Promjena paradigme

Što je zapravo metaverzum i trebamo li ga se bojati?

Vladimir Mrvoš

Hoće li evoluirana verzija interneta, odnosno ogromna interoperabilna mreža virtualiziranih 3D svjetova, biti naša nova budućnost?



Što je zapravo »metaverzum« – budućnost interneta, bolja verzija videoigrica ili poboljšana verzija zooma? Teško je precizno reći kada se počelo ozbiljno razmišljati o metaverzumu, ali jedan je datum znakovit – veljača 2016.


Te godine prisutnost vlasnika Facebooka i jednog od najbogatijih ljudi na svijetu, Marka Zuckerberga, na Mobile World Congressu u Barceloni, najvažnijem tehnološkom događaju te godine, nije bio iznenađenje, ali njegov nenajavljeni dolazak na pozornicu Samsunga svakako je bio.


Dio konferencije za predstavljanje novih Samsungovih mobitela virtualno je emitiran zahvaljujući Gear VR naočalama koji su koristile softver Oculus.




Dok su svi bili usredotočeni na virtualne naočale, Zuckerberg je izašao na pozornicu i pričao o budućnosti, bio je virtualan, ali u isto vrijeme i stvaran.


– Uskoro ćemo svi mi imati moć prenijeti svoj život, ono što radimo, kad god poželimo. Tako će naši prijatelji i naša obitelj moći doživjeti ista iskustva kao da su tu s nama, rekao je tada Zuckerberg.


Pet i pol godina kasnije, u listopadu prošle godine, Mark Zuckerberg objavio je da će njegova tvrtka promijeniti ime u Meta. Društvena mreža će zadržati ime te će od sada tvrtka Meta biti vlasnica tri velika brenda: Facebooka, Instagrama i WhatsAppa.


– Trenutno je naš brend toliko čvrsto povezan s jednim proizvodom da nikako ne može predstavljati sve ono što radimo danas, a kamoli u budućnosti.


Sve aplikacije i tehnologije će biti objedinjene pod jednim brendom, a korporativna struktura tvrtke se neće mijenjati, rekao je Zuckerberg.


Novi koncepti


Zuckerberg je predstavio i niz novih koncepata namijenjenih metaverzumu. Naveo je da će metaverzum omogućiti slanje holografske slike osobe na koncert s prijateljem koji je zapravo na koncertu, sjedenje za virtualnim stolovima za sastanke s kolegama ili igranje igara s prijateljima.


– Metaverzum neće napraviti jedna tvrtka, nego niz pojedinaca i programera koji će stvarati nova iskustva i virtualnu robu, a naša uloga je samo ubrzati stvaranje potrebnih tehnologija, društvene mreže i alate koji će pomoći udahnuti život u metaverzum.


Na početku smo novog poglavlja interneta, a to će biti i novo poglavlje za našu tvrtku.


U metaverzumu ćete moći učiniti gotovo sve što možete zamisliti, okupljati se s prijateljima i obitelji, raditi, učiti, igrati se, kupovati, stvarati, a moći ćete doživjeti i potpuno nova iskustva koja se zapravo ne uklapaju u naše dosadašnje percepcije računala i pametnih telefona.


Ovo će vam otvoriti nove mogućnosti bez obzira gdje živite, objasnio je Zuckerberg.



– U budućnosti ćete se moći odmah teleportirati u obliku holograma kako biste bili u uredu bez putovanja na posao, na koncertu s prijateljima ili u dnevnoj sobi svojih roditelja.


To će vam otvoriti nove mogućnosti bez obzira gdje živite. Imat ćete više vremena za ono što vam je važno, a skratit ćete vrijeme koje provodite u prometu, kao i emisije ugljikovog dioksida.


Alate i uređaje za pristup i stvaranje metaverzuma će prodavati za najnižu moguću cijenu kako bi mu što veći broj ljudi imao pristup, a na prvom mjestu će biti metaverzum, a ne Facebook, objašnjava Zuckerberg.


– Mnogim tehnološkim tvrtkama je fokus na načinu na koji ljudi komuniciraju s tehnologijom, nama je uvijek fokus bio na izgradnji tehnologije koja će pomoći ljudima da komuniciraju međusobno.


Od sada će nam na prvom mjestu biti metaverzum, a ne Facebook. To znači da vam s vremenom više neće trebati profil na Facebooku kako biste mogli koristiti naše ostale usluge.


Kad se naš novi brend bude pojavljivao u našim proizvodima, nadam se da će ljudi diljem svijeta upoznati brend Meta i budućnost za koju se zalažemo.


Izgradili smo stvari koje su spojile ljude na nove načine. Naučili smo lekcije iz borbe s teškim društvenim problemima i života pod zatvorenim platformama.


