Katalog izložbe

Nepoznati Klimt – ljubav, smrt, ekstaza: Istraživanje povijesti Rijeke posljednjih godina donosi neviđene rezultate

Bruna Matičić

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

Katalog će postati nezaobilazna literatura za sve one koji se bave djelima Gustava Klimta, a prvenstveno europskim i svjetskih stručnjacima



RIJEKA – Izložba »Nepoznati Klimt – ljubav, smrt, ekstaza«, nastala u sklopu Rijeke 2020 – EPK-a te izložena u Muzeju grada Rijeke, dobila je trajni oblik u obliku kataloga. Riječ je o bogato ilustriranom katalogu koji na 236 stranica donosi informacije o životu i radu Gustava Klimta, Ernsta Klimta i Franza Matscha, trojici umjetnika čiji se radovi u sklopu izložbe mogu vidjeti na drugom katu palače, međutim fokus je na Gustavu Klimtu, jednom od najvećih bečkih slikara, čiji radovi krase i svod HNK Ivana pl. Zajca.


Katalog koji uključuje tekstove 15 vodećih domaćih i međunarodnih poznavatelja Klimtova rada jučer su u Svečanoj dvorani Palače šećera predstavili Ervin Dubrović, Irena Kraševac, Marian Bisanz-Prakken, Julija Lozzi Barković, Daina Glavočić i Deborah Pustišek Antić, koja je ujedno autorica izložbe i urednica kataloga.


– Izložba sadrži devet slika koje su braća Klimt i Franz Matsch 1885. godine naslikali za riječko kazalište. To su njihove prve potpisane slike za javni prostor, a naše kazalište jedino je u Hrvatskoj koje je do danas sačuvalo izvornu dekoraciju interijera iz vremena otvaranja – istaknula je Deborah Pustišek Antić te dodala da su prikazane slike važne, jer najavljuju kasniji stilski preobrat u stvaralaštvu Gustava Klimta te najavljuju modernu umjetnost i početak jedne nove epohe.




– Radeći na izložbi i katalogu shvatili smo da nije samo široka publika slabo upoznata s ovim opusom, već i da naše kolege u Beču, stručnjaci za Klimtov opus, nisu dovoljno upoznati s riječkim slikama. Ovime smo podignuli svijest o njihovu postojanju, dali doprinos u otkrivanju jednog novog, do sada nepoznatog opusa te ujedno prikazali da Klimtovi počeci moderne umjetnosti leže upravo u riječkim slikama, jer se na njima pojavljuju elementi koje će Klimt često ponavljati u kasnijoj zreloj secesijskoj fazi po kojoj ga svi poznajemo – dodala je Pustišek Antić, dok je Irena Kreševac, recenzentica ovoga kataloga, istaknula da će on postati nezaobilazna literatura za sve one koji se bave djelima Gustava Klimta, a prvenstveno europskim i svjetskih stručnjacima.


Detaljan prikaz tekstova kataloga dala je Julija Lozzi Barković, koja je ovo izdanje nazvala monografijom napravljenom da udovolji čitateljima stručnim znanstvenim temama, počevši od općih uvodnih preko rasvjetljavanja ranog stvaralaštva braće Klimt i Matscha na širem području Monarhije, s posebnim naglaskom na stvaralaštvo Klimta i na Rijeku te njezinu kulturno-umjetničku situaciju.


– Monografija, odnosno katalog, predstavlja vrijedan znanstveni doprinos poznavanju, kao i međunarodnoj raspravi o Klimtovu stvaralaštvu – rekla je Lozzi Barković, a Daina Glavočić istaknula je da istraživanje povijesti Rijeke posljednjih godina donosi neviđene rezultate te izrazila sreću bujicom novih informacija o povijesti zgrada i stvarateljima naše riječke kulturne baštine.


Po završetku predstavljanja kataloga izložbe održan je znanstveni simpozij posvećen Gustavu Klimtu i njegovu vremenu.