Follow Up

Galerija SKC domaćin izložbe i razgovora o likovnoj umjetnosti na relaciji Pula-Rijeka

Portal Novi list

Eros Čakić - Random

Eros Čakić - Random

Izlažu Josipa Škrapić, Tea Bičić, Gea Rajić, Robert Pauletta, Andi Pekica, Borut Skok i Eros Čakić. Svaki od autora pridonio je mapi svojim radom kroz koji predstavlja sebe i svoj umjetnički opus.



U petak, 18.2. u Galeriji SKC u sklopu programa “Follow Up” otvoriti će se izložba: Grafička mapa “CRUX MMXX ” – Skupna izložba devetoro autorica i autora iz Istre koju čine 10 grafičkih listova.


Samome otvorenju prethoditi će razgovor na temu likovne umjetnosti na relaciji Pula-Rijeka, a program zaokružuje posebno gostovanje Radio Rojca iz Pule koji će za ovu prigodu emitirati uživo iz Rijeke.


Grafička mapa CRUX MMXX inicijacija je rada novoosnovanog društva vizualnih umjetnika CRUX, oformljena 2020. godine na inicijativu Erosa Čakića. Udruga CRUX osnovana je prvenstveno s namjerom edukacije na području vizualnih umjetnosti.




Okupljeno društvo likovnih umjetnika koje spaja mjesto djelovanja i škole primjenjene umjetnosti i dizajna u Puli kao početak likovnog rada kroz mapu pridonose hommage Ivanu Obrovcu, osnivaču ŠPUD-a čija je i grafika uvrštena.


Tko izlaže


Prva grafička mapa pod nazivom CRUXX MM XX sastoji se od 10 grafičkih listova devetero umjetnica i umjetnika. Skupna izložba koja spaja afrimirane i mlade umjetnike, stariju i novu umjetničku scenu.


Izlažu Josipa Škrapić, Tea Bičić, Gea Rajić, Robert Pauletta, Andi Pekica, Borut Skok i Eros Čakić. Svaki od autora pridonio je mapi svojim radom kroz koji predstavlja sebe i svoj umjetnički opus.


Izložbu je moguće posjetiti do 24.2. u radnom vremenu Galerije SKC; svaki dan osim nedjelje, od 17h do 20h.


O likovnoj umjetnosti na relaciji Pula Rijeka, razlikama i sličnostima, o međusobnoj povezanosti i današnjoj situaciji iz različitih smjerova (infrastruktura, financije, autorski potencijali..) govorit će uvaženi gosti: Kristina Nefat (predsjednica HUIU-a i voditeljica projekata te voditeljica istraživačko-zagovaračkog programa HUIU- a), Tina Širec Đodan (profesorica povijesti umjetnosti i sociologinja kulture, kustos pedagog), Katarina Kožul (apsoloventica kiparstva na riječkoj Akademiji primjenjenih umjetnosti) i Damir Čargonja (dugogodišnji kulturni aktivist i umjetnik) uz moderiranje Leonide Cris Manojlovski (Galerija SKC).



satnica:


17h Radio Rojc live stream iz studija u OKC Palach


18h razgovor na temu likovne umjetnosti na relacji Pula-Rijeka


20h otvorenje izložbe Grafička mapa “CRUX MMXX ”


Ulaz je slobodan. No, u skladu s epidemiološkim preporukama molimo za razumijevanje prilikom posjete: nošenje maski, držanje razmaka, upotreba dezinficijensa.


„Follow Up“ je program koji kroz primjere dobre prakse želi ojačati ili uspostaviti suradnju između organizacija slične ili iste programske sheme s ciljem obogaćivanja kulturne ponude te s naglaskom na glazbu.


Program je osmišljen kao gostujuće vikend predstavljanje u sklopu kojega svaka od organizacija ima i ulogu domaćina. Ovaj put, program povezuje dva lučka grada, dva važna rasadnika kulture, Pulu i Rijeku.


Program je sufinanciran sredstvima Grada Rijeka – odjel za kulturu.


Mapa CRUX MMXX


“Grafička mapa CRUX MMXX inicijacija je rada novoosnovanog društva vizualnih umjetnika CRUX, okupljenog protekle godine na inicijativu Erosa Čakića. Udruga CRUX osnovana je prvenstveno s namjerom edukacije na području vizualnih umjetnosti, kako u praksama tako i u teoriji.


Stoga osim renomiranih i već dobro poznatih umjetnika s područja Istre, članova udruge, koji će kroz program edukacije imati mogućnost prenijeti svoja znanja i iskustva dalje, u svoj rad uključuje i vanjske suradnike srodnih disciplina, bilo vizualne umjetnike ili teoretičare, koji će znanjima i iskustvima upotpuniti edukacijski program udruge.