Sada je vrijeme da iskoristimo sve što smo naučili i pomognemo u izgradnji sljedećeg poglavlja. Ovome posvećujem našu energiju – više od bilo koje druge tvrtke na svijetu.


Ako je ovo budućnost koju želite vidjeti, nadam se da ćete nam se pridružiti. Budućnost će biti bolja od svega što možemo zamisliti, zaključuje Zuckerberg.


Evoluiran internet


Metaverzum je zapravo evoluirana verzija interneta, odnosno ogromna interoperabilna mreža virtualiziranih 3D svjetova, koje velik broj simultano povezanih ljudi može iskusiti u stvarnom vremenu.


Pritom je jedna od ključnih karakteristika metaverzuma optimizirano osobno iskustvo.


Posrijedi je potencijalno iduća velika era računarstva u kojoj će se fizički svijet doslovno povezati s virtualnim, uz veliki potencijal revolucionariziranja praktički svake industrije i usluga, od zdravstva, obrazovanja, proizvodnje, financija i plaćanja, eCommercea, zabave i auto-moto industrije do energetike, arhitekture, građevine.


Zbog velikih tehnoloških zahtjeva, evolucija metaverzuma iz rane prema zreloj fazi tek slijedi u idućim godinama, s time da su moderne kompanije već snažno uključene, a temeljna podloga za realizaciju ideja je infrastruktura – 5G, WiFi 6, 6G mreže, cloud.


Realno, metaverzum je još uvijek u začecima da bi se definiralo što ustvari znači. Ni internet u svojim počecima nije obećavao nešto spektakularno, a danas bi bez interneta život stao.


Iako je za sada metaverzum nevidljiv, markentiški planovi su veliki. Facebook ima viziju meta budućnosti u kojoj svatko ima digitalnu garderobu, pa Facebook želi zaraditi novac prodajom virtualne odjeće.


Naravno, Facebook nije jedina tvrtka koja će planirati financijsku korist. Tehnologije na koje se tvrtke pozivaju kada govore o metaverzumu uključuju ​​virtualnu stvarnost, odnosno virtualne svjetove koji nastavljaju postojati čak i kada niste u tom svijetu. Ključna stvar »met svijeta« je proširena stvarnost koja kombinira digitalni i fizički svijet, ali i nove digitalne ekonomije, u kojoj korisnici mogu stvarati, kupovati i prodavati robu.



Nove tehnologije poput NFT-a mogu omogućiti prijenosnu digitalnu imovinu, a prenošenje predmeta iz jedne videoigre ili virtualnog svijeta u drugi je za sada izuzetno složen projekt koji nijedna tvrtka ne može u potpunosti riješiti.


Sve brojniji inovativni projekti »grade infrastrukturu« za stvaranje virtualnih svjetova koji oponašaju naš fizički, odnosno stvarni život.


To se za sada najviše koristi za videoigrice i u filmskoj industriji. Iako su i prije njega snimljeni filmovi s sličnom tematikom«Ready Player One« smatra se prvim pravim »metaverzum filmom«.


Svaka kompanija koja se misli baviti metaverzumom ima svoj plan kako dobiti korisnike. Tako Meta misli da će ljubitelje paralelnog svijeta privući virtualnim kućama u koje možete pozvati sve svoje prijatelje da se družite.


Meta je to pokazala u scenariju u kojem mlada žena sjedi na svom kauču listajući Instagram, kada vidi video koji je prijatelj objavio o koncertu koji se događa na nekoj drugoj lokaciji.


Microsoft misli da bi dobitak mogle biti ​​virtualne sobe za sastanke za obuku novih zaposlenika ili razgovor s udaljenim suradnicima.


Kada je internet prvi put stigao u domove i tvrtke, počeo je s nizom tehnoloških inovacija unutar samog interneta, ali i dalje su ostali standardna oprema poput ekrana, tipkovnice i miša.


Kasniji dodaci i tehnološke inovacije poput VR naočala su još uvijek vrlo nezgrapne, a većina ljudi doživljava ne samo moguću mučninu, već i fizičku bol ako ih predugo nose.


Poseban problem je ako takve VR naočale nosite u javnom prostoru, jer možete izgledati smiješno.


Europa i Hrvatska


Metaverzum je prije svega vezan za SAD, ali kakvo je stanje u Europi i Hrvatskoj?


Deutsche Telekom već je ušao u metaverzum i pokrenuo projekt Beatland na online platformi Roblox te je već zabilježio više od 3,2 milijuna posjeta. Samo u prva dva dana zabilježeno je više od 600.000 transakcija.


