Dr. sc. Mario Pintarić, suradnik Odsjeka za povijest umjetnosti riječkog Filozofskog fakulteta / Foto MARKO GRACIN
Svjedočanstvo Francesca Bartirome, generalnog vikara Pulske biskupije, prilikom vizitacije Rijeke 1658. izvrsno nam dočarava stanje u gradu sredinom 17. stoljeća. Prema njegovom zapisu, u Rijeci je tada živjelo više od tri tisuće stanovnika, od kojih su mnogi bili visoko obrazovani građani, kao i umjetnici, a dolazilo je i puno stranaca iz različitih dijelova Europe zbog trgovine, kaže Mario Pintarić
povezane vijesti
Barokni umjetnici koristili su kontrast, pokret, brojne detalje i boje kako bi probudili osjećaj divljenja, a arhitekti su gradili monumentalne građevine s istim ciljem. Raskošan, pridjev je koji se načelno može primijeniti na barokno razdoblje, posebno na njegov kasniji stilski nastavak – rokoko. Katolička crkva podupirala je barokne umjetnike kao dio odgovora na Lutherovu reformaciju te je sakralna umjetnost cvala. A kakvo je barokno razdoblje bilo u Rijeci? Dobro je poznat rad i mar Radmile Matejčić o tom dijelu riječke, kvarnerske i istarske povijesti, a koji nastavljaju i neki novi znanstvenici i povjesničari umjetnosti. Jedan od njih je i dr. sc. Mario Pintarić, suradnik Odsjeka za povijest umjetnosti riječkog Filozofskog fakulteta, koji nam govori o svojim novim saznanjima. Nedavno je stekao titulu doktora znanosti na zadarskom sveučilištu, a istražujući i pišući o naručiteljima i umjetnicima Rijeke 17. i 18. stoljeća, donosi nam nove pojedinosti o samostanu benediktinki i crkvi svetog Roka, koji su se nekad nalazili uz crkvu Uznesenja Blažene Djevice Marije, Assuntu, kako popis umjetnika i majstora aktivnih tijekom 17. i 18. stoljeća otkriva da je Rijeka bila jedan od najvažnijih gradova na istočnoj obali Jadrana u kojem je vladalo izrazito kozmopolitsko ozračje, o umjetninama u plemićkim riječkim kućama i mnoge druge zanimljive pojedinosti. No, da bolje kontekstualiziramo umjetničku baštinu, prvo se dotičemo društvenog i političkog stanja u Rijeci početkom 17. stoljeća koje je obilježeno ekonomskom stagnacijom uzrokovanom Uskočkim ratom 1615. – 1617. Habsburška Monarhija i Mletačka Republika sukobljavaju se na širem području Hrvatskog primorja te je Rijeci, koja je još od 15. stoljeća bila pod vlašću habsburške krune, stalno prijetila opasnost od mletačke flote.
Rijeka u 17. stoljeću
– U takvim nemirnim okolnostima razvoj trgovine bio je onemogućen. No, kao ključna osoba u tim trenucima pokazao se tadašnji kapetan Stefano della Rovere. On je inicirao obnovu gradskih zidina i kula, ali je i puno važniji zato što je s duždevim izaslanicima u kolovozu 1618. u riječkom kaštelu uspio dogovoriti pomorsku deblokadu Rijeke i Senja. Time su stvoreni uvjeti za postupni ekonomski i društveni oporavak grada u koji uskoro počinju stizati strani trgovci, brodovlasnici i majstori. Svjedočanstvo Francesca Bartirome, generalnog vikara Pulske biskupije, prilikom vizitacije Rijeke 1658. izvrsno nam dočarava stanje u gradu sredinom 17. stoljeća. Prema njegovom zapisu, u Rijeci je tada živjelo više od tri tisuće stanovnika, od kojih su mnogi bili visoko obrazovani građani, kao i umjetnici, a dolazilo je i puno stranaca iz različitih dijelova Europe zbog trgovine, kaže Mario Pintarić. Možemo reći da novi zamah događanjima u Rijeci daju isusovci koji su svoj kolegij u gradu osnovali 1627. godine. Jer, gradsko vijeće i spomenuti kapetan Stefano della Rovere u ožujku 1623. uputili su molbu generalu isusovačkog reda u Rimu da odobri njihov dolazak na Kvarner kako bi se organiziralo i pokrenulo školstvo, ali i kulturni te društveni život.
