Neizvjestan opstanak

Riječki škver čeka državna jamstva za kredit. Novogradnja 527 doslovno je ključna za preživljavanje

Orjana Antešić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Bez novogradnje 527 brodogradilište se nema čemu dobrom nadati jer ostaje bez poslova kojima može održati proizvodne kapacitete. Ostaje za vidjeti hoće li taj posao dobiti podršku Vlade za kredit potreban da bi »3. maj« završio i taj brod



RIJEKA – Više od pedeset milijuna eura vrijedan brod za prijevoz automobila, koji je država prodala grčkom brodaru Neptune Lines, do kraja ovog tjedna ide na dokovanje u susjedni »Viktor Lenac« gdje bi se trebao zadržati naredna tri tjedna. To je dvostruko više nego što se novogradnje, prije završne, pokusne vožnje zadržavaju u doku, a razlog je u tome što će se brod po želji Grka prebojiti u plavu boju koja odlikuje njihovu flotu u kojoj danas operira 18 car-carriera, ali manjih kapaciteta nego što će to biti novogradnja koja se završava u »3. maju«.


Prolongiran rok


Ugovorni rok za primopredaju ovog broda, koji će moći prevoziti 7.000 automobila, bio je datiran na početak lipnja i posve je jasno da se to neće stići, već da će se isporuka morati pomaknuti za srpanj. U »3. maju«, prema navodima pomoćnika direktora za prodaju Siniše Ostojića, planiraju da bi brod predali Grcima u prvoj polovini srpnja.



Jedan od razloga zbog kojih se rok pomaknuo udesno, osim desetak dana koliko će »uzeti« naknadno dogovoren posao nove boje broda, jest i što su dokovi u susjednom »Lencu« svih proteklih mjeseci bili krcati poslom koji su ugovoreni prije nego što se krenulo razgovarati o dokovanju ove trećemajske novogradnje. Prema onom što smo imali prilike čuti, ovaj mali prolongat u primopredaji vrijednog broda, za koji je kupoprodajni ugovor između Zagreba i Pireja, gdje je sjedište grčkog brodovlasnika, potpisan krajem prošle godine, ne bi trebao stvoriti probleme u smislu penalizacije.


 "Eclipse II" / Foto GORAN KOVAČIĆ/PIXSELL

“Eclipse II” / Foto GORAN KOVAČIĆ/PIXSELL




 


Osim intenzivnih radova na završetku car-carriera, u »3. maju« sredinom idućeg mjeseca dogodit će i porinuće novog Scenicovog luksuznog kruzera za polarna krstarenja, »Eclipse II«, čiji se troškovi izgradnje procjenjuju na više od 160 milijuna eura. Riječko brodogradilište u ovom je poslu angažirano kao podizvođač, cijelu gradnju broda vodi Scenic, ali kroz svoju hrvatsku podružnicu, tvrtku MKM Yachts, koja je s riječkim brodogradilištem sklopila dva ugovora, jedan o desetogodišnjoj poslovnoj suradnji i drugi o potkoncesiji u jednom manjem dijelu škvera. Da Scenic grupa ima ozbiljnu namjeru nastaviti graditi i širiti svoju flotu oceanskih kruzera, potvrđeno je na posljednjem susretu prvog čovjeka Scenic grupe, vlasnika Glena Moroneyja s premijerom Andrejom Plenkovićem u Zagrebu, održanom sredinom travnja ove godine. Kako je naglašeno na s tom sastanku, Scenicova namjera nastavka gradnje luksuznih kruzera velika je šansa da se stvore preduvjeti za dugoročnu razvojnu perspektivu brodogradnje u Rijeci i Puli, čemu su u proteklom razdoblju stremili i Vladini potezi, između ostalog i kroz potporu za pokretanje proizvodnje i završetak započetih brodova, uz smanjenje gubitaka za državu.


Dodatno uskakanje


Hoće li »3. maj« preživjeti i time dočekati nastavak suradnje sa Scenic grupom, u kojoj su se već počeli pripremati za gradnju još jednog »polarca«, ovisit će o tome hoće li se uspjeti ugovoriti novogradnja 527. Bez tog broda, koji je na navozu u »3. maju«, riječko brodogradilište nema se čemu dobrom nadati nakon što isporuče car-carrier Grcima jer ostaju bez poslova kojima mogu zaposliti i održati svoje proizvodne kapacitete. Izvjesno je da se kod završnog opremanja »Eclipsea II« otvara prostor za dodatnim uskakanjem, no činjenica je da značajniji trećemajski angžaman na ovom poslu završava porinućem trupa budućeg kruzera. I dalje se radi na poslovima za takozvana treća lica, kao što je izrada sekcija za talijanski Fincantieri, realizira se, u suradnji s Itaquom i gradnja trupa za 50-metarsku jahtu, no koliko god da ti poslovi financijski itekako dobro dođu riječkom brodogradilištu, sve je to puno premalo da bi se »3. maj«, onakav kakav još uvijek jest, mogao održati.
Novogradnja 527 je samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutih tereta, vrlo specifičan jer je projektiran za potrebe originalnog naručitelja, kanadsku Algomu i plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima. Trećemajci su već isporučili jedan takav brod Kanađanima ujesen 2020. godine i, koliko je poznato, kanadski brodar želi preuzeti i taj drugi brod, koji je u fazi gradnje na navozu i na njemu je dosad odrađeno blizu trećine posla. Navodno su pregovaračke pozicije između »3. maja« i Algome u odnosu na one od prije nekoliko mjeseci po pitanju konačne cijene broda dodatno približene, a u narednim danima i tjednima ostaje za vidjeti hoće li taj posao dobiti podršku Vlade kroz izdavanje državnih jamstava za kredit potreban da bi riječko brodogradilište završilo i taj brod.