FESTIVAL MALIH SCENA

“Enigmatske varijacije” i “Klinac”: Različite varijacije ljubavi

Kim Cuculić

Foto JAKA BABNIK

Foto JAKA BABNIK

Ako bismo tražili poveznice između ovih predstava, onda je to što se svaka na svoj način bavi različitim varijacijama ljubavi i propitivanjem identiteta, a zajednička im je i komornost izvedbe.



RIJEKA – Drugi dan 27. Međunarodnog festivala malih scena donio je dvije predstave. Na komornoj sceni Dram(m)a centra »Zajc« prikazana je predstava »Variazioni enigmatiche/Enigmatske varijacije« Talijanske drame HNK-a Ivana pl. Zajca, a zatim je u HKD-u na Sušaku izveden naslov »Klinac« Slovenskog ljudskog gledališča iz Celja. Ukoliko bismo tražili poveznice između ovih predstava, onda je to što se svaka na svoj način bavi različitim varijacijama ljubavi i propitivanjem identiteta, a zajednička im je i komornost izvedbe u kojoj do izražaja dolazi glumačko umijeće. Izbornik i producent ovogodišnjeg Festivala, Jasen Boko, upravo je i najavio povratak komornijih predstava na riječke Male scene.


Glumačka duodrama


»Variazioni enigmatiche/Enigmatske varijacije« su poznati komad iz 1996. godine suvremenog francuskog pisca, filozofa, dramatičara i filmskog redatelja Érica-Emmanuela Schmitta, koji je u Talijanskoj drami režirala Neva Rošić. Riječ je o duodrami, u kojoj glumci Aleksandar Cvjetković i Mirko Soldano tijekom gotovo dva sata koncentrirano i predano nose čitavu predstavu punu neočekivanih obrata. Naslov
»Enigmatske varijacije« referenca je na britanskog skladatelja Edwarda Elgara i njegove »Varijacije na izvornu temu«. Početak predstave, prema zamisli scenografkinje Aleksandre Ane Buković, uvodi nas u dom pisca Abela Znorka, koji s gramofona pušta Elgara – glazbeni lajtmotiv koji je u intermedijskom dijalogu s tekstom predstave.


Otvaranje pitanja identiteta

Okrugli stolovi nakon predstava »Variazioni enigmatiche/Enigmatske varijacije« i »Klinac« bili su nešto slabije posjećeni, ali isto tako zanimljivi. U razgovoru s Tajanom Gašparović, Neva Rošić istaknula je da tekst Érica-Emmanuela Schmitta ne može živjeti bez snage glumaca.
– Kao redateljica prepoznala sam Aleksandra Cvjetkovića i Mirka Soldana kao idealne interprete ovih uloga. Tu je izuzetno važan odabir glumaca. Krenula sam u nova otkrivanja ovog vrlo slojevitog teksta i shvatila sam da je on podesan za interpretaciju na talijanskom jeziku, osvrnula se Rošić.
Bojan Munjin kazao je da ovaj tekst progovara o dvjema najvažnijim kategorijama u ljudskom životu, a to su ljubav i strah. Glumac Aleksandar Cvjetković ovome je dodao da je Schmitt pored toga što je pisac i filozof, što znači da pristupa životu analizirajući ga. Mirko Soldano rekao je da tekst ostavlja otvorena pitanja te da publika treba naći definitivan odgovor.
Kulturolog Aljoša Pužar smatra da su u ovom komadu važna pitanja istine i laži, što su stari kazališni problemi. Govorio je i o tome da je svijet u kojem danas živimo svijet podvojenih identiteta. Pohvalio je i snažnu, pročišćenu režiju ove kompleksne predstave, kao i glumačke kreacije. U okrugli stol se uključio i intendant riječkog HNK-a Marin Blažević, istaknuvši da Neva Rošić uporno, pošteno i iskreno vjeruje u psihološki teatar.
Govoreći o predstavi »Klinac«, Tajana Gašparović kazala je da su u njoj u prvom planu međuljudski odnosi, dok je glumac Urban Kuntarič ukazao na precizan koncept redatelja unutar kojeg su glumci istovremeno imali puno slobode. Selektor Jasen Boko istaknuo je da ova predstava donosi drukčiji rukopis i da može igrati na bilo kojoj svjetskoj pozornici, dodavši da ona otvara pitanje identiteta u obitelji i seksualnosti.
Publika je »Variazioni enigmatiche/Enigmatske varijacije« ocijenila s 4,68, a »Klinca« s 3,60.



