
Foto: Instagram
Proteklih se godina pojavio novi val zvijezda društvenih mreža koje otvaraju put generacijama koje su mnogima nespojive s Instagramom, TikTokom ili Facebookom
povezane vijesti
Društvene mreže se često smatraju platformama za mlađe ljude gdje dvadesetogodišnjaci broje pratitelje u milijunima te vode uspješne poslovne račune i ostvaruju suradnje s poznatim brendovima.
Ali proteklih se godina pojavio novi val influencera koji otvaraju put generacijama koje su mnogima nespojive s Instagramom, TikTokom ili Facebookom, a to su – bake.
U svijetu društvenih mreža i engleskog jezika za ovu posebnu skupinu influencerica prihvatio se naziv »granfluencer«, izvedenica nastala od engleskih riječi »grandma« što znači baka i »influencer« ili po naški, utjecajnik s društvenih mreža.
Horizonti društvenih mreža proširili su se diljem generacija, a »bake« su iskoristile priliku i ponudile ono čega tržištu influencera nedostaje – autentičnosti, prirodnih fotografija i iskrenosti. Ne postoji poseban kriterij po kojem osoba upada u skupinu »granfluencera«, a tijekom proteklih godina isprofilirale su se žene starije od sedamdeset.
Poput ostalih influencerica, i ove pokrivaju široki spektar tema, često imaju specifičnu nišu, sudjeluju u plaćenim kampanjama i dijele svoj život s pratiteljima, ali i ono najvažnije – ruše stereotipe o tome kako bi uspješna influencerica trebala izgledati ili koliko bi godina trebala imati.
Buongiorno Nonna
Talijanski lifestyle časopis Donna Moderna prije dvije je godine lansirao kampanju naziva Žena generacije (#OneGenerationWoman), a ideja urednice Annalise Monfreda bila je dati prostor i glas pet različitih generacija žena.
Od »tihe« generacije žena pedesetih godina kroz generaciju X pa sve do milenijalki i pripadnica Alfa generacije – sve one traže jezik za dijalog u kojem će jedna od druge nešto naučiti. Naslovnicu izdanja krasila je Licia Fertz, danas 93-godišnja influencerica čija energija, karizma i pogled na život istinski odgovaraju dijalogu u kojem se može štošta naučiti od »tihe« generacije.
»Moj duh je mlad!«, kazat će Fertz koja se na Instagramu nalazi pod profilom Buongiorno Nonna, a da je svaki dan doista dobar, trudi se pokazati svojim pratiteljima koje doživljava poput unuka – 235 tisuća poklonika najstarije talijanske influencerice svakodnevno uživa u njezinim iskrenim objavama, modnim kombinacijama, fotografijama na kojima ne sakriva niti jedan lijepi znak starenja te porukama o tome kako proživjeti život punim plućima i bez žaljenja.
Ali onaj pravi, iskonski život, život u kojem ne postoji popravni, repriza niti »sutra ću« – život koji treba upijati i živjeti svakodnevno. Priča none Licie započela je smrću njezina supruga.
Gledajući je slomljenu od tuge, njezin ju je unuk odlučio oraspoložiti i pomoći joj da ponovno otkrije ljepotu življenja.
Jednoga je dana objavio fotografije svoje none kako isprobava različitu odjeću i zauzvrat primio mnoštvo pozitivnih komentara za koje je kasnije izjavio da su na Liciu djelovali terapeutski. – Nisam sama odabrala ovaj put, već je to učinio moj unuk Elo.
Nije mogao podnijeti da budem u depresiji nakon smrti supruga Alda s kojim sam provela 64 godine u braku i ono najgore, da se osjećam beskorisno. Posljednjih dvanaest godina svoga života posvetila sam suprugu, pomažući mu s njegovom bolesti koja ga je učinila ovisnim i prestala sam raditi sve ostalo.
Nisam izlazila i nisam provodila vrijeme s prijateljima, ali uvijek sam sve činila s osmijehom. Osmijehom koji je otišao s njim, objasnila je nona Licia u intervjuu za Caleido. – Kada su mi potajno otvorili profil na Instagramu, jedva sam znala što je uopće internet.
