»Plamteća voda«

Riječki baletni ansambl zapalio je plamen u Bonnu

Kim Cuculić

Prizor iz "Plamteće vode" koja je oduševila njemačku publiku, Foto: FANNI TUTEK-HAJNAL

Prizor iz "Plamteće vode" koja je oduševila njemačku publiku, Foto: FANNI TUTEK-HAJNAL

Nakon toliko vremena plesanja za ograničeni broj gledatelja, napokon smo plesali pred punim kazalištem, i ne samo to – doživjeli smo stajaće ovacije i moćan aplauz njemačke publike, kaže Marta Voinea Čavrak



Balet HNK-a Ivana pl. Zajca vratio se s važnog međunarodnog gostovanja. Dvije večeri zaredom njihovu je uspješnicu »Plamteća voda« ugostio Theater Bonn. Ovo poznato njemačko kazalište, s vlastitom dramskom i opernom produkcijom, više nema baletnog ansambla pa za svoju publiku bira i dovodi najbolje svjetske predstave u nizu gostovanja pod nazivom »Highlights des internationalen tanzes« u koji je uvrštena i riječka predstava. Podsjetimo, baletno-plesna predstava »Plamteća voda« glasovitog koreografa Andonisa Foniadakisa bila je jedan od najznačajnijih projekata programa EPK-Rijeka 2020.



Usredotočivši se u svojoj koreografiji na kontrastnu prirodu vode, izvora života i razorne sile te spajajući vodu i vatru, a i mnoge druge suprotnosti na kojima još od iskona počivaju naš život i svijet, Foniadakis stvara iznimno zahtjevnu koreografiju, a plesači na granici izdržljivosti pomiču vlastite granice. Uz dramaturga i koreografa Andonisa Foniadakisa, autorski tim čine skladatelj Julien Jean-Pascal Tarride, scenograf i oblikovatelj svjetla A. Birmpilis & CO. te kostimograf Anastasios Soforoniou (za Mesvor Consulting Ltd.). U Bonnu su plesali članice i članovi riječkog Baleta Tea Rušin, Marta Voinea Čavrak, Ksenija Krutova, Laura Orlić, Maria Matarranz de las Heras, Mao Fujita, Tilman Patzak, Michele Pastorini, Nicola Prato, Ali Tabbouch, Jody Bet i Svebor Zgurić.


Bilo je vremena i za razgled Bonna


Izvrsne reakcije publike


Ovim povodom pitali smo ravnateljicu riječkog Baleta Mašu Kolar kako je došlo do ovog značajnog gostovanja i o kakvom je kazalištu riječ.
– Kazalište Bonn, i njegova Opera, poznato je njemačko kazalište s vlastitom dramskom i opernom produkcijom, koje nažalost više nema baletnog ansambla pa za svoju publiku selektor i direktor Tanzgastspiele am Theater Bonn, Burkhard Nemitz, dovodi najbolje svjetske predstave u nizu gostovanja pod nazivom »Highlights des internationalen tanzes« u koji je uvrštena i riječka predstava »Plamteća voda«. Čak dvije večeri zaredom izveli smo našu baletnu EPK-uspješnicu i oba puta reakcije publike bile su izvrsne.
Kazalište Bonn je danas moderna zgrada koja uključuje nekoliko različitih umjetničkih žanrova i zapošljava oko 500 ljudi, dajući značajan doprinos kulturnom životu grada i okolice.





Uz brojne produkcije opernih i dramskih umjetničkih grana kazališta, u njegovom programu iznimno važno mjesto ima serijal »Highlights des Inernationalen Tanzes« unutar kojeg je gostovao i riječki Balet, te »Quatsch keine Oper«. Sadašnja Opera House otvorena je 1965. godine, na obali Rajne i blizu mosta Kennedy. Zgrada arhitekata Klausa Gesslera i Wilfrieda Beck-Erlanga je poput velike skulpture unutar koje se nalazi glavno gledalište s 1.024 mjesta pred kojim je, posve ispunjenim, 25. i 26. rujna izvedena predstava riječkog Baleta, kao i Werkstattbühne sa 125 mjesta, intimnije studijsko kazalište koje se koristi uglavnom za nova dramska djela i eksperimentalne produkcije, osvrnula se Kolar.


Prizor iz predstave »Plamteća voda«


Pozicioniranje na internacionalnoj karti


Na pitanje što taj poziv znači za riječki Balet, Maša Kolar odgovara:
– Bez obzira na moju ljubav prema ansamblu i uvjerenje da je riječki baletni ansambl grupa jakih plesača izvanredne tehnike, no različitog karaktera i senzibiliteta koji su se vođeni vlastitim afinitetom našli upravo u ovom trenutku u Rijeci, svjesna sam koliko je nužno uvijek iznova pozicionirati se na internacionalnoj karti i tržištu u smislu odmjeravanja svojih snaga.