Prva godina rada na području edukacije bila je limitirana situacijom nastalom uslijed nenadanog širenja virusa COVID – 19 te se planirani program nije mogao realizirati, no kako bi se ipak obilježila godina nastanka ovog društva, izrađena je grafička mapa članova udruge, kojoj su se priključili i mnogi suradnici.


Ovu prvu grafičku mapu, svake će godine naslijediti nova te ćemo nakon niza godina, osim vrijedne grafičke zbirke, pregledom mapa dobiti uvid u tijek i razvoj recentnog stvaralaštva na ovim prostorima.


Mapu CRUX MMXX čini 10 grafičkih listova i devet autora. Ovogodišnje izdanje mape u tehnici je digitalnog tiska, no s namjerom prezentacije i drugih grafičkih tehnika u nadolazećim godinama. Kroz 10 grafičkih listova predstavljeno je devet autora s po jednom grafikom uz iznimku osnivača i idejnog začetnika, Erosa Čakića, koji se predstavlja s dvije grafike.


Važno je napomenuti kako je u izbor grafika ovogodišnje mape uvrštena i grafika pokojnog akademskog slikara i profesora Ivana Obrovca, čiji lik i djelo simbolizira začetke edukacije u likovnim umjetnostima na području Istre, sinonimom je zasnivanja Škole primijenjenih umjetnosti i dizajna u Puli.


Mnogi su članovi i suradnici ove udruge imali prilike učiti od njega te se njegov duh te pedagoški zanos i nastoji prenositi dalje, između ostalog i edukacijskim djelatnostima udruge CRUX.


Abecednim redom slijedi pregled autora, koji su doprinijeli nastanku ove grafičke mape.



Tea Bičić, autorica s labinskom adresom predstavlja se s grafikom naziva Red. Apstraktna je to kompozicija intenzivnog toplog kolorita, s crvenom, koja prevladava gotovo cijelom površinom grafičkog lista.


Sa svega nekoliko poteza žute i bijele, uz desni rub te pokojim akcentom crne, uspijeva formirati uravnoteženu kompoziciju, svojstvenu njenom izrazito slikarskom pristupu apstraktnog izričaja.


Eros Čakić sudjeluje s dva grafička lista: Klaun i Random, od kojih prvi predstavlja njegovo stvaralaštvo s kraja 80 – ih godina, izrazito kolorističke apstraktne kompozicije horror vacui manire s ekspresionističkim pristupom.


Igra dinamičkih poteza intenzivnih tonova, gledatelja hipnotički, poput vihora uvlači u kompoziciju, u kojoj će se nakon nekoliko trenutaka netremičnog promatranja ukazati figura klauna.


Za razliku od recentnog rada Random, koji kroz skladnu i mnogo mirniju kompoziciju lazurnih i nježnijih tonova među kojima prevladavaju plava i crvena, u širokim pojasevima, detaljima otvara lirsku naraciju u kojoj možemo naslutiti figurativne elemente.


Grafika Fulvia Juričića, rad je s početka 2000.-ih iz serije Nove slike. Dugogodišnji razvoj vizualne poetike ovog autora, očituje se kroz sve njegove stvaralačke faze, u kojima svaki motiv uspijeva reducirati do suštinske jednostavnosti istoga te time stvoriti iluziju lakoće stvaralaštva, poput svih velikih majstora.


Crno bijela kompozicija, s nekoliko diskretnih akcenata crvene, narančaste i plave te igra sa tek naznačenim tekstualnim intervencijama, nagovješćuje jedan od sljedećih ciklusa Dijalozi.


Grafika „Un musicien antique“, rad iz 1983., predstavlja Ivana Obrovca, majstora i učitelja koji je mnogima uspio prenijeti stav i pristup umjetničkom stvaralaštvu, kao pozivu odaslavši ih na put doživotnog učenja i razvoja kroz stvaralaštvo.


Njegov široki dijapazon znanja s područja humanističkih znanosti, ljubav i razumijevanje glazbe kao univerzalnog jezika, poput slikarskog te sposobnost opažanja i sintetiziranja mnogih fenomena u čovjekovom univerzumu i univerzumu općenito, u mnogome zrcali kroz njegove radove.


Majstor apstraktne kompozicije koja je gotovo uvijek sadržajna poput velikih epskih kompozicija klasičnog figurativnog slikarstva, u mnogome živi i kroz radove svojih učenika.


Robert Pauletta predstavljen je grafikom Picigin Boogie – Woogie, recentnim radom iz protekle godine. Uvijek vrlo čiste kompozicije, bez suvišnih detalja s popartističkim štihom i šaljivim pod tonom u igri naziva i kompozicije sa dovoljnom dozom društvene kritike, ova je grafika djelo svog majstora i prepoznali bismo je među tisuću, bez treptaja okom.