Ali nisam imala predrasuda i bilo mi je dobro. Ostanak kod kuće i komunikacija sa svijetom bili su mi najbolji antidepresiv. Čak i danas, primanje poruka u kojima mi ljudi šalju svoje priče, pokazuju naklonost i pitaju za savjet, neizmjeran mi je dar. Ponovno se osjećam korisno i kao dijelom aktivnog društva.
Možda digitalnog, ali s emocijama koje su stvarnije no ikad, dodala je. Od slučajnog otvaranja profila do jedne od najpoznatijih influencerica »tihe« generacije, Licia je prošla pravi preporod, pritom se suočivši i s drugom stranom digitalnog, ali i stvarnog svijeta.
Negativnim komentarima.
– Jedina važna ljepota je ona koja dolazi iz duše, ponovit će Licia koja gorljivo zagovara pozitivan odnos prema vlastitome tijelu i ne libi se objaviti fotografije u kupaćem kostimu na kojima se vide bore što je jedna od čestih tema koje izazivaju brojne negativne komentare.
– Oduvijek sam učila unučad da potraže vlastite jedinstvenosti, bez da na njih utječe moda ili trenutak i želja za prihvaćanjem pod svaku cijenu. Isto činim i sa svojim virtualnim unucima (kako naziva pratitelje, op.a.), pogotovo otkako se upoznajemo u kontekstu koji može pružiti nerealne modele ljepote.
Pokazujući sebe bez filtera, usred znakova vremena i mojih trenutaka sreće, nadam se da ću pomoći mladim ljudima da budu manje preplašeni starenjem, mentalnim i fizičkim. To je moje najvažnije nasljeđe; viknuti svijetu da nije riječ o trećoj dobi već o trećem životu koji može biti čudesan, zaključuje nona Licia.
S nonom Liciom bi se vjerojatno složila, pogađamo, i Iris Apfel. Nazvana najstarijom tinejdžericom, Apfel je granfluencerica, modna ikona i poduzetnica kojoj je njezinih 102 godine zasigurno taj čudesan treći život.
Iako rođena i odgojena na farmi, zajedno s roditeljima, djedom i bakom često je putovala vlakom na Manhattan gdje se zaljubila u Greenwich Village.
Još kao dijete je voljela obilaziti antikvarijate što će biti hobi koji će nastaviti tijekom čitavog života, stvarajući nevjerojatnu kolekciju nakita iz čitavog svijeta. »Svaki bi tjedan išla u drugi dio grada – Chinatown, Yorkville, Harlem, Greenwich Village. I stvarno sam se zaljubila u Village.
Ondje sam počela kopati po antikvarijatima i postala očarana svim tim starim smećem«, kazala je za britanski Guardian.
Puna života
U mladosti je radila kao novinarka za časopis Women’s Wear Daily, a zatim se udala za Carla Apfela s kojim je pokrenula tekstilnu kompaniju Old World Weavers koja je uspješno poslovala sve do mirovine njezina supruga 1992. godine.
Supružnici su se specijalizirali u proizvodnji materijala iz 17., 18. i 19. stoljeća pa su dvaput godišnje putovali Europom u potrazi za tekstilom koji nisu mogli nabaviti u SAD-u. Iris se dugo bavila i uređenjem interijera te restauracijom, radeći za čak devet predsjednika u Bijeloj kući.
Svoj 101. rođendan dočekala je vrlo radno, lansirajući kolekciju pod svojim imenom za H&M, a poduzetna je bila i godinu dana kasnije kada je predstavila kolekciju nakita za australski brend Erstwilder.
Dama iznimnog stila poznata je po spajanju naoko nespojivih modnih kombinacija koje nosi izrazito samopouzdano, a suradnjama i kolekcijama htjela je približiti svoj stil i široj publici, kazavši da mnogi ljudi žele izgledati drugačije, ali ne mogu si priuštiti da na odjeću troše bogatstvo.
Za kolekciju je kazala da prikazuje stoljeće njezina osobnog stila te obuhvaća sve ono iza čega stoji i sama: miješanje tekstura i uzoraka, sjajne i neonske boje te rizik s raskošnim siluetama.
Na pitanje o tome kada će se umiroviti, Apfel je odgovorila: »Oh, ali ja volim raditi. Zabavno je jer uživam u tome. I mogu pomoći ljudima. Mogu ih zaposliti. Ljudi mi kažu da ih inspiriram. Toliko toga dobroga proizlazi iz toga. Mislim da je mirovina u bilo kojoj dobi gora od smrti.
