i ljepota koja izlazi iz odnosa autora i protagonista filma toliko nas je očarala da smo i sami doživjeli duboku povezanost s njima«. Posebno priznanje u istoj kategoriji otišlo je filmu »Grand Prize« Anje Koprivšek koja, prema žiriju, uspostavivši povjerenje s protagonistima, uvodi u jedan nov svijet.


Prikaz nove generacije


Članovi međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI, Igor Angjelkov, Hamed Soleimanzadeh i Milena Zajović, dodijelili su istoimenu nagradu filmu »KIX« »za kreativni proces otkrivanja skrivenog života djece s ulice, hrabar pristup razumijevanju kompleksa nove generacije, jedinstven način pripovijedanja o postupcima i posljedicama, zadivljujuću montažu i briljantnu kinematografiju, ali i visceralni prikaz klasnih nejednakosti i suptilno priznanje porastu populizma u europskim društvima«.


Foto ZagrebDox PR


O nagradi Teen Dox, koja se dodjeljuje filmu iz istoimenog programa koji na najbolji način govori o pitanjima koja okupiraju mlade, odlučivala je skupina učenica zagrebačke XVI. gimnazije, a nagrada je dodijeljena filmu »Moja sestra«, Mariusza Rusińskog, dok je posebno priznanje pripalo filmu »Ekipa« Sylvaina Cruiziata.


Film »Jedina zemlja«, redatelja Basela Adre, Hamdana Ballala, Yuvala Abrahama i Rachel Szor, prikazan na samom zatvaranju festivala, osvojio je nagradu publike Aviteh, s visokom ocjenom 4,91. Film koji potpisuje palestinsko-izraelski kolektiv četvero mladih aktivista nastao je u najmračnijim i najstrašnijim vremenima u regiji, kao čin kreativnog otpora »apartheidu«, koji opstoji kao filmska potraga za putem prema jednakosti i pravdi.


Snaga poetskog dokumentarca


Nagradu Počasni Veliki pečat, koja se dodjeljuje autorima za izniman doprinos dokumentaristici tijekom godina, dodijelio je umjetnički direktor festivala Nenad Puhovski njemačkom redatelju Werneru Herzogu.


– Film Wernera Herzoga, »Bijeli dijamant«, odabrao sam na prvom ZagrebDoxu kao film otvaranja sa željom da pokažemo publici, navikloj do tada uglavnom na standardne televizijske dokumentarce, snagu autorskog, poetskog, dramatičnog, cjelovečernjeg dokumentarca. Fenomenalnom filmskom fotografijom, popraćenom sjajnom muzikom, ovaj je film u mnogim aspektima odredio pravac u kome se ZagrebDox kreće i razvija. Stoga mu sa zakašnjenjem, ali i ogromnim zadovoljstvom dodjeljujem Počasni Veliki pečat, stoji, između ostalog, u obrazloženju Puhovskog. Osnivač i od ove godine umjetnički direktor festivala osvrnuo se na tradiciju festivala, kontinuitet bez velikih »rebrandinga« i »makeovera«, uz povećanje broja gledatelja, te na činjenicu da je ZagrebDox jedini festival koji se u vrijeme pandemije održavao uživo. Kako je naglasio, festival je »prije svega mjesto susreta – gledatelja s filmovima, gledatelja s autorima, gledatelja s gledateljima, autora s autorima«, a »naročito veseli dolazak nove, mlađe publike«.


Vjerna publika


– Ako postoji nešto što nas određuje, to su stalne, male, ponekad jedva primjetne promjene, i – iznad svega – najbolji svjetski, regionalni i hrvatski dokumentarci. Time smo, a nadam se da ćemo i u budućnosti, zaslužili povjerenje publike, filmskih autora i cjelokupne javnosti, zaključuje Puhovski. Ovogodišnji festival, uz velik broj gostiju iz razni dijelova svijeta – od Armenije i Irana pa sve do SAD-a – imao je iznimnu posjećenost, velik broj projekcija bio je rasprodan, a velik je interes vladao i za DoXXL programe, na kojima se raspravljao o različitim temama, od radničkih prava, mira u Gazi, seksualnoga nasilja, do učinaka tehnologije.