Kanoćal

Piše Damir Cupać: Kolodvor može bit bidne

Damir Cupać

NL arhiva

NL arhiva

Filipović ni u punoj godini mandata najavljuje i natječaj i izbor partnera već u lipnju ove godine. Može biti da je riječ o još jednom obećanju kojemu će se lud radovati. A može biti i da Filipović ne blefira



Gradonačelnik Marko Filipović odlučio je zagristi kiselu jabuku koju mu je u košarici u uredu na Korzu 16 ostavio prethodnik Vojko Obersnel. Ta se kisela jabuka dobro ucrvala tijekom 20 godina stajanja na istom mjestu, a riječ je o projektu Kompleks Zapadna Žabica, ili prevedeno na svima razumljiv jezik, riječ je o izgradnji novog riječkog autobusnog kolodvora. Filipović je najavio da će tijekom ovog tjedna biti raspisan javni natječaj za odabir partnera s kojim će Grad Rijeka konačno nakon više od 20 godina čekanja krenuti u realizaciju projekta vrijednog gotovo 50 milijuna eura. Valja podsjetiti da je riječ o projektu koji se našao u svim izbornim programima kandidatura za riječkoga gradonačelnika Vojka Obersnela koji je okončao svoje mandate, a da taj projekt nije krenuo. Riječka oporba u svakoj mu je kampanji izvlačila najave kako će baš u prvom, pa u drugom, i tako do petog mandata, taj projekt biti okončan. Ali nije, radovi nisu ni započeli. Arhiva svjedoči o svim Obersnelovim obećanjima, a mi ćemo citirati njegove riječi iz veljače 2017. godine, nekoliko mjeseci prije lokalnih izbora na kojima je osvojio peti i posljednji mandat.



– Autobusni kolodvor je velik i složen projekt koji je procijenjen na oko 50 milijuna eura. Projekt uključuje izgradnju garaže s tisuću parkirnih mjesta i komercijalne sadržaje, posebne garaže za autobuse, uređenje Trga Žabica, produženje Ulice riva praktično do željezničkog kolodvora. U okolnostima opće gospodarske krize o kojoj sam govorio, nismo mogli sami realizirati taj projekt. Pokušavali smo javno-privatnim partnerstvom, ali takav način financiranja u Hrvatskoj se pokazao skupim i neizvjesnim. Prihvaćam kritiku da se autobusni kolodvor povlači dugi niz godina, a nije realiziran. Govorilo se da nikada neće biti napravljen bazen na Kantridi, dvorana na Zametu, pa je ipak napravljeno. Bit će napravljen i autobusni kolodvor. Pokušavamo naći drugi model za financiranje izgradnje, te se nadam da ćemo za nekoliko mjeseci imati odgovor u kojemu ćemo pravcu krenuti. Ne želimo projekt u potpunosti prodati, već želimo naći partnere koji bi zajedno s nama krenuli u izgradnju. Nama bi ostala garaža i komunalni dio, odnosno autobusni kolodvor, a privatni partner bi se bavio komercijalnim poslovima vezanim za trgovinu, hotel ili nešto drugo, objašnjavao je tada Obersnel.



Dvije godine ranije na pitanje tadašnjeg gradskog vijećnika AM-a Bojana Kurelića kojega je zanimalo u kojoj je fazi realizacija projekta novog autobusnog kolodvora i kada će se konačno krenuti u konkretnu realizaciju projekta, Obersnel nije dao odgovor, ali je naveo što sve uključuje taj projekt.




– Kada je riječ o Autobusnom kolodvoru, on je dio kompleksa Zapadna Žabica, a on uključuje i javnu garažu s 960 parkirnih mjesta, manji trgovački centar u suterenskoj etaži Autobusnog kolodvora, te poslovne, ugostiteljske, zabavne i druge sadržaje. Ovakav program kompleksa koncipiran je na osnovi uvriježenih programa prometnih građevina – terminala, smještenih na funkcionalnim prometnim punktovima, gdje se traži multifunkcionalnost i komplementarnost s urbanim funkcijama, objašnjavao je Obersnel 2015. godine. Tada je naveo da je za projekt izrađena sva potrebna dokumentacija – idejni, glavni i izvedbeni projekt, kao i za rekonstrukciju Trga Žabica, te izgradnju produžetka ulice Riva, duž južnog pročelja kompleksa. Valja podsjetiti da je Grad Rijeka probao realizirati projekt i modelom javno-privatnog partnerstva, ali je on napušten jer se pokazalo da bi na taj način pita bila skuplja od tepsije. U odgovoru gradskom vijećniku izneseni su podaci o dotadašnjim ulaganjima – u otkup zemljišta na Zapadnoj Žabici s pripadajućim skladištima (31 i 32) od Hrvatskih željeznica d.d. uloženo je oko 35,5 milijuna kuna, a za izradu dokumentacije oko 14 milijuna kuna. Dakle, oko 50 milijuna kuna. Obersnel je na kraju priznao da mu je žao da taj projekt nije realiziran, pojasnivši da Grad Rijeka nije pronašao zainteresiranog partnera, a nije htio proračun opterećivati s 50 milijuna eura za realizaciju tog projekta.



I sada, nakon što 20 godina Obersnelu nije uspjelo, Filipović ni u punoj godini mandata najavljuje i natječaj i izbor partnera već u lipnju ove godine. Može biti da je riječ o još jednom obećanju kojemu će se lud radovati. A može biti i da Filipović ne blefira. Ako ne blefira, bit će to njegov prvi veliki pečat i prvi pravi akord, točnije rif, u novom ritmu grada. Čekalo se 20 godina, sačekat će se i mjesec-dva kako bi se vidjelo o čemu je riječ. Ili, kako bi svojevremeno u Top listi Nadralista na konkretno pitanje »Kad će plata?« stigao odgovor. »Plata nema, plata more bit’ bidne, al’ sada nema«!