Poziv na gostovanje velik je izazov. Tu ne mislim na natjecateljski duh odmjeravanja snaga, već na suradnički, onaj koji plesnu umjetnost vidi kao pulsirajuću i rasplesanu kritiku društva ovog našeg vremena i prostora.


Izuzetno je važno biti u dijalogu s međunarodnom publikom. Gostovanje je velika šansa da komunikacijom preoblikujemo i svoje uvriježeno mišljenje, afinitet i razumijevanje suvremene umjetnosti i suvremene kulture. Ovo gostovanje, ujedno i prva ovosezonska baletna predstava, vjetar je u leđa da motivirani i puni optimizma krenemo dosezati nove vrhove naše prelijepe umjetnosti, zaključuje Kolar.


Rijecki_baletni_ansambl

Riječki baletni ansambl u Bonnu


Predivno iskustvo


Svoje dojmove s gostovanja dali su plesači, plesačice i inspicijentica:



Michele Pastorini (prvak Baleta): »Nikad ne znaš što očekivati na gostovanju u nepoznatom gradu; kao plesači želimo zaslužiti poštovanje nove publike, da prepoznaju i cijene naš rad i trud, da im predstava bude super… Bonn je ispunio sva naša očekivanja – od dočeka u bonskom kazalištu, ponuđenih uvjeta, do predivne i tople publike. Srca su nam prepuna i osobno sam iznimno ponosan. Mislim da je ovo za nas i naš ansambl bio izuzetan uspjeh.



Anca Zgurić (inspicijentica Baleta): »Ostali smo zadivljeni kazalištem u Bonnu – opremljenošću, kao i publikom. Bonski kolege su nas vrlo lijepo dočekali i bili u svemu susretljivi. Plesači su bili odlični, »Plamteća voda« je i njihovu publiku podigla na noge… Ukratko, predivno iskustvo.



Marta Voinea Čavrak (solistica Baleta): »Ovo je gostovanje jako puno značilo za naš ansambl. Nakon toliko vremena plesanja za ograničeni broj gledatelja, napokon smo plesali pred punim kazalištem, i ne samo to – doživjeli smo stajaće ovacije i moćan aplauz njemačke publike! Mislim da smo uspjeli zapaliti plamen u Bonnu!



Tilman Patzak (solist Baleta, glavne uloge): »Bonn je vrlo lijep grad s predivnom opernom kućom, te puno mladih ljudi koji brinu o svome okolišu i budućnosti. Posebno me je dirnuo (pritom i ulio nadu) prosvjed više od 620.000 ljudi koji su 23. rujna zahtijevali klimatsku pravdu u sklopu Petka za budućnost Njemačke.


Uz to sam posebno sretan i počašćen prijemom bonske publike. Izmamili smo dug aplauz sa stajaćim ovacijama, što me podsjetilo na razlog zbog kojeg radim ovaj posao – da poklonim nešto pozitivno ljudima oko sebe.



Tea Rušin (solistica Baleta): »Njemačka publika nas je prihvatila široko otvorenih ruku i još otvorenijeg srca. Ovo ću gostovanje pamtiti po prekrasnom unisonom aplauzu i ovacijama. Sve je grmjelo od velikog pljeska. Bilo je nevjerojatno prvi put u zadnjih godinu i pol plesati na sceni pred prepunim gledalištem.


Bilo je emotivno, prekrasno, zabavno i jedan velik podsjetnik da sav naš trud, kao i svakodnevna buđenja u bolovima i masnicama, imaju smisla kada dopremo do srca ljudi koji nas gledaju. Publika je osjetila našu ljubav prema plesu, prema predstavi, ljubav koju unutar ansambla imamo jedan za drugoga. Mislim da smo super ekipa mladih, veselih plesača i da smo razveselili Bonn.




Kritika u njemačkim novinama

General-Anzeiger iz Bonna objavio je i prvu njemačku kritiku »Plamteće vode« pod naslovom »Ples elementa«.
»Mnogi u ovoj regiji (gdje su poplave uništile njihove domove) proživjeli su »Plamteću vodu« vrlo bolno. Foniadakis je 2014. u Bonnu koreografirao predstavu koja je postigla velik uspjeh. U svojem djelu »Plamteća voda« od 14 plesača zahtijeva fleksibilnost, okretnost, izdržljivost… što često prelazi i u zahtjevne akrobatske podvige. Tjelesno se isprepliću i, u koliziji između organske i prijeteće moći osnovnog elementa ništa ne izgleda teško… Tijela u paklenom scenariju, u zvjerskom tempu uz strastvenu energiju, pogurana su na granicu fizičke izdržljivosti. »Plamteća voda« može se interpretirati kao komentar na prijeteću prirodu vode, koliko i na njezinu egzistencijalnu važnost.
Iznad svega, intenzivni pokret plesnog teatra prikazao je ultimativno vizualno snažan konflikt osnovnih oprečnosti u prirodi i u svijetu ljudskih osjećaja. Nakon napetih šezdeset minuta uslijedila je eksplozija pljeska publike oduševljene izvrsnim ansamblom.«