Zelena površina, na kojoj tri stilizirane noge i pokoji detalj upućuju na to da se radi o ženskim nogama koje se igraju s tri lila loptice otvaraju diskurs o mnogočem što tišti suvremeno društvo.


Andi Pekica sudjeluje s radom pod nazivom Studija za bestijarij iz slikarskog ciklusa akrila na platno, koji je naknadno digitaliziran za ovu prigodu. Kompozicija u sivim tonovima s akcentima crne i s ponešto crvenkastih detalja, naizgled apstraktne forme, otkriva siluetu animalističkog oblika.


Vrlo čista kompozicija, bez suvišnih detalja, uvodi nas u fantastični svijet bestijarija u kojem igrom vlastite imaginacije možemo dorađivati motiv prema vlastitom afinitetu.


Grafika Gee Rajić, naziva Kukuljac, po mnogočemu odskače od ostalih, a ponajviše po svojem narativno – ilustrativnom izričaju. Gea Rajić, predstavnica autora mlađe generacije na ovoj se grafici poigrala s različitim pojmovima vezanim uz mitološke i religijske simbole te našim shvaćanjem istih.


Poput prapovijesnog crteža, niz sitnih motiva, poskakuje grafičkom površinom i svaki je popraćen tekstom, bilo citatom ili vlastitim razmišljanjem, dok cjelokupna kompozicija djeluje poput ilustracije iz kakvog prirodoslovnog leksikona.


Nailazimo na motive koji parafraziraju poznate mitološke scene, kao i pradavne simbole poput spirale, npr., a poneki pomalo podsjećaju na Boshevu fantastičnu zbirku motiva, no na jedan grafički pročišćen i suvremen način.


Borut Skok, također jedan od članova društva CRUX, pridružio se mapi s grafikom Materia X, plavom kompozicijom koju iluzija teksture površine dijagonalno dijeli na dva polja. Jedno polje doživljavamo kao polje čiste plave površine, dok je drugo prekriveno gusto raspoređenim nejednakim točkicama koje djeluju poput kapljica ili morske pjene.


Oba su polja ispresijecana tankim, jarko crvenim linijama, poput pukotina u zemljinoj kori kroz koje izbija lava. Kompozicija je ovo intenzivnih dviju boja u savršenoj ravnoteži i kontrastu istovremeno, koja djeluje organski, poput satelitskog snimka neke udaljene planete ne dozvoljavajući nam pri tom da s nje pomaknemo pogled.


Josipa Škrapić, članica CRUX-a i poput Gee Rajić predstavnica tek stasale generacije autora, sudjeluje s grafikom Simulacrum. Poetičan naziv još poetičnijeg djela, koje sa svega dvije boje: crnom i plavom te njihovim tonovima uz primjese bijele, dočarava spoj mora i kopna, neprestanu i promjenjivu konstantu u ciklusu života i prirodnog okoliša uz morske obale.


Grafika djeluje poput vizije ili sna, potpuno eterično kao i simbolika njenog naziva.”, izjavila je Tina Širec Džodan.



Gosti tribine:


Tina Širec Džodan


Profesorica povijesti umjetnosti i sociologinja kulture (Filozofski fakultet, Sveučilište u Ljubljani, predbolonjski program), kustos pedagog, nakon 18 godišnjeg života u Ljubljani gdje je radila uglavnom u muzejsko – galerijskom području (Narodna galerija, Moderna Galerija, Muzej za arhitekturu i oblikovanje) s fokusom na muzejskoj pedagogiji, dok zadnjih nekoliko godina i u području videoprodukcije (RTV Slo, Videoprodukcija Kregar, TV 3) vraća se u rodnu Pulu.


U Puli je od 2011. radila kao tajnica HDLU Istre, kustosica različitih likovnih programa, prof. slovenskog jezika u pulskoj Gimnaziji i ŠPUD-u, prof. povijesti umjetnosti i kulturne baštine u Gimnaziji, Srednjoj glazbenoj školi IMR te Školi za turizam i ugostiteljstvo, kustos pedagog u Arheološkom muzeju Istre, u Edukacijskom odjelu, surađivala na brojnim projektima s područja likovnih umjetnosti, u programu zagrebačkog Sedmog kontinenta (filmska edukacija školske i vrtićke djece) te je autorica različitih likovnih i edukacijskih programa.


Fokus djelovanja joj je oduvijek bio muzejska pedagogija i neformalni oblici školovanja.


Kristina Nefat


Rođena 1969. u Puli, članica strukovnog udruženja – Hrvatsko udruženje interdisciplinarnih umjetnika – HUIU (područja primijenjene umjetnosti – multimedijalno stvaralaštvo, kazališna umjetnost, oblikovanje odijevanja. Vlasnica obrta KN dizajn, predsjednica HUIU-a i voditeljica projekata te voditeljica istraživačko-zagovaračkog programa HUIU- a.


