Koncerti u studenome

Održan prvi dio 13. Zagreb Jazz Festivala: Sinergija glazbenih svjetonazora

Davor Hrvoj

Trio američkog pijanista Christiana Sandsa / Foto DAVOR HRVOJ

Trio američkog pijanista Christiana Sandsa / Foto DAVOR HRVOJ

Prema mišljenju mnogih, koncert koji je održao trio američkog pijanista Christiana Sandsa bio je jazz događaj sezone u Hrvatskoj. Zagreb Jazz Festival završit će 22. studenoga



 


ZAGREB – Početkom studenoga u raznim su prostorima (u »Lisinskom«, Tvornici kulture i Kazalištu Kerempuh) održana tri koncerta 13. Zagreb Jazz Festivala. Zapravo Festival je započeo još u listopadu koncertima održanim subotama na nekoliko lokacija na otvorenom u centru Zagreba. I.M.L.P. Quartet, koji čine trombonist Ivan Marincel, alt saksofonist i flautist Luka Peršić, kontrabasist Ivan Džajić i bubnjar Borko Rupena, nastupio je 8. listopada, Trio bubnjara Mirsada Dalipija s gitaristom Ivanom Kapecom i klavijaturistom Tonijem Starešinićem 15., a Trio pjevačice Valerije Nikolovske s klavijaturistom Viktorom Lipićem i bubnjarem Jankom Novoselićem 29. listopada.


Poput urice


Prema mišljenju mnogih, koncert koji je održao trio američkog pijanista Christiana Sandsa bio je jazz događaj sezone u Hrvatskoj. Sands je sa svojim suradnicima: kontrabasistom Philom Norrisom i bubnjarem Ryanom Sandsom, pokazao da za ostavljanje snažnog dojma nije potrebno biti glasan, agresivan i ekstravagantan, što su često elementi koji publiku osvajaju na prvu. Oni su 2. studenoga prisutne u dupkom ispunjenoj Maloj dvorani »Lisinski« osvojili straight ahead jazzom s velikom količinom profinjenosti, unutrašnjom ljepotom, mirnoćom, nježnošću. Takva lakoća muziciranja lako zavara slušatelja koji pomisli da je to jednostavno, ali zapravo iza izvedbe skriva se promišljenost i virtuoznost. Trio je štancao poput urice poigravajući se glazbenim motivima i dinamikom, ubacujući citate, svaku skladbu promišljajući na drukčiji način. Odmah na početku Sands je pokazao da mu ni klasika nije strana, a osjetio je i potrebu ukazati na neke od važnih osobnosti jazz glazbe, primjerice Louisa Armstronga, Davea Brubecka, Charlieja Parkera i Theloniousa Monka, a s njima nema šale jer radi se o ozbiljnim autorima i instrumentalistima koje ne smijete oponašati, a da bi njihovu glazbu uvjerljivo interpretirali, morate biti spremni na više razina.


Fusion elita




Jazz/Takes Supergroup, koji je nastupio 7. studenoga u zagrebačkoj Tvornici kulture, privukao je najviše publike. Supergroup zato što je danski klavijaturist, skladatelj i aranžer Niels Lan Doky okupio jazz-fusion elitu: sopran i tenor saksofonista Billa Evansa, bas gitarista Darryla Jonesa i bubnjara Harveyja Masona. Dva su mamca bila za dolazak na koncert. Prvi se odnosi na njihove životopise. Svi su surađivali sa zvijezdama raznih žanrova; između ostalih Evans je svirao s Milesom Davisom, Herbijem Hancockom i Williem Nelsonom, Jones s Rolling Stonesima, Stingom i BB Kingom, a Mason s Georgeom Bensonom, Ahmadom Jamalom i Milesom Davisom. Drugi je bio program. Naime sastav, osim originala, izvodi obrade poznatih hitova pop i rock glazbe. Ovom prigodom to su bile skladbe »Smells Like Teen Spirit« Nirvane, »Kiss From Rose« Seala, »Black Hole Sun« Soundgardena i »Dancing Barefoot« Patty Smith, te u dodatku »Jean-Pierre« Milesa Davisa i »Straight to My Heart« Stinga. No, zapravo uvjerljiviji su bili u izvedbama vlastitih skladbi, a izveli su Dokyjeve i Evansove skladbe.


Jazz/Takes Supergroup / Foto DAVOR HRVOJ


Mistici u transu


Ovaj dio festivala svojim su nastupom zaključili Kayhan Kalhor i Erdal Erzincan. »Nikad nisam slušala nekoga tko na pozornici vodi ljubav sa svojim glazbalom kao ova dvojica glazbenika«, rekla je jedna slušateljica netom po svršetku koncerta. Doista, toliko su se stopili sa svojim glazbalima – Iranac Kalhor svira kamancheh, tradicijsko glazbalo iz jugoistočne Azije, a Turčin Erzincan saz, tursko tradicijsko glazbalo – svirajući kao u transu. Iako je potrajao sat i pol, koncert, koji su posvetili borbi za prava žena u Iranu, protekao je u hipu, bez stanki između skladbi. Zapravo, radi se o ritmičkim ili melodijskim motivima oko kojih pletu priču protkanu filigranskim detaljima. Spoj je to dviju kultura, jer oni se ne odriču svoje tradicije, ali uz neprestanu spontanu interakciju. Doimali su se poput dvojice mistika koji znatiželjnicima demonstriraju svoje začudne moći. Iako primarno svira gudalom, Kalhor je razvio vlastitu tehniku primjenjujući udaraljkaški ili pizzicato pristup, ili kombinaciju raznih tehnika, što mu omogućuje da se doima kao flamenko gitarist ili tablist ili… Erzincan, pak, sviranje svog glazbala obogaćuje two-hand tapping tehnikom…


Trinaesti Zagreb Jazz Festival završit će 22. studenoga koncertom Mingus Big Banda u Velikoj dvorani »Lisinski«.


Kayhan Kalhor i Erdal Erzincan