Nestašica čipova

Trumpov rat s kineskim tehnološkim tvrtkama zaustavio proizvodne linije u auto-industriji

T.I.

Foto: Reuters

Foto: Reuters

Ford, Subaru i Toyota u SAD-u morali su zaustaviti ili smanjiti proizvodnju jer ne mogu doći do čipova na otvorenom tržištu. Proizvođači zahvaćeni ovim problemom na drugim tržištima su Volkswagen, Nissan Motor Co Ltd and Fiat Chrysler



Stavljanje velikih kineskih proizvođača elektronike na crne liste od strane Trumpove administracije i ograničavanje poslovanja s američkim tvrtkama počinje polako uzima danak. Naime, veći broj proizvodnih linija automobila u SAD-u i Europi prisiljeno je privremeno zaustaviti proizvodne linije zbog nestašice poluvodiča na tržištu, a u barem jednom slučaju to se dogodilo kao izravna posljedica ekonomskog Trumpovog ekonomskog rata i izbacivanja iz posla u Americi kineskih tvrtki za proizvodnju čipova pod optužbom da surađuju s kineskom vojskom i kao takve su ugroza za američku nacionalnu sigurnost.


Reuters javlja da su zbog toga Ford, Subaru i Toyota morali zaustaviti ili smanjiti proizvodnju jer ne mogu doći do čipova na otvorenom tržištu. Proizvođači zahvaćeni ovim problemom na drugim tržištima su Volkswagen, Nissan Motor Co Ltd i Fiat Chrysler. Prisiljeni su prilagoditi proizvodnju, birati koje će modele proizvoditi, i odlučuju se za profitabilnije modele kako bi ispunili zahtjeve tržišta, a i uče se kako izbjeći ovakve situacije i ne vezati se samo za jednog proizvođača čipova jer se to sad pokazalo riskantnim.


Jedan od proizvođača automobila zbog ograničenja američke vlade, odnosno zabrane poslovanja s tvrtkom SMIC, s najvećom tvornicom poluvodiča u Kini, prebacilo je narudžbe čipova za automobile na tajvansku tvrtku TSMC, no oni su već bili prebukirani s narudžbama, tako da je došlo do zastoja isporuka, saznaje od industrijskih insajdera Reuters.




TSMC je potvrdio da ne može udovoljiti svim narudžbama i da su pokušali pronaći podizvođače, ali i oni također imaju problema da izvrše sve zahtjeve.


Dodatni je problem što se auto-industrija „natječe“ za opskrbu čipovima s elektronskom industrijom koja pak pokušava zadovoljiti potrebe povećane potražnje u pandemiji za laptopima, igraćim konzolama i drugim elektronskim uređajima, a danas svaki od njih zahtijeva ugradnju čipova.


Koliko je nestašica čipova osjetljiva stvar dokazuje i slučaj Fordovog pogona u Kentuckyju gdje proizvodna linija za sportsko terensko vozilo Escape stoji samo zbog jednog čipa koji se ugrađuje u sustav očenja. Fordov pogon za proizvodnju Focusa u Saarlouisu u Njemačkoj zaustavio je proizvodnu liniju na mjesec dana iz istog razloga – nedostatka čipova.


I prije se industrija čipova teško nosila s naglom porastom potražnje. Struka to objašnjava činjenicom da izgradnja novih pogona košta milijarde dolara, a proširenje postojećih se ne može dogoditi preko noći. Svaki disbalans kao što je isključivanje SMIC-a u poslovanju s američkim tvrtkama izaziva velike probleme, odnosno zastoje u proizvodnji, u ovom slučaju automobila.


Zapravo, uplitanjem politike u uhodane tržišne procese dogodio se domino efekt. Kad je prošlu jesen američka vlast zabranila Huaweiju da kupuje čipove napravljene po američkoj tehnologiji, Huawei je suočen sa zabranama počeo skladištiti ogromne količine čipova kako bi mogao izdržati zabrane, a da im to ne utiče na proizvodnju uređaja. Onda je tim putem krenula i ostala konkurencija, nadajući se da će u novim uvjetima oteti dio tržišta Huaweiju i da će morati biti u stanju proizvoditi više, za što opet treba više čipova.


Analitičari kažu da bi nestašica čipova u auto-industriji mogla potrajati preko šest mjeseci.