Književni nobelovac Abel Znorko povukao se na izolirani otok negdje u Norveškom moru, gdje živi povučenim, usamljeničkim životom. Jednoga dana posjećuje ga muškarac koji se predstavlja kao »novinar« Eric Larsen. Znorko ga »dočekuje« pucnjima iz puške, a zatim kreće uzbudljiv dijalog dvojice muškaraca prepun verbalnih nadigravanja, sukoba, suprotstavljanja, rivalstva, iznenadnih obrata i otkrića.


Povod za Larsenov intervju je Znorkov roman, koji se temelji na korespondenciji pisca s nepoznatom ženom. Dvojica izvrsnih i iskusnih glumaca Talijanske drame, Aleksandar Cvjetković i Mirko Soldano, postupno gledatelja uvode u napetu priču, gotovo poput psihološkog krimića, čiji će rasplet, pirandelovski, razotkriti da zapravo ništa nije bilo onako kako nam se u početku činilo. »Enigmatske varijacije« su priča o jednom ljubavnom trokutu, a otvaraju i teme bolesti, starenja, života i smrti.
Aleksandar Cvjetković dojmljivo je utjelovio mrzovoljnog i sujetnog pisca čiji je odnos prema ljudima i svijetu prepun cinizma. No ispod te površine, koja predstavlja obrambeni mehanizam, razotkrit će se piščeva krhkost i nikad prežaljena ljubav. U interpretaciji Larsena, Mirko Soldano karakterno je drukčiji od Znorka, što i dovodi do dramskog sukoba između ovih dvaju muškaraca.


Ljubavni trokut


U nastavku večeri vidjeli smo još jednu predstavu nastalu prema tekstu suvremenog autora, engleskog dramatičara i scenarista Mikea Bartletta (1980.), koji u komadu znakovitog, višeznačnog naslova »Klinac« (Cock), za koji je dobio svoju prvu prestižnu nagradu »Laurence Olivier«, istražuje pitanja identiteta. Središnji lik ove drame je mladić John, koji je jedini lik s imenom, dok su ostali likovi označeni kao M, Ž i O. U svojem još uvijek nedefiniranom (spolnom) identitetu, John se našao razapet između dviju mogućnosti – da li ostati u homoseksualnoj vezi s dugogodišnjim partnerom ili otići sa ženom koju je nedavno upoznao i s njom uspostavio vezu. Redatelj Peter Petkovšek zanimljivo je postavio ovu komornu dramu s četiri lica, što se posebno odnosi na scenografsku zamisao Sare Slivnik.


Poput kakvog suvremenog »kruga kredom«, scenski prostor naznačen je kružnim pješčanikom, japanskim zen-vrtom, oko kojeg su polukružno postavljene drvene tribine. Minimalistička je to inačica amfiteatra unutar kojega se odvija glumačka suigra, a pritom važnu ulogu ima i oblikovanje svjetla koje u ovako asketski zamišljenom konceptu postaje katalizator različitih emotivnih stanja likova.
Slično kao i u »Enigmatskim varijacijama«, i u »Klincu« postoji ljubavni trokut, samo što je ovaj specifičan po tome što glavni lik mora donijeti odluku između ljubavi prema muškarcu ili ženi, iz čega i proizlazi temeljni dramski sukob. Kulminacija predstave je prizor večere tijekom koje se John treba odlučiti između M i Ž, no kraj ostaje otvorenim. U minucioznoj režiji Petera Petkovšeka i dramaturgiji Urbana Zorka, lika u potrazi za identitetom, pokazujući istodobno fluidnost različitih identiteta, utjelovio je Urban Kuntarič. Njegovog partnera (M) tumači Aljoša Koltak, partnericu (Ž) Maša Grošelj, a u ulozi oca (O) je Branko Završan.