Knjiga fotografija

“Pagradotok” Damira Fabijanića: ‘Moj testament Pagu – gradu i otoku’

Ervin Pavleković

foto: Sergej Drechsler

foto: Sergej Drechsler

Iako je riječ o Pagu, knjiga nije lokalnog karaktera, već je riječ o temama, to jest motivima koji su nacionalnog karaktera. Fotografije su podijeljene smisleno i tematski s jasnom poveznicom



RIJEKA – Uz pjesmu i veselo raspoloženje, u restoranu Conca D’oro održana je promocija knjige fotografija Damira Fabijanića “Pagradotok”. Ishodište njegove knjige, koja je presjek njegovog četrdesetpetogodišnjeg rada je otok Pag, a motivi su prepoznatljivi, paški, no nacionalnog karaktera. Ovim povodom autor Damir Fabijanić istaknuo je kako mu je zadovoljstvo u okruženju obitelji, poznanika i ljubitelja fotografije predstaviti svoju knjigu koja će sutra biti predstavljena i u Zagrebu. U nju je, kaže, uloženo četrdeset i pet godina fotografskog rada, od vremena kad je bio ozbiljan amater, do vremena kad je postao profesionalac. Iako je riječ o Pagu, kaže, knjiga nije lokalnog karaktera, već je riječ o temama, to jest motivima koji su nacionalnog karaktera.


Trajni memento


– Mladalačka baza, entuzijazam, krenuo je kroz moj amaterizam, a bio je povezan s otokom i mikrolokacijama, a nastavio se i kasnije te je vidljiv i na profesionalnim fotografijama. Kad primjerice gledate one početne, starije fotografije Paga, grada i otoka, odnosno motive, vidite da nipošto nisu stari, već djeluju kao da su snimljeni jučer, stoga bih sve fotografije opet potpisao i ne bih ništa mijenjao. Nekih motiva, kao što su neki vinogradi ili kuće, jasno je, više nema, no ono uslikano, ta vizura, ostaje kao trajni memento, što je i razlog zašto u svojem posljednjem tekstu u knjizi kažem da je knjiga moj testament Pagu – gradu i otoku, kazao je autor knjige te dodao da ona sadrži neke poznate paške motive, poput solane, sira, čipke… Ti su motivi, no i drugi, kao što je recimo suhozid, karakteristike ne samo Paga, već i cijelog podneblja, pojasnio je Fabijanić.


Ravnatelj Muzeja grada Rijeke Ervin Dubrović, koji se u svojem profesionalnom i stručnom radu između ostaloga bavio i fotografijom, kazao je na predstavljanju kako je specifičnost Fabijanića veliki format, odnosno kvadrat, a u ovoj knjizi, kao i inače među njegovim fotografijama i na izložbama, vladaju red, organizacija, stabilnost te smisao cjeline. Kompozicija i kadar, rekao je, bitni su i istaknuti, a fotografije djeluju kao da su uklesane, odnosno ne djeluju kao da su uslikane u trenutku, reportažno, nego kao da su promišljene, kadrirane strogo, ozbiljno i postavljene tako da imponiraju, a još i imaju što za reći.


foto: Sergej Drechsler




Na temelju njihove prethodne suradnje i na osnovi autorova rada, istaknuo je kako je rijetkost dosljedan, naglašeno autorski, svjestan, discipliniran i kreativni fotograf.


Nova vizualnost


– Autorova knjiga velik je pothvat, primjetna je velika organizacija i jasna intencija. Format knjige i format fotografija, puni format, specifičan je za Fabijanića. Autor prenosi jednu novu vizualnost, prisutna je posvećenost Pagu i zavičaju, rekao je Dubrović.


foto: Sergej Drechsler


Ono što možemo vidjeti bacimo li samo pogled na knjigu Damira Fabijanića jest činjenica da broji dvadeset poglavlja, slike su podijeljene smisleno i tematski s jasnom poveznicom i s malo riječi. Na fotografijama autora pronalazimo svakodnevne motive, paške, odnosno sve ono što Pag predstavlja – ljude, hranu, prostor – pašku čipku, solanu, sir. Među fotografijama nalazimo razne fotografije, od detalj fotografija, onih koje daju gotovo panoramski pogled, sve do portretnih fotografija. Među autorovim fotografijama postoji, mogli bismo reći, atemporalnost u smislu opstojnosti prepoznatljivih zavičajnih motiva.