Pakao i dobre namjere

Otočani su, malo je reći – ogorčeni: “Gradnja luke Mrtvaška raselit će nas odavde. Ilovik bi mogao umrijeti”

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Proširenje luke Mrtvaška trajat će dvije godine, a za to vrijeme Ilovčani ostaju bez pouzdane i brze brodske veze s otokom Lošinjem. Zamjenska linija plovi triput na dan i traje dulje od sat vremena, što školovanje, liječenje i opskrbu u Iloviku čini gotovo nemogućima



Prije dvadeset godina suprug i ja doselili smo iz Rijeke na Ilovik, a sada ćemo možda biti primorani otići s ovog otoka, na kojemu smo stvorili život i obitelj s troje djece. Samo zbog toga što zbog nepromišljenog projekta izgradnje luke Mrtvaška ostajemo bez pouzdane i brze brodske veze prema Lošinju, kaže Jadranka Matas, stanovnica i dugogodišnja predsjednica Vijeća Mjesnog odbora Ilovik, malog otoka u Lošinjskom arhipelagu, inače zaposlena u uredu Hrvatske pošte na Iloviku i majka triju kćeri.


Upravo su kćeri razlog zbog koje obitelj ozbiljno razmišlja o odlasku s otoka. Razlog je, kaže Matas, ukidanje brodske linije između Ilovika i luke Mrtvaška na krajnjem jugu otoka Lošinja, zbog izgradnje nove luke, projekta koji je zajedno s planiranom izgradnjom nove pristupne ceste, vrijedan čak 230 milijuna kuna.


Stanovnici Ilovika, ističe, ne protive se izgradnji luke, nego ukidanju linije između Ilovika i Mrtvaške za vrijeme izvođenja radova koji bi trebali trajati gotovo dvije godine.




Za to vrijeme, linija će biti izmještena za Mali Lošinj ili Veli Lošinj, ovisno o vremenskim prilikama, sa samo tri polaska dnevno i trajanjem putovanja duljim od sat vremena u jednom smjeru. To će odsjeći Ilovik od ostatka svijeta i učiniti svakodnevni život, rad, školovanje i opskrbu gotovo nemogućim.


Nisu protiv luke


– Suprug i ja imamo tri kćeri. Najstarija je nedavno diplomirala i trebala bi početi raditi u Malom Lošinju. Srednja kći je srednjoškolka i svakog dana mora putovati u Mali Lošinj na nastavu, dok je najmlađa učenica sedmog razreda, a nastavu joj drži učiteljica koja svakog dana putuje iz Lošinja na Ilovik.


S prekidom brodske veze za Mrtvašku i prebacivanjem u Mali Lošinj, sve tri kćeri su pogođene. Kao prvo, ta linija nije sigurna i brod ne plovi za lošeg vremena, a i kad plovi, to je tri puta dnevno, što nije prilagođeno ni učenicima, ni nastavnici koja dolazi, kao ni onima koji rade na Lošinju.


Sad su iz Grada i Županije najavili da će učenici i nastavnica moći pristajati u Mrtvaškoj, ali malim gliserom. Kako će ići u školu, mokri kad pada kiša ili kad puše vjetar. Ne znam što reći, osim da suprug i ja najozbiljnije razmišljamo o odlasku s otoka i selidbi ili u Mali Lošinj ili natrag u Rijeku.


A ne želimo otići, imamo ovdje i stare roditelje koje ne želimo ostaviti same. Želimo samo da nam se omogući pristajanje broda s Ilovika u Mrtvašku dok traju radovi. Mi nismo protiv izgradnje luke, samo želimo da nam omoguće svakodnevni normalan život koji ovdje već dva desetljeća gradimo, a sad ga žele uništiti, kaže Matas.



Dodaje kako njeno i protivljenje ostalih stanovnika izmještanju linije Ilovik-Mrtvaška u Mali Lošinj nema nikakve veze s politikom, nego s potrebama otočana.