S pozadinom obrazovanja na polju primijenjene umjetnosti (Kulturno-umjetnički smjer – likovni stručni radnik grafičkih tehnika), vještine u set grafičkog dizajna, scenografiji i kostimografiji, te rad na polju kazališne i festivalske produkcije doprinijeli su širini znanja koje pruža jedinstven individualni pristup, te visoku razinu organizacijskih (menadžerskih, marketinških) sposobnosti stečenih na Filozofskom fakultetu (Psihologija) i Fakultetu za interdisciplinarne, talijanske i kulturološke studije (Interdisciplinarni studije Kulture i turizma).


Apsolventica Fakulteta ekonomije i turizma, diplomski studij Menadžment i poduzetništvo. S više od 28 godina rada na umjetničkom polju. Tijekom godina sudjelovala u velikom broju kazališnih, kulturnih projekata i festivala; kao kostimografkinja, scenografkinja te producentica i izvršna producentica.


Sudjelovanje na brojnim nacionalnim i međunarodnim festivalima: Međunarodni kazališni festival u Chuncheonu (Koreja), Međunarodni festival kazališta-DAF u Kočanima (Makedonija), Međunarodni festival kazališta fest u Sarajevu (B & H), Zadar SNOVA (Zadar snova), Međunarodni festival kazališta – Kaukliar u Bratislavi (Slovačka), 9. Biennale mladih umjetnika Europe i Mediterana u Rimu (Italija), PUF, Pula, Međunarodni festival mladih umjetnika – BREAK 21 u Ljubljani (Slovenija), PUF – Pula.


Katarina Kožul


Katarina Kožul apsolventica je kiparstva na riječkoj Akademiji primijenjenih umjetnosti. U radu najčešće obrađuje teme poput ekologije, feminizma i modne industrije. Pored studiranja, bavi se studentskim aktivizmom i sudjeluje u više međunarodnih projekata među kojima su European Green Activists Training u Bruxellesu te MIRAI program u Tokiju. Trenutno radi u Galeriji SKC u Rijeci.


Damir Čargonja Čarli


Izlagao je na samostalnim i grupnim izložbama u Rijeci, Zagrebu, Splitu, Sarajevu, Poreču, Stuttgartu, Beogradu…Od 1995. izveo je tridesetak performansa, akcija, što samostalno što u suradnji s drugim umjetnicima (među kojima su Sven Stilinović, Jusuf Hadžifejzović, Tom Gotovac aka Antonio Lauer, Vladimir Dodig Trokut…).


Jedan je od osnivača organizacije Otvoreni krug (osnovana 1992.), jedne od prvih udruga građana u Hrvatskoj. Surađuivao je s mnogobrojnim ekološkim grupama na raznim projektima. Osnivač je i vlasnik tvrtke M.M.C. d.o.o. (poduzeće u kulturi) te osnivač Galerije O.K. u Rijeci.


Pokrenuo je mnogobrojne kulturne i umjetničke projekte, kao što su Goli otok-Novi hrvatski turizam, Festival nove umjetnosti / F.of New Art – FONA. 2005. pokrenuo je projekt oživljavanja riječkih plaža kroz djelovanje kluba Morski prasac (klub na riječkoj plaži Kantrida).


Nakon odlaska s mjesta voditelja kluba Palach (1998.-2008.) 2009. osniva K.U.N.S. (Klub umjetnika na Sušaku), koji se zatvara 2013.


Radio Rojc


Radio Rojc je prvi community radio iz civilnog sektora s radijskom koncesijom, desetogodišnjom, do koje je došao nakon nepune tri godine emitiranja na privremenoj frekvenciji ograničenog dometa i na internetskoj stranici.


Radio Rojc, kao medij zajednice, uspješno surađuje s korisnicima Društvenog centra Rojc i predstavlja aktivnosti svij Rojčanki i Rojčana te udruga koje djeluju u DC-u Rojc. Radio Rojc progovara o važnim lokalnim temama, sluša probleme žitelja Pule i okolice te radi na njihovom rješavanju.


Radio Rojc prati sva važna događanja, podupire potlačene, sve one koje se ignorira, nudi svoj glas onima koji ga nemaju, a sve to koristeći radijske i novinarske forme koje ponekad bivaju zanemarenima unutar okvira novog shvaćanja novinarstva.


Naravno, program je obogaćen satima kvalitetne glazbe koja je jedan od trademarkova Radio Rojca. Sudjelovanje slušatelja u oblikovanju i kreiranju programa okosnica je rada i bez sudjelovanja partnera iz organizacija civilnog društva i bez nebrojenih volonterskih sati ljudi okupljenih oko radija, Radio Rojc ne bi bio ono što jest – radio koji spaja.