'Rijeka ili smrt'

Predstavljena knjiga Tee Perinčić: D’Annunzio je u Rijeci otvorio Pandorinu kutiju – fašizma

Danijela Bauk

Dragan Ogurlić, Tea Perinčić, Damir Grubiša i Velid Đekić / Snimio Roni BRMALJ

Dragan Ogurlić, Tea Perinčić, Damir Grubiša i Velid Đekić / Snimio Roni BRMALJ

U sadašnjem valu političkog populizma i jačanja nacionalizma u Italiji i D’Annunzijevo djelo postaje ponovno aktualno. U Italiji postoje podjele o značenju i zaslugama D’Annunzija, naglasio je Damir Grubiša



RIJEKA D’Annunzio je bio umjetnik, propagandist, erotoman i narkoman, no bio je i puno više od toga i to ne treba zaboraviti i ne smije ga se svesti samo na prilično ekscesnu i iščašenu osobu, seksi avanturistu, jer njega je, da se izrazim rječnikom filma »Star Wars« – pojela tamna strana sile, istaknut će Velid Đekić riječki publicist i novinar na sinoćnjem predstavljanju knjige »Rijeka ili smrt!/Rijeka or death! (D’Annunzijeva okupacija Rijeke 1919.-1921.)« knjige Tee Perinčić, povjesničarke i muzeologinje, više kustosice Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja u Rijeci.


Predstavljanje knjige u Ex Librisu, na kojem su uz autoricu Teu Perinčić i spomenutog Đekića, govorili i riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, Nikolina Radić Štivić, ravnateljica Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka, koji je uz Rijeku 2020 i izdavačku kuću Val, suizdavač knjige, te Damir Grubiša, profesor na Američkom sveučilištu u Rimu i bivši veleposlanik Republike Hrvatske u Italiji, te moderator i urednik izdanja Dragan Ogurlić, izazvalo je veliki interes, Ex Libris je bio dupkom pun, a mnogi su s nestrpljenjem iščekivali kraj službenog dijela predstavljanja ne bi li se otvorila prilika za pokoje pitanje iz publike, ili raspravu.


Tea Perinčić: Rijeka ili smrt / Foto Roni BRMALJ


Tea Perinčić: Rijeka ili smrt / Foto Roni BRMALJ



Razbijanje iluzija




Knjiga govori o razdoblju nakon Prvog svjetskog rata kada je skupina građana koja je smatrala da Rijeka treba pripasti Italiji pozvala razvojačenog sudionika rata i talijanskog pjesnika Gabrielea D’Annunzia da im pomogne u toj nakani. D’Annunzio prihvaća poziv Talijanskog narodnog vijeća u Rijeci, okuplja vojsku i ulazi u Rijeku. D’Annunzijevu vladavinu karakterizirali su pritisci, maltretiranja i proganjanja hrvatskog i ostalog netalijanskog stanovništva Rijeke. Radilo se o teškom periodu u kojem je krenulo propadanje grada u svakom smislu, među ostalim i urušavanjem do tada kozmopolitskog duha grada.


Perinčić navela je da neki talijanski historiografi uporno pokušavaju uljepšavati D’Annunzijev ulazak i boravak u Rijeci.


– Izložba ima odličnu posjećenost, a veliki interes iskazali su turisti, posebice iz Italije, koji su željeli posjetiti D’Annunzijevu riječku rezidenciju. Izložba je postala tim zanimljivija nakon one otvorene u Trstu na kojoj se tvrdilo da je sve vezano za D’Annunzija u Rijeci uništeno. No to nije istina, u Guvernerovoj palači u stalnom postavu imamo predmete i eksponate vezane za D’Annunzija, nema ih puno, ali ih ima. Poseban interes iskazali su talijanski novinari koji su u Rijeku stigli s određenim predznanjem, ako to tako možemo nazvati. S njima smo vodili polemike, jer njihovo je mišljenje da je D’Annunzijeva Rijeka bila pojam slobode, pojam novog svjetskog poretka, svojevrsna preteča hipi pokreta, no te smo iluzije »razbili«. Uostalom, uloga muzeja i ovakvih izložbi je i edukacija, istaknula je Perinčić.



»Rijeka ili smrt!/Rijeka or death!« predstavljena je uoči obljetnice tzv. Krvavog Božića 1920. godine kada je, nakon petodnevnog sukoba sa službenom talijanskom vojskom i razaranja grada, D’Annunzio poražen, te je morao otići iz Rijeke. Naslanja na izložbu »D’Annunzijeva mučenica« koja je pak otvorena na stotu obljetnicu D’Annunzijeve okupacije Rijeke 12. rujna, u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka, a u sklopu programskog pravca EPK Doba moći.



Otvaranje dijaloga


Perinčić je dodala kako je cilj ove knjige, baš kao i izložbe, otvaranje dijaloga o jednom opskurnom dijelu riječke povijesti, dok je Ogurlić ustvrdio da je ona na neki način odgovor na većinsku talijansku interpretaciju uloge ovog talijanskog pjesnika i avanturista u riječkoj epizodi.


Profesor Grubiša ocijenio je da je Gabriele D’Annunzio bila zanimljiva pojava koja je privukla pažnju cijelog svijeta. Bio je izuzetan majstor verbalnog umijeća te jedan od najuspješnijih propagandista i majstor samopromocije, ustvrdio je Grubiša.


– U sadašnjem valu političkog populizma i jačanja nacionalizma u Italiji i D’Annunzijevo djelo postaje ponovno aktualno, rekao je. No, naveo je, u Italiji postoje podjele u historiografiji o značenju i zaslugama D’Annunzija. »Razradio je cijeli instrumentarij fašizma kao političke religije, a njegov marš na Rijeku otvorio je Pandorinu kutiju zla kroz cijelo stoljeće nakon toga«, naglasio je Grubiša.


– Okupacija Rijeke nije bila iracionalan potez i avantura, nego vrlo racionalan poduhvat ostvarivanja državnih interesa Kraljevine Italije u trenutku u kojem nije imala dovoljno snage zauzeti Rijeku diplomatskim i političkim putem, pa je poslana paravojska, kazao je Đekić.


Tea Perinčić: Rijeka ili smrt / Foto Roni BRMALJ


Tea Perinčić: Rijeka ili smrt / Foto Roni BRMALJ