– Ja nisam karijerna političarka, radim u pošti. Za vijeće mjesnog odbora kandidirala sam se prvi put jer smo htjeli urediti park za djecu. Od tada smo uredili mnogo toga, a najbolji dokaz tome je da se u zadnjih desetak godina broj školske djece na Iloviku povećao za deset puta.


Najvažniji faktor u svemu tome je upravo linija za Mrtvašku kojom, otkad je uvedena, godišnje prođe 19 tisuća putnika, kaže Matas.


Sačuvati stari mol


Od Mrtvaške do Ilovika svega je desetak do petnaest minuta plovidbe, u što smo se i sami uvjerili prilikom dolaska na otok na koji nas je svojom gajetom, u nedostatku redovne linije, prebacio još jedan doseljenik iz Rijeke, Ladislav Radoslović, koji je sa suprugom gradski život i odvjetničku praksu odlučio zamijeniti za mir otoka i rad na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu.


Radoslović također ističe kako nitko od Ilovčana nema ništa protiv gradnje luke, već samo traže da im se omogući normalno putovanje na njihovoj liniji, do Mrtvaške, gdje su im parkirani automobili kojima odlaze do Malog Lošinja, Rijeke ili dalje.


U samoj luci Mrtvaška, valja napomenuti, na dan našeg dolaska, u ponedjeljak 25. listopada, nije bilo nikoga od izvođača radova, konzorcija tvrtki TEXO MOLINOR d.o.o. Cavtat i Impresa Construzioni Mentucci iz Italije, niti je bilo ikakvih aktivnosti na gradilištu.



– Na gradilištu već mjesecima nema nikog, kaže Radoslović, ističući kako su zahtjevi Ilovčana po pitanju brodske linije koja im život znači zapravo vrlo jednostavni.


– Tražimo samo da nam se omogući pristajanje broda na redovnoj liniji tijekom izvođenja radova, kao i da se dio budućeg pristaništa, čija je planirana visina dva metra iznad razine mora, snizi na 1,20 metara, kako bismo svojim barkama mogli pristati u Mrtvašku.


Hoće li nam se pristajanje linije omogućiti ostavljanjem postojećeg mola ili izvedbom radova u fazama, nama je svejedno, iako smatramo da bi postojeći mol trebalo sačuvati. Oba ova zahtjeva prihvatio je na sastanku održanom 7. srpnja državni tajnik za more Josip Bilaver.


Županijska lučka uprava Mali Lošinj podnijela je takav zahtjev Središnjoj agenciji za ugovaranje i financiranje (SAFU, op.a.), budući da je projekt s 85 posto sredstava financiran iz europskih fondova, a SAFU je zahtjev odobrio.


Jao bolesnima


Međutim, Županijska lučka uprava nakon toga nikad nije predala izmjene projekta, nego je i dalje određeno da se linija izmjesti dok traju radovi. Izvođač inzistira da se ni u čemu ne odstupa od projekta i mi smo se tu našli kao taoci lošeg ugovora i planiranja javnih radova, pri čemu sada izvođač i Lučka uprava određuju hoće li naša djeca moći u školu ili ne u iduće dvije godine, kaže Radoslović.


Dodaje kako je upitno i izdavanje građevinske dozvole za projekt, budući da je izdana na temelju lokacijske dozvole iz 2009. godine kojom je bila predviđena izgradnja dvostruko manjeg pristaništa, dugog 73 metra, umjesto sadašnjih 127.


U Iloviku smo razgovarali s još nekoliko mještana koji su redom ogorčeni izmještanjem brodske linije. Nives Jelich, povratnica iz SAD-a, gdje je sa suprugom provela čitav radni vijek, kaže kako bez linije prema Mrtvaškoj ne mogu računati na pouzdanu opskrbu, niti na medicinsku skrb.


– Preko šezdeset godina radili smo u Americi, sanjajući povratak na naš Ilovik. Suprug je srčani bolesnik, kao i ja, mora za nekoliko dana u Opatiju na pregled, a ne znamo hoće li brod prema Lošinju ploviti jer zbog lošeg vremena često ne plovi, dok je linija prema Mrtvaškoj zaštićena i nikad u prekidu.