O sugovorniku
Mario Pintarić nedavno je stekao titulu doktora znanosti disertacijom »Naručitelji i umjetnici u Rijeci tijekom 17. i 18. stoljeća« na kojoj mu je mentor bio izv. prof. dr. sc. Damir Tulić. Disertaciju iz znanstvenog polja povijesti umjetnosti stručno je povjerenstvo vrednovalo najvišom ocjenom – summa cum laude, a obranjena je na poslijediplomskom doktorskom studiju Humanističke znanosti pri Sveučilištu u Zadru. Naš sugovornik je 2018. godine diplomirao povijest umjetnosti i povijest na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci te je u istoj ustanovi radio na projektu Hrvatske zaklade za znanost pod nazivom »ET TIBI DABO: naručitelji i donatori umjetnina u Istri, Hrvatskom primorju i sjevernoj Dalmaciji od 1300. do 1800. godine« (voditeljica prof. dr. sc. Nina Kudiš). Trenutačno je vanjski suradnik Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta na Katedri za umjetnost ranog novog vijeka u Rijeci te suradnik na projektu »Barokna Rijeka« koji vodi prof. dr. sc. Nina Kudiš, a financira riječko sveučilište. |
– General reda Mutio Vitelleschi ubrzo je javio kako se slaže s idejom, ali je napomenuo da će to biti moguće tek kada se osigura dovoljno sredstava za osnivanje kolegija. Kapetan Della Rovere je zahvaljujući privatnim vezama o svemu razgovarao s carem Ferdinandom II. Habsburgom koji se u korist budućeg kolegija odrekao polovice riječke desetine 1625. godine. To je omogućilo da već 1627. u Rijeku dođu dva isusovca, kako bi se dovršili pregovori s gradskim vlastima. Tada je redovnicima predana jedna stara školska zgrada, novac za uzdržavanje nastavnika i crkva svetog Roka tik do župne crkve Marijina Uznesenja. U studenom iste godine u grad je došao profesor Francesco Basello, svečano je otvorena gimnazija te su započela prva predavanja, opisuje Mario Pintarić. Dakle, preduvjeti za tadašnji razvoj umjetnosti i kulture su stvoreni.
Terenski i arhivski rad
Kako smo rekli, tim razdobljem se posebno bavila Radmila Matejčić. Ona je pišući magisterij i doktorat objavila čitav niz temeljnih podataka o spomeničkoj baštini Rijeke u ranom novom vijeku. No, neke stvari ipak su ostale neistražene te su posljednjih tridesetak godina riječke barokne teme bile u fokusu mnogih istraživača iz Hrvatske, Slovenije i Italije te je objavljen znatan broj novih spoznaja. Naš sugovornik dodat će kako je njemu posebno bio važan terenski i arhivski rad te da se u arhivima u Hrvatskoj, Italiji, Sloveniji i Austriji moglo pronaći mnogo podataka koji su dosad bili nepoznati ili manje poznati o naručiteljima i umjetnicima u Rijeci tih dvaju stoljeća. U ranijim intervjuima s Pintarićem dotakli smo se najvažnijih riječkih donatora i naručitelja poput obitelji Orlando i Androcha ili bogatog trgovca Giuseppea Minollija. Stoga, ovoga puta Pintarića pitamo o nekim novim licima na koja je naišao u istraživanju.
– To su, na primjer, Venecijanac Gaspare Christo, Riječanin Pietro Felice Tremanini i Ludovico Henry iz Bruxellesa. Trgovac Gaspare Christo bio je rodom iz Vrsara, ali ga je životni put odveo u Veneciju gdje je posjedovao nekoliko trgovačkih brodova i baraka za skladištenje robe. On je u svojoj oporuci odlučio da će riječkoj bratovštini Presvetog Sakramenta u Zbornoj crkvi, Assunti, pripasti legat od 2.000 zlatnika. Tek se iz novopronađenih arhivskih dokumenata saznaje direktna veza donatora i Rijeke. U gradu na Rječini nalazio se njegov nećak Giovanni Battista Miller, ujedno i član bratovštine Presvetog Sakramenta. Stoga je Miller u dogovoru s tadašnjim gaštaldom i ostalim članovima odlučio da će se legat iskoristiti za gradnju novog raskošnog mramornog oltara, kaže Pintarić i dodaje kako riječkog trgovca Pietra Felicea Tremanija svakako možemo ubrojiti među najznačajnije riječke donatore.
