Posthumna zbirka

“Plov u suton”: Stigla nova knjiga iz rukopisne ostavštine Nikole Kraljića

Davor Mandić

I dalje je to onaj poznati Kraljić kasnije faze, koji se obraća prvim i posljednjim stvarima, etiološki i eshatološki usmjeren, ali jednako tako i svakodnevici, zapaženoj pjesničkim okom



RIJEKA – Ovako smo započeli tekst objavljen u Novom listu 23. kolovoza prošle godine: »Kolovoz je. Oko Vele Gospe. Na adresu nam stiže knjiga pjesama Nikole Kraljića. I ove godine sve je gotovo jednako kao i prije: i vrijeme, i mjesto, i knjiga. Ali ništa nije kao prije, jer nam nema više Mika, koji bi knjigu predstavio na Velih stenah u Omišlju, gdje bi jedva čekao da završe govorancije pa da pročita koju pjesmu i onda se podruži s dragim ljudima u njemu najomiljenijem, trećem poluvremenu. Neumorna Mirjana Šigir, vjerna i dugogodišnja urednica Nikole Kraljića, sakupila je ovaj put Mikinu rukopisnu pjesničku ostavštinu i objavila je, u izdanju Naklade Lukom, u knjizi naslova: »S druge strane vjetra… i još ponešto«.


Rukopisna ostavština


Sve ovo, baš ovako, identično, vrijedi i danas kada pišemo ovaj tekst, osim jednog detalja – naslova knjige. Naime, i ovoga kasnog kolovoza stigla nam je nova knjiga iz rukopisne ostavštine Nikole Kraljića, no ova pod naslovom »Plov u suton«.


Ipak, danas vrijede još neke činjenice. Knjiga je, tako, predstavljena u Omišlju, ali u posvemašnjoj (medijskoj) tišini; bez ikakvih priopćenja i poziva, osim onog izdavača, koji je došao prekasno. Ali vjerujemo da je na predstavljanju bio i Miko, u mislima i sjećanjima onih kojima ne treba prevelik poticaj da ga se sjete. A poticaj je tim veći obratimo li se novoj knjizi pjesama, u kojoj je naznačeno da su pjesme iz Kraljićeve bilježnice datirane u 2008. godinu.



Nikola Kraljić rođen je 1930. u Omišlju, a preminuo je 2015. Rijeci.Osnovnu školu završio je u rodnom Omišlju, a gimnaziju u Krku i Rijeci. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu diplomirao je filozofiju i psihologiju. Svoj je radni vijek proveo kao psiholog u Savjetovalištu za djecu i omladinu i kao psiholog-terapeut u Savjetovalištu za djecu, mladež, brak i obitelj pri Centru za socijalni rad u Rijeci. Za iznimna dostignuća na polju psihologije Društvo hrvatskih psihologa dodijelilo mu je Nagradu »Ramiro Bujas«.


I dalje je to onaj poznati Kraljić kasnije faze, koji se obraća prvim i posljednjim stvarima, etiološki i eshatološki usmjeren, ali jednako tako i svakodnevici, zapaženoj pjesničkim okom, okrenutom detalju, cvrčku koji slavi život, oblaku koji je kao ovčica, zalasku Sunca koji je simbol… Tu je, i opet, i onaj žovijalni Kraljić, koji se igra jezikom, ali i seksualnošću, koji piše pjesme djevojkama, snatreći skidanje njihovih gaćica, mliječnu put ili jedre grudi. Ali u svem tom erosu ipak je više refleksije. Pa tako Kraljić piše u pjesmi »Seksanje ili jubjenje«: »Kad pride protuletje/seksaju se maški/pesi/lastavice kosi vrapci i ševe/a/šojke i vrane uvijek kriješte/judi judini divojke i žene/se jube celo leto zimu i proliće/na jesen malo fermaju/da rajaju/samo malo se fermaju.«


«Zaboravljene« pjesme


Kao što je vidljivo i iz ove posljednje pjesme, Kraljić i u ovoj predočenoj ostavštini nastavlja biti isti onaj Kraljić koji je podjednakom revnošću pisao i čakavske stihove i stihove na standardu, ne radeći razliku tematsko-motivsku; tek se obraćajući onom »jeziku« koji mu je u danom trenutku trebao. Kraljić je prepoznat i u kritici kao jedan od rodonačelnika pjevanja na čakavskom jeziku koje ne bi bilo kampanilističko, već tematsko-motivski te po kakvoći ravnopravno pisanju na hrvatskom književnom jeziku. Ovako piše urednica Mirjana Šigir: »Rukopisna ostavština otkriva nam 2008. godinu kao jednu od najplodnijih u posljednjoj fazi njegova književnog opusa. Te je godine objavio zbirku »Punta od erta« s ukupno 51 pjesmom, a istraživanje je pokazalo da je tada birao nadasve pomno, jer je na papirićima i u bilježnicama (njih pet) preostalo još dobrih 200-tinjak. Većinu tih »zaboravljenih« pjesama sada objavljujemo u ovoj knjizi. (…) Osim što funkcionira kao zbirka, knjiga pruža i gotovo dnevnički uvid u teme koje su ga zaokupljale, u osjećanja i raspoloženja koja je te godine prolazio i proživljavao, u njegove misli i filozofske poglede, riječju: u slojevitu kompleksnost Nikole Kraljića kao čovjeka i umjetnika.«


Koliko god cijenili nastojanje Mirjane Šigir da javnosti predoči rukopisnu ostavštinu Nikole Kraljića, »gotovo dnevnički uvid u teme koje su ga zaokupljale«, nismo sigurni da je ovo i najbolji birani put. Naime, to što su pjesme ostale neobjavljene ujedno znači i to da pjesnik ili nije bio zadovoljan njima, ili je na njima još trebalo raditi. Osjeća se to u objema postumnim zbirkama pjesama, ta, naime, skicoznost pojedinih tekstova koji, objavljeni, neće uvijek ići u prilog pjesniku. Bilo bi bolje da pomnija urednička ruka probere pjesme koje će biti objavljene u knjizi, a da ona prijateljska, ili ona koja pjesnika poštuje kao mislioca i kao čovjeka riječi, radi na tome da rukopisna ostavština bude dostupna javnosti i istraživačima, putem nekog odjeljka u kakvoj knjižnici ili, zašto ne, ozbiljnijeg memorijalnog prostora.