DT je tako postao prva telekomunikacijska tvrtka koja je kreirala metaverse na Robloxu. Prvi metaverse događaj u Hrvatskoj organizirao je Hrvatski Telekom, koji se potpuno odvio u virtualnom prostoru gdje je predstavljena infrastruktura budućnosti.


Na prvome metaverzumu u Hrvatskoj kreirana je virtualna stvarnost koja se sastojala od više svjetova i okruženja unutar kojih su prolazili prvi avatar – novinari putem svojih, specijalno dizajniranih osobnih avatara.


Novinari u »paralelnom svijetu« upoznavali su se s dijelom mogućnosti takvog svijeta, od gledanja TV programa i shoppinga, preko učenja, održavanja prezentacija i interaktivnih sastanaka, do uživanja u zabavnim sadržajima ili odmaranja na virtualnoj plaži.


Pravi paradoks metaverzuma je da, da bi on bio budućnost, morate definirati sadašnjost.


Pojava NFT-a, zapravo kriptografskih tokena koji mogu poslužiti kao potvrde o vlasništvu nad digitalnom postavkom, na neki način povezuju se s idejom metaverzuma.


Danas je teško procijeniti da će se u bliskoj budućnosti ljudi uopće htjeti družiti u virtualnom uredu i da će VR i AR tehnologija ikada postati dovoljno besprijekorna da bude uobičajena kao što su mobiteli i računala danas.



U mjesecima nakon Facebookovog rebrandiranja, koncept metaverzuma poslužio je kao moćno sredstvo za prepakiranje stare tehnologije, preprodaju prednosti nove tehnologije i zaokupljanje mašte špekulativnih investitora.


Ali novac koji se slijeva u prostor ne znači nužno da je velika promjena paradigme odmah iza ugla. Tako su u ropotarnicu tehnološke povijesti otišli od 3D televizora do Amazonovih dronova za dostavu i Google Glassa.


Povijest tehnologije prepuna je kostura propalih ulaganja. Istina VR naočale poput Quest 2 jeftinije su nego ikad i konačno se odvikavaju od skupih stolnih ili konzolnih uređaja.


Videoigre i druge virtualne svjetove sve je lakše graditi i dizajnirati. Proces stvaranja digitalnih 3D objekata od fotografija ili videa je danas puno lakši nego unazad nekoliko godina.


Današnja tehnološka industrija uvelike ovisi o futuristima i digitalnim umjetnicima, ali u stvari to je samo internet budućnosti koji će se evolutivno razvijati.


No, hoće li metaverzum stvarno zaživjeti i u kojem obliku, teško je u ovom trenutku i zamisliti.


Što je metaverzum?


Metaverzum je širok pojam koji se uglavnom odnosi na virtualne svjetove koji su dostupni većem broju ljudi, a nalik su stvarnom životu.


U njih se ulazi putem interneta. Riječ metaverzum skovao je pisac Neal Stephenson u svom romanu »Snow Crash« iz 1992. godine.


Zuckerberg ga opisuje kao »virtualna okruženja« u koja se može ući umjesto da ih se samo promatra preko ekrana. U principu je svijet beskrajnih, međusobno povezanih virtualnih zajednica gdje se ljudi mogu sastajati, raditi i igrati služeći se različitim uređajima i pomagalima.


Metaverzum će uključivati i kupovinu i društvene mreže, a radi se zapravo o sljedećoj evoluciji u povezivanju gdje će se sve ove stvari početi spajati u jednom paralelnom univerzumu, tako da živite virtualni život na isti način kako živite svoj fizički život.


A virtualni život je puno ugodniji od stvarnosti i za razliku od njega, u njemu ne postoje prave opasnosti i pravi je bjeg za mnoge od neugodne stvarnosti. Zato će to mnogima u budućnosti možda biti nadomjestak za drogu i alkohol.


ABBAtari


Krajem prošlog mjeseca ostvaren je i prvi veliki koncert u metaverzumu, a prva grupa bila je ABBA, odnosno ABBAtari. Bend je najavio svjetsku turneju još 2019. i 2020. godine, ali na pozornici su pjevati i plesati Abbatari, odnosno njihovi virtualni prikazi iz davnih dana.


Tako su osim njih »današnjih«, zahvaljujući tehnologiji izgledati kao 1979. godine, kada su bili na vrhuncu turneje.


– Ne možete od njih očekivati da idu na duge turneje i pjevaju uživo na pozornici – objasnio je njihov glasnogovornik, koji misli da je i bolje tako, a s današnjom tehnologijom kaže da su učinili čudo.


– Smatramo da smo tada bili zgodni, a ti digitalni prikazi su zaista zapanjujući. Čuju se njihovi glasovi, ali iz usta Abbatara. Teško se može shvatiti da nije riječ o ljudskim bićima. To nitko prije nas nije napravio – rekao je njihov glasnogovornik.