Bratovštine
U riječkoj povijesti važnu su ulogu imale i bratovštine, a najvažnija i najcjenjenija bila je bratovština Gospe Žalosne ili Bogorodice od Sedam Žalosti osnovana 1631. godine. Njezini članovi bili su najistaknutiji gradski plemići, intelektualci, majstori i umjetnici. Svoje su sastanke prvotno održavali u crkvi sveta tri kralja, zatim u svetom Roku, a od 1683. u kapeli Gospe Žalosne u isusovačkoj crkvi svetog Vida. – Uz bratovštinu se veže i narudžba jednog od najznačajnijih zlatarskih djela na području nekadašnje Pulske biskupije kojoj je sve do kraja 18. stoljeća pripadala i Rijeka, a to je srebrni kip Bogorodice od Sedam Žalosti. Novopronađeni arhivski dokumenti sada otkrivaju kako su pripadnici bratovštine 1730. prikupili novčana sredstva da bi zatim iste godine u cijenjenoj augsburškoj zlatarskoj radionici obitelji Saler bio naručen srebrni kip koji je dopremljen u Rijeku 1731. godine, kaže Pintarić. |
– On je oporuku sastavio 1738. te je namijenio izdašne legate za podizanje mramornog oltara svetog Antuna Padovanskog u Zbornoj crkvi, kao i za kupnju šest piramidalnih relikvijara, komplet kanonskih ploča, šest stojećih svijećnjaka i dva viseća svijećnjaka. Svi navedeni liturgijski predmeti bili su srebrni i isključivo namijenjeni za ukrašavanje glavnog oltara riječke Assunte, kaže Pintarić. Treći važan donator je Ludovico Henry, rođen na području Flandrije, a u Rijeku je stigao 1750-ih iz Beča gdje se 1758. oženio Riječankom Margheritom Tomasich.
– U početku se bavio trgovinom pa je tako kupio 25 volova kako bi prerađeno slano meso zatim prodao u Marseille i Toulon. Ipak, on je u riječkoj povijesti najpoznatiji kao zakupnik kraljevske pošte. Iz sačuvane isprave pohranjene u Državnom arhivu u Rijeci saznaje se da mu je carica Marija Terezija dodijelila povlasticu poštanske službe u Rijeci 25. lipnja 1766. godine. Iste je godine zajedno sa svojom ženom u zasad nepoznatoj bečkoj ili njemačkoj zlatarskoj radionici za nekadašnji augustinski samostan svetog Jeronima naručio raskošnu pozlaćenu pokaznicu, govori naš sugovornik.
Samostan benediktinki i crkva svetog Roka
Do novih podataka došao je i o samostanu benediktinki i crkvi svetog Roka, koji su se nalazili nasuprot Osnovne škole »Nikola Tesla« gdje je danas nova poslovno-stambena zgrada. Zavjetna crkva svetog Roka sagrađena je još početkom 17. stoljeća, a prema novim podacima samostan se podiže 1650-ih godina.
– Radove je vodio lokalni zidar Luca Dorich, a gradnja samostana financirana je iz legata Riječanina Francesca Chnesicha. Znamo da su se poslovi oko gradnje kompleksa privodili kraju 1658. jer su tada u Veneciji kupljena prozorska stakla namijenjena za crkvu svetog Roka i samostan. Prve benediktinke su iz Raba i Trsta u svečanoj procesiji stigle u grad u lipnju 1663., a gradske vlasti su im 1668. predale crkvu svetog Roka. Nažalost, crkva i samostan su početkom 20. stoljeća bili u izuzetno lošem stanju što je nagnalo gradske vlasti na odluku o rušenju kompleksa. Rušenje je dovršeno 30. listopada 1915., a istovremeno su se redovnice preselile u novi sklop samostana i crkve svetog Josipa na Podmurvicama. Rijeku su napustile 1948. kada se sele u samostan San Daniele u Abano Terme pored Padove, opisuje Pintarić. I reći će nam kako je upravo istražujući arhivu tog samostana pored Padove pronašao određeni broj umjetničkih predmeta za koje je utvrđeno da su nekada pripadali riječkim benediktinkama.