Ako propusti ovaj termin, tko zna kada će opet doći na red. Zbog toga mi je već predložio da se vratimo u Ameriku, dok traju ovi radovi. Ne želimo se vraćati, jer smo umirovljeničke dane odlučili provesti ovdje, ali možda ćemo na to biti primorani, kaže Jelich.



Slična je i priča Davorke Herceg, čiji je suprug onkološki bolesnik koji je već preživio i moždani udar, zbog čega se teško kreće.


– Suprug mora na onkološke terapije, na preglede. Nama je Mrtvaška definitivno pitanje života ili smrti. Rekli su da će sada voziti neki gumenjak za učenike i hitne slučajeve, ali moj surpug se iz tog glisera ne može uspeti na mol u Mrtvaškoj.


Ako propusti pregled, idući put će ga naručiti za dva-tri mjeseca. Ne razumijemo zbog čega nam ne daju da brod pristaje u Mrtvaškoj. Nije sramota pogriješiti, a očito je netko pogriješio u osmišljanju izvedbe projekta, sramota je ne priznati grešku i ispraviti je, kaže Herceg.


Mogućnost dogovora


Može li se stanje promijeniti, a linija iz Ilovika vratiti u Mrtvašku, pitali smo ravnatelja Županijske lučke uprave Mali Lošinj Filipa Baliju koji kaže kako unutar gradilišta koje obuhvaća cijelo lučko područje Mrtvaške, pristajanje broda na liniji iz Ilovika zakonski nije moguće dok traju radovi.


– Ono što je izvan zone luke, nije u ovlasti Lučke uprave i to eventualno može rješavati Grad, u smislu privremenog pristaništa. Mi ne možemo izlaziti izvan naših nadležnosti, a pored toga, i Lučka kapetanija je zabranila uplovljavanje i isplovljavanje broda dok radovi ne završe.


Fazna izgradnja nije predviđena građevinskom dozvolom koju je izdao odjel za urbanizam i time ne možemo tražiti faznu izgradnju, nego eventualno uporabne cjeline, da se dogovorimo da počne raditi jedan dio luke, pa potom drugi.


S izvođačem smo o tome razgovarali, jer nam je cilj dobrobit svih mještana Ilovika, Lošinja i svih okolnih otoka. Ali moramo naći legalno rješenje, kaže Balija, dodajući kako su radovi u prekidu jer donedavno brodska linija nije bila službeno izmještena te bi uskoro trebali ponovno krenuti.


Na pitanje je li cijeli projekt došao u pitanje i prijeti li otkazivanje izgradnje luke, Balija odgovara kako se projekt nastavlja sve dok od Grada Malog Lošinja ne dođe službena odluka da više ne podržava tu investiciju.


Kučić: Puna potpora projektu


Podržava li Grad izgradnju Mrtvaške i što eventualno može učiniti da olakša život stanovnicima Ilovika, pitali smo gradonačelnicu Anu Kučić.



– Razumijemo potrebe stanovnika Ilovika, ali izmještanje linije je privremeno rješenje, za vrijeme trajanja radova, pri čemu smo Ilovčanima ponudili odabir zamjenske luke, a Grad Mali Lošinj i Županija snosit će dio troškova brodara zbog izmještanja linije.


Investicija u luku Mrtvaška i pristupnu cestu ukupno je vrijedna 230 milijuna kuna i smatramo je izuzetno važnom za cijelo područje Grada Malog Lošinja. Želimo učiniti sve što je u našoj moći da se radovi nastave.


Podrška Grada Malog Lošinja ovom projektu nikad nije bila upitna. Projekt će za vrijeme izvođenja radova biti izazovan za sve koji su usmjereni na Mrtvašku, ali korist od njega će u budućnosti daleko premašivati probleme s kojima se sada susrećemo, kaže Kučić.