Organizirat će javnu raspravu

Blažević i Frljić o ”nastavku inkvizitorskih napada”: Verbalno nasilje Vitomire Lončar oblik je fašizma

Hina

V. Karuza

V. Karuza

»Opsesiji Vitomire Lončar našom predstavom 'Hrvatsko glumište', kao i našim produkcijskim diletantizmom, očigledno se ne nazire kraj, pa ćemo pomoći i njoj i čitateljima stavljanjem točke na tu temu, barem s naše strane«, pišu u priopćenju Blažević i Frljić



ZAGREB – Glavni dramaturg HNK Ivana pl. Zajca Marin Blažević i intendant tog kazališta Oliver Frljić reagirali su u četvrtak na prozivanje Vitomire Lončar zbog angažmana 13-godišnjakinje u predstavi »Hrvatsko glumnište« ističući kako se radi o »nastavku inkvizitorskih napada« ravnateljice zagrebačkoga kazališta Mala scena na roditelje, a takav oblik »verbalnog nasilja i interveniranja u neku obiteljsku zajednicu« smatraju oblikom fašizma.


»Opsesiji Vitomire Lončar našom predstavom ‘Hrvatsko glumište’, kao i našim produkcijskim diletantizmom, očigledno se ne nazire kraj, pa ćemo pomoći i njoj i čitateljima stavljanjem točke na tu temu, barem s naše strane«, pišu u priopćenju Blažević i Frljić.


Najavljuju pritom da će u riječkom HNK organizirati javnu raspravu o tome, odazovu li se pozivu na suradnju Pravobraniteljica za djecu, Ministarstvo socijalne politike i mladih te drugi predstavnici struke, odnosno osobe koje su educirane i nadležne za brigu o odgoju, zdravlju i dobrobiti djeteta.




»Premda je očigledno riječ o zakonski nedorečenom području prava djeteta i skrbi o djetetu, na što je u jučerašnjoj izjavi Hini upozorila i sama Pravobraniteljica, mi ni na koji način ne želimo ugroziti psihičko zdravlje djeteta, posebno jer smo obojica očevi čije su kćeri ne tako davno imale trinaest godina. Zaključi li struka da je nastup djevojčice u našoj predstavi neprimjeren, odmah ćemo provesti nužne redateljske i dramaturške izmjene, premda je potpuno jasno da smo prilikom angažiranja djevojčice učinili sve što postojeća zakonska regulativa nalaže«, najavljuju čelni ljudi riječkog HNK.


Smatraju da je problem s nastavkom »inkvizitorskih napada Vitomire Lončar« na roditelje djevojčice u tome što Lončar »nije stručna osoba da procjenjuje – posebno ne javno, što čini već dva mjeseca, i to iz ‘ćudoredne’ perspektive – postupke bilo kojih pa tako ni ovih roditelja, te jesu li na bilo koji način ugrožena prava, zdravlje ili sigurnost djeteta«.


»Takav oblik verbalnog nasilja i interveniranja u neku obiteljsku zajednicu smatramo oblikom fašizma«, ocjenjuju Blažević i Frljić uz molbu upućenu Lončar »da već jednom prestane«.Blažević i Frljić napominju i da djevojčica »nije morala izostajati s nastave više od bilo kojeg mladog sportaša jer su za njezino kratkotrajno pojavljivanje u predstavi bile dovoljne četiri probe prije premijere«, kao i to da u ona u predstavi »ne puca osobno iz strojnice po zboru koji odjeven u ustaške uniforme pjeva ‘Zovi samo zovi’, kako fabulira Vitomira Lončar«.

»Upravo suprotno: nakon završetka pjesme djevojčica nekoliko puta uzvikuje ‘Ja ne mrzim!’, no potom na scenu izlazi izvođač-rekviziter, punoljetna osoba, da ne bude zabune, i ‘rafalnom paljbom’ osvećuje smrt svakog djeteta, žrtve rata, ili u konkretnom slučaju – djecu žrtve ustaških zločina«, naglašavaju.


Osvrću se i na ocjenu Lončar da su »produkcijski diletanti« te, uz ostalo, ističu da je kazalište kojim upravljaju »uspjelo vlastitim prihodima (mahom od prodaje programa) podmiriti 1,5 milijuna (od 4,2 milijuna) naslijeđenog duga«.


Dodaju tome i da je operna diva Dunja Vejzović »odabrala upravo HNK Ivana pl. Zajca za povratak na opernu scenu u Hrvatskoj, i to u predstavi koja nastaje prema skladbama Milka Kelemena«.


Ističu i da je »operni doajen Giorgio Surian prihvatio poziv postati Nacionalnim prvakom upravo u riječkom kazalištu« te da će ga se moći slušati i gledati u »Oedipusu Rexu« Igora Stravinskog, da je ravnatelj riječkog baleta Ronald Savković dugogodišnji baletni prvak Berlinske opere, da će »operna zvijezda u usponu, Riječanka Diana Haller održati gala koncert već ovog ožujka, a sljedeće sezone nastupiti u naslovnoj ulozi Handlove opere ‘Giulio Cesare’«, kao i da orkestrom riječke Opere već u prvoj sezoni ravnaju maestri Nikša Bareza, Miroslav Homen, Robert Homen, Ivo Lipanović, Tibor Bogányi i posebni gost-dirigent sezone Ville Matvejeff.


»Mogli bismo nastaviti, no vjerujemo da više nije potrebno«, zaključuju raspravu Blažević i Frljić.


Vodeći dvojac riječkog HNK odgovorio je, i to fotografijom, i na najavu riječke Udruge dragovoljaca Domovinskog rata da će protiv njih podići kaznenu prijavu zato što su na pročelju kazališta na Dan neovisnosti izvjestili zastavu duginih boja, simbol LGBT zajednice, umjesto hrvatske državne zastave.


Na poslanoj fotografiji vidi se da se na zgradi riječkog HNK na Dan neovisnosti nalazila i državna zastava.