Umjetnici i majstori
Popis umjetnika i majstora aktivnih tijekom 17. i 18. stoljeća otkriva da je Rijeka bila jedan od najvažnijih gradova na istočnoj obali Jadrana u kojem je vladalo izrazito kozmopolitsko ozračje. – Tako se sredinom 17. stoljeća javljaju slikari Giovanni Francesco Gladich i Giovanni Battista Cosmina, a u 18. stoljeću se spominju Giovanni Battista Fayenz, ali i Giuseppe Paolucci, porijeklom iz Gradisce d’Isonzo. Posebno je zanimljiva dosad u literaturi nepoznata slikarska ličnost, a to je Giuseppe Candido. U arhivskim dokumentima je zapisano da je on bio iz grada Mesagne nedaleko od Brindisija, tada u sastavu Napuljskog Kraljevstva. Dobro je znano kako je u Rijeci od 1727. pa sve do smrti 1771. radio kipar, altarist i arhitekt Antonio Michelazzi, ujedno najvažniji barokni kipar u Hrvatskoj. Uz njega, u drugoj polovici 18. stoljeća javljaju se još venecijanski altarist Pietro Fadiga, padovanski kipar Marco Chiereghini te kipar, altarist i arhitekt Sebastiano Petruzzi podrijetlom iz Gradisce d’Isonzo. Također, u gradu tijekom 18. stoljeća djeluje i petnaest zlatara, ali i nekoliko udomaćenih arhitekata poput Antonija da Vernede, Francesca Saverija de Bonoma i Antona Gnamba, kaže naš sugovornik. |
– U tom kontekstu svakako treba spomenuti portret carice Marije Terezije zahvaljujući kojoj je 1777. samostan obnovljen, a unutar sklopa utemeljena ženska škola. Isto tako u njihovom nekadašnjem riječkom samostanu se zasigurno nalazio i istovremeni portret prvog riječkog guvernera Giuseppea Majlatha u čijem se lijevom kutu nazire i veduta našega grada. Stoga su u disertaciji temeljem arhivskih zapisa, ali i pronađenih predmeta prvi put djelomično rekonstruirani inventari srušene crkve svetog Roka i samostana, kaže.
Zlatarske radionice
Jedno od nepoznatih poglavlja gradske povijesti kojima se bavio su i zlatarske radionice u Rijeci u 18. stoljeću. Kaže kako su one dosad bile potpuno nepoznate u literaturi, a proučavanjem arhivske građe otkrio je podatke za četiri zlatara koji su djelovali na riječkom području. Mattio Cortivo, Giovanni Battista Fanello i Gaspare Anderlich imali su svoje radionice u Rijeci, a Francesco Schenfeld je posjedovao »bottegu« u Bakru.
– Posebno je zanimljiv put Rabljanina Mattia Cortiva koji je kao mladić otišao u Split i tamo 1701. postao šegrt u zlatarskoj radionici. Nakon trogodišnje poduke odlučio je otići iz grada pa se tako u lipnju 1704. ukrcao na brod lovranskih trgovaca i došao u Rijeku gdje se nalazio njegov brat Antonio. Uz njega, izuzetno bitna zlatarska ličnost je i Francesco Schenfeld. Ovaj dosad nepoznati majstor javlja se u arhivskim izvorima 1744. prilikom ženidbe Cattharinom Novak u bakarskoj župnoj crkvi. Tada se saznaje da je on podrijetlom iz Salzburga i da mu je otac bio Christian Schenfeld. Međutim, zasad najvažniji arhivski dokument koji spominje majstora odnosi se na periodične isplate za izradu šest sačuvanih piramidalnih relikvijara i komplet kanonskih ploča namijenjenih glavnom oltaru riječke Zborne crkve, kaže naš sugovornik.