Samo zato što vas je sustigao neki broj, ne znači da morate stati!«
Slučajna ikona
Njezina mlađa kolegica, 64-godišnja »granflucenerica« Lyn Slater, profesorica socijalnog rada s tri magisterija iz različitih područja, godinu je dana istraživala društvene mreže prije nego je otvorila uspješan blog naziva Slučajna ikona (Accidental Icon), ostvarivši zapaženu karijeru i ugovor kao model za agenciju Elite Models London.
– Samu sebe više vidim kao kompletnu osobnost, a ne model, iako se bavi manekenstvom.
Uz to, radim još puno toga: pišem, radim kao umjetnička direktorica, stiliziram, odlazim na događaje… Kada sam otišla u Kinu na tjedan mode u Šangaju, održala sam dva govora. Jedan o razvoju osobnog stila i drugi o tome kako biti uspješan na društvenim mrežama.
Neafirmirani mladi dizajneri su me pitali za pomoć oko stvaranja priče njihova brenda. Radim mnogo različitih stvari, kazala je Slater u jednom intervjuu. Ono čime se ne bavi je briga oko starenja. Priznat će da je u svojim pedesetima po prvi puta počela osjećati efekte starenja te da nije bila sretna zbog toga.
»Nisam voljela promjene i samim time neke stvari koje su mi se počele događati. Prošla sam čitav proces prihvaćanja neizbježnog«, kazala je Slater koja je na tom putu prihvatila sebe.
»Važno je brinuti o sebi, pravilno se hraniti i voditi zdrav način života te održati mozak aktivnim«, savjetovala je i dodala da joj je za oštrenje mentalnih vještina dobro došlo svladavanje društvenih mreža.
Počela se odijevati malo drugačije i upustila se u različite eksperimente vezane uz vlastiti izgled, razmišljajući o novim načinima na koje se može kreativno izraziti i predstaviti svijetu.
Sve ju je više zanimala njezina vizualna slika te kako podijeliti vlastitu ljubav prema odjeći tako da drugima posluži kao inspiracija.
»Moji ciljevi po pitanju karijere i majčinstva su se ostvarili pa sam imala dovoljno izvora da popunim prazninu s nečim što želim«, rekla je.
I muški »granfluenceri« imaju štogod za reći
Ne postoji poseban kriterij po kojem osoba upada u skupinu »granfluencera«, a tijekom proteklih godina isprofilirale su se žene starije od sedamdeset. Poput ostalih influencerica, i ove pokrivaju široki spektar tema, često imaju specifičnu nišu, sudjeluju u plaćenim kampanjama i dijele svoj život s pratiteljima, ali i ono najvažnije – ruše stereotipe o tome kako bi uspješna influencerica trebala izgledati ili koliko bi godina trebala imati.
Irvin Randle (61) zvijezda je društvenih mreža koja pokazuje da i muški »granfluenceri« imaju štogod za reći i pokazati. Američki učitelj i model zaradio je laskavi nadimak »gospodin koji će ti ukrasti baku«, a slavu je stekao nakon što mu je profil na Instagramu postao viralan.
Teksaški hipster kazao je da mu se te 2016. godine život promijenio za 120 posto te da mu je život jedna uzbudljiva vožnja. »Uvijek me iznova iznenadi status koji uživam. Ljudi me prepoznaju! Nedavno samo bio u trgovačkom centru u St. Louisu i netko je kazao – eno ga, čovjek s bradom!«, komentirao je Irvin. U sretnom je braku više od trideset godina, a njegova supruga želi ostati daleko od očiju javnosti.
Ovaj nono dvoje unučadi, kaže da se pokušava riješiti nadimka »gospodina koji će ti ukrasti baku«. »Sviđa mi se, ali kada sam ga prvi put čuo, mislio sam da je šala. Ne želim ukrasti ničiju baku. Radije bih bio gospodin koji će ti ukrasti tetku.
Pokušavam pobjeći od toga, ali kupio sam prava na ime i zaštitio ga zakonski«, našalio se Irvin i dodao da su godine samo broj. »Cilj mi je pokazati muškarcima starijima od pedeset da ne moramo sjesti. Stariji sam od toga, a osjećam se kao da imam dvadeset i pet«, kazao je.