Brodogradnja

“3. maj” intenzivno traži nove poslove: U riječkom škveru se razgovara s potencijalnim naručiteljima

Orjana Antešić

U riječkom brodogradilištu radi se na ugovaranju novih poslova kojima bi se zaposlili trećemajski kapaciteti / Foto ARHIVA NL

U riječkom brodogradilištu radi se na ugovaranju novih poslova kojima bi se zaposlili trećemajski kapaciteti / Foto ARHIVA NL

U brodogradilištu se trenutačno "vrti" desetak projekata - od novogradnji, izrade sekcija, završnih opremanja i sličnog, pa ostaje za vidjeti hoće li se što od toga uspjeti konkretizirati



RIJEKA  U riječkom brodogradilištu intenzivno se radi na pronalasku i ugovaranju novih poslova kojima bi se zaposlili trećemajski kapaciteti. Vrijeme leti i lipanj je vrlo blizu, a time i aktualni poslovi na završetku više od 50 milijuna eura vrijednog broda za prijevoz automobila koji je od hrvatske države kupio grčki brodar Neptune Lines koji je na međunarodnom natječaju dao najizdašniju ponudu. Sredinom lipnja u “3. maju” trebalo bi se dogoditi i porinuće novog Scenicovog polarnog kruzera, “Eclipse II”, na čijoj je izgradnji riječki škver angažiran kao podizvođač.


IZ MKM Yachts, Scenicove tvrtke u Hrvatskoj koja je s riječkim brodogradilištem sklopila ugovor o desetogodišnjoj suradnji te dobila manji dio škvera u potkoncesiju, planiraju da će “Eclipse II” uspjeti u potpunosti završiti u prvom kvartalu iduće godine. Izjave s prošlotjednog sastanka osnivača i vlasnika Scenica Glena Moroneyja s premijerom Andrejom Plenkovićem te resornim ministrima financija i gospodarstva dobar su signal o nastavku gradnje najavljene serije ultraluksuznih brodova za polarna krstarenja na riječkim navozima. Nakon što je pandemija bila “usidrila” gotovo cjelokupnu svjetsku flotu kruzera, ovaj sektor turističke industrije, koji je do pojave koronavirusa bilježio najbrži rast, ponovo je živnuo.


Gradnja u Vijetnamu


Osim što grade u “3. maju” novi “Eclipse”, Scenic grupacija u veljači ove godine iz vijetnamskog je brodogradilišta preuzela novu megajahtu za krstarenja “Emerald Azzura” čija je prva sezona već gotovo rasprodana i trenutačno plovi po Mediteranu, a ovog ljeta moći će se vidjeti i duž jadranske obale. U Vijetnamu se gradi i sestrinska “Emerald Sakira”, koja bi trebala zaploviti u prvoj polovici iduće godine.
“Eclipse II” bit će preslika “Scenic Eclipsea”, koji je Moroney uspio završiti u puljskom Uljaniku i čim je zaplovio, stekao je status najluksuznijeg ekspedicijskog kruzera na svijetu.




Ova premium klasa Scenicovog kruzera svoj bi nastavak trebala dobiti u još većem i skupljem kruzeru od “Eclipse I” i “Eclipse II”, a za koji bi se, bude li se sve odvijalo prema iskazanim namjerama i željama, kobilica trebala položiti na trećemajski navoz, moguće do konca ove godine. Trećemajcima, ali i kooperantskim tvrtkama u riječkom bazenu, to bi donijelo dobar vjetar u leđa, s obzirom na to da se, prema procjenama, radi o projektu skupljem od 200 milijuna eura.


Otvorena pitanja


Međutim, da bi se ta nova, skupa Scenicova novogradnja mogla realizirati u “3. maju”, brodogradilištu koje od ljeta 2019. godine posluje po posebnom programu iza kojeg je stala hrvatska Vlada, valja nekako razriješiti otvorena pitanja koja determiniraju daljnju sudbinu riječkog brodogradilišta. Osim negativnog temeljnog kapitala, koji riječki škver baštini iz razdoblja restrukturiranja pod Uljanikovom kapom, vlasnik “3. maja” je (još uvijek) Uljanik u stečaju. U takvim ograničenjima, trećemajski kotač proizvodnje od ljeta ove godine mogu održati jedino novi poslovi na kojima se neće biti na gubitku.



Kako doznajemo od pomoćnika direktora za prodaju u “3. maju” Siniše Ostojića, intenzivno se razgovara s potencijalnim naručiteljima, “vrti” se desetak projekata – od novogradnji, izrade sekcija, završnih opremanja i sličnog, pa ostaje za vidjeti hoće li se što od toga uspjeti konkretizirati. I dalje se pokušava riješiti završetak samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta za kanadsku Algomu, odnosno novogradnje 527 koja je raspadom Uljanik grupe zatečena u fazi gradnje na navozu.


Kod Kanađana postoji interes da bi preuzeli i ovaj brod, no pitanje je konačne cijene i kalkulacija koje “3. maju” ne bi nosile gubitak. U kooperaciji s riječkom tvrtkom Itaqua, jedan manji dio trećemajskih kapaciteta trenutačno radi na gradnji trupa za 50-metarsku jahtu za talijanski Benetti, kao i na izradi čeličnih sekcija za talijanski Fincantieri.