Kao osobitosti Rijeke u odnosu na druge gradove na Jadranskoj obali toga vremena reći će kako se Rijeka od druge četvrtine 18. stoljeća uistinu može smatrati glavnim centrom za nabavu mramorne skulpture i altaristike na istočnoj obali Jadrana.
– Dok su u drugim gradovima poput Dubrovnika ili Splita mramorne skulpture nastale mahom kao importirana djela iz Venecije, u Rijeci su se kipovi klesali u barakama na morskom žalu ispred gradskih zidina. Za to je prvenstveno zaslužan kipar Antonio Michelazzi koji je kao mladić došao iz rodne Gradisce d’Isonzo 1727. i tu ostao sve do smrti 1771. godine. Sredinom 18. stoljeća, uz Michelazzija, u gradu djeluje i altaristička »bottega« Venecijanca Pietra Fadige s kojim surađuje padovanski kipar Marco Chiereghini koji se doselio u Rijeku 1762. godine. Jedinstveni kontinuitet riječke kiparsko-altarističke scene u 18. stoljeću završava odlaskom Sebastijana Petruzzija iz grada 1785. i smrću Saverija Medelina 1803. godine, opisuje Pintarić.
Opremanje kuća
Do novih spoznaja došao je i u »privatnom« riječkom kontekstu, to jest kako su imućniji Riječani po uzoru na bogate venecijanske obitelji ili kranjsko plemstvo svoje kuće opremali brojnim luksuznim predmetima poput drvenih stolica s kožnatim naslonima, drvenim intarziranim ormarima i stolovima, ogledalima s pozlaćenim okvirima, porculanskim tanjurima i vazama te srebrnim priborima za jelo. Naravno, tu su bila i slikarska djela, većinom sakralne tematike, ali se spominju i pejzaži te prikazi životinja i vojnih tema.
– Popisi imovina otkrivaju da se najveći broj umjetničkih djela nalazio u vlasništvu Pietra Tudorovicha i Giuseppea de Zanchija. Spomenuti plemići posjedovali su sedamdesetak različitih slika i grafika pa se u njihovom kontekstu može govoriti o vrlo značajnim obiteljskim zbirkama. Sačuvani inventari otkrivaju da su imućniji pripadnici riječkog društva mogli slijediti kulturu življenja kakva je bila prisutna u Veneciji, Beču ili Ljubljani. Riječke kuće većinom su bile troetažne te su imale unutarnja dvorišta, a posebno su se isticali veliki saloni opremljeni mnogobrojnim predmetima. Zasigurno su u takvim prostorima bogati trgovci i plemići mogli često organizirati svečane večere i druženja poput onih puno raskošnijih, primjerice u venecijanskim vilama.
Na kraju, valja zaključiti, gdje se Rijeka može smjestiti po važnosti u odnosu na druge gradove na jadranskoj obali i na području današnje Hrvatske toga razdoblja? Pintarić će reći kako se Rijeka od svih ostalih gradova ističe po djelovanju kvalitetnih altarističkih i kiparskih radionica u 18. stoljeću.
– U njima su mramornu opremu naručivali bogati trgovci i aristokracija, prelati, redovničke zajednice i bratovštine ne samo iz Hrvatskog primorja, nego i s područja središnje Hrvatske, Kranjske, Štajerske, Furlanije i Veneta. O iznimno povoljnoj ekonomskoj situaciji u Rijeci tijekom 18. stoljeća svjedoči i činjenica da je u gradu kroz navedeni period sveukupno djelovalo petnaest zlatara. Usporedno s time potrebno je spomenuti da se u Puli javljaju tek dva zlatara krajem 18. stoljeća. Stoga je »zlatno doba« grada u 18. stoljeću omogućilo procvat umjetničke produkcije te se samim time spomenička baština Rijeke može svrstati uz bok Zagrebu, Dubrovniku, Zadru ili Splitu. A po količini velikih kipova postavljenih na ili uz oltare, kao i na propovjedaonice, s kvarnerskom prijestolnicom mogu se mjeriti tek Zadar i Dubrovnik, zaključuje naš sugovornik.