Uspostavljaju kontakt

NASA uhvatila “signal otkucaja srca” s Voyagera 2, nakon što je sondi poslala pogrešnu naredbu

Portal Novi list

Sonda Voyager 2 / Foto NASA/JPL

Kontrolori misije prestali su primati bilo kakav signal s Voyagera 2, udaljenog milijardama kilometara, prije više od tjedan dana nakon što su poslali pogrešnu naredbu

Napori da se ponovo uspostavi kontakt s NASA-inom sondom Voyager 2 dobili su značajan poticaj nakon što je svemirska agencija detektirala signal “otkucaja srca” iz sonde udaljene milijardama kilometara od Zemlje.

Kontrolori misije prestali su primati bilo kakav signal s Voyagera 2 prije više od tjedan dana nakon što su poslali pogrešnu naredbu.

Ova je naredba antenu sonde nagnula tako da je usmjerena dva stupnja dalje od Zemlje. Mala promjena u orijentaciji bila je dovoljna da prekine svaki kontakt sa sondom.

Signal s Voyagera 2, koji je sada više od 19 milijardi kilometara od Zemlje, otkriven je tijekom rutinskog skeniranja neba, rekla je NASA, i potvrđuje da letjelica još uvijek emitira i da je u “dobrom stanju”.

Voyager 2 dio je para svemirskih letjelica koje su lansirane 1977. kako bi snimile slike Jupitera i Saturna, ali su nastavile putovanje u međuzvjezdani svemir i postale najudaljeniji objekti od Zemlje koje je napravio čovjek.

Sonda prostorom između zvijezda juri brzinom od 55.346 kilometara na sat.

“Zatražili smo pomoć od Deep Space Networka i Radio Science grupe kako bismo vidjeli možemo li čuti signal s Voyagera 2”, rekla je u utorak Suzanne Dodd, voditeljica Voyagerova projekta.

“Ovo je bilo uspješno jer vidimo signal ‘otkucaja srca’ iz svemirske letjelice. Dakle, znamo da je letjelica živa i radi. Ovo nam je podiglo raspoloženje.”

Naime, od 21. srpnja sonda ne može primati naredbe niti slati podatke u Nasinu mrežu dubokog svemira – Deep Space Network – niz divovskih radio antena diljem svijeta – a letjelica ne prima naredbe od zemaljskih kontrolora.

Ipak, postoji nada za uspjeh, jer je kontakt – iako ograničen – sada ponovno uspostavljen.

S obzirom da je svemirska letjelica udaljena gotovo 20 milijardi kilometara, signalu će trebati oko 18 sati da stigne do Zemlje.

Ranije u ponedjeljak, svemirska agencija priopćila je da njezina ogromna antena u glavnom gradu Australije, Canberri, pokušava otkriti sve zalutale signale s Voyagera 2.

Antena je također “bombardirala” područje Voyagera 2 s ispravnom naredbom, u nadi da će uspostaviti kontakt sa sondom, rekao je Nasin Laboratorij za mlazni pogon, koji upravlja misijama Voyagera.

Dok potpunija komunikacija još nije uspostavljena, Voyager 2 je programiran da ponovno postavi svoju orijentaciju više puta svake godine kako bi njegova antena bila usmjerena prema Zemlji.

Sljedeće resetiranje trebalo bi biti 15. listopada, za što Nasa kaže da bi “trebalo omogućiti nastavak komunikacije”.

U međuvremenu, NASA očekuje da će letjelica natovarena znanstvenim instrumentima ostati na planiranoj putanji kroz svemir.

Voyager 2 i njegov blizanac Voyager 1 jedine su svemirske letjelice koje rade izvan heliosfere, zaštitnog mjehura čestica i magnetskih polja koje stvara Sunce. Dospjeli su u međuzvjezdani prostor 2018. odnosno 2012. godine.

Sonde su dizajnirane da iskoriste rijetko poravnanje vanjskih planeta, koje se događa svakih 176 godina, za istraživanje Jupitera i Saturna.

Voyager 2 jedina je svemirska letjelica koja je ikad proletjela pokraj Neptuna i Urana, dok je Voyager 1 sada oko 24 milijardi kilometara udaljen od Zemlje, što ga čini najudaljenijom svemirskom letjelicom čovječanstva.

“Možda ste čuli… Voyager 2 pravi pauzu u slanju podataka do listopada. U međuvremenu, ja sam ovdje, gotovo 15 milijardi milja (24 milijarde km) od Zemlje i dobro mi je! – V1”, napisala je NASA na Twitteru prošli tjedan.

Svaka svemirska letjelica nosi zlatnu ploču sa zvukovima, slikama i porukama Zemlje namijenjenim prenošenju priče o našem svijetu.