Međunarodni festival klasične glazbe u Novom Vinodolskom

Nastup Ansambla Illyrica: Sjajno muziciranje mladih umjetnika

Ramiro Palmić

Foto: IVAN BALAŽEVIĆ

Foto: IVAN BALAŽEVIĆ

Illyrica je internacionalni ansambl sastavljen od mladih glazbenika: Hrvatice Nike Bauman (flauta), američke violončelistice Ive Casian-Lakoš, slovenskog gitarista Marka Ferlana i Hiwote Tadesse, violistice etiopskog podrijetla



Nastupom komornog Ansambla Illyrica završio je 11. Međunarodni festival klasične glazbe Novi Vinodolski 2021. Osebujan kvartet Illyrica specifičan je internacionalni ansambl sastavljen od mladih glazbenika raznolikih kulturoloških i nacionalnih identiteta: Hrvatice Nike Bauman – flauta (1992.), američke violončelistice Ive Casian-Lakoš (1991.), slovenskog gitarista Marka Ferlana (1988.) i Hiwote Tadesse (1993.), hrvatske violistice etiopskog podrijetla, koji zajedno djeluju četiri godine.


Premda su temeljito visoko obrazovanje stekli u različitim zemljama, tijekom seminara i radionica u Hrvatskoj članovi Illyrice su uspostavili čvrstu umjetničku i prijateljsku međusobnu povezanost i suradnju, koja se jasno manifestira u njihovoj zajedničkoj koncepciji stvaranja specifičnog repertoara i glazbe pune emocija, strasti i ljubavi. Inovativna kombinacija pojedinih glazbala uvjetovala je posebnost repertoara, koji se sastoji od izvornih skladbi, vlastitih obrada te novih kompozicija pisanih za Illyricu.


Haydn i Villa-Lobos


Glazbena večer započela je skladbom stroge klasike. Epohu Bečke klasike čine trojica glazbenih velikana: Haydn koji stvara glazbena pravila, Beethoven koji ih ruši, a između njih nalazi se možda najljudskiji Mozart. Ansambl Illyrica je u uvodnom dijelu glazbene večeri izveo opsežni »Kvartet za flautu, violu, violončelo i gitaru u E-duru, op. 2, br. 2« austrijskog skladatelja Franza Josepha Haydna (1732. – 1809.), izvorno pisan za gudački kvartet. Izvedba pet stavaka kvarteta, u stilski vrlo zanimljivoj i inspirativnoj obradi članova ansambla, protekla je ritmičkom i intonativom čistoćom, poetično razrađenim frazama te dobro odabranim tempima. Opušteni i motivirani mladi glazbenici u tumačenju autentičnog sloga ove zahtjevne Haydnove partiture, muzicirali su u kreativnom zanosu, svježinom, tonskim skladom i ritmičkom jasnoćom te su u detalje razrađenom i odnjegovanom agogikom zajedničkom svirkom komornog muziciranja pokazali svu širinu stilskog osjećaja i klasičnu ljepotu djela u novom ruhu.





Heitor Villa-Lobos (1887. – 1959.) brazilski je skladatelj koji se svrstava u skupinu najznačajnijih glazbenika 20. stoljeća. Njegov opus broji više od dvije tisuće glazbenih djela poglavito nadahnutih osebujnim brazilskim folklorom, u kojima je uspio oživjeti brazilsku glazbenu baštinu. Na koncertu smo čuli skladbu V. Lobosa neobična naslova i glazbene tematike »Pištanje mlažnjaka za flautu i violončelo«. Ova partitura tonskog slikanja u prvom dijelu zgusnuta glazbena tkiva, potvrdila je sigurnost i uigranost članova ansambla u njihovim solističkim i zajedničkim nastupima; u drugom smirenom dijelu istaknuta je osebujna melodioznost, a virtuoznim pasažama flaute, ritmičkim akcentima i dinamičkim uzletima djelo privode do impresivnog finala.


Praizvedba »Apoksiomena«


Apoksiomen, antički kip iz 2. ili 1. stoljeća prije Krista, od kojih je do sada pronađenih hrvatski primjerak najočuvaniji, nadahnuo je mladog hrvatsko-američkog skladatelja Jamesa Budinicha (1990.) iz čijeg je skladateljskog pera nastalo djelo »Apoksiomen za flautu, violu, violončelo i gitaru«. Budinich, čiji su majka i otac Hrvati s otoka Unije, skladbu je završio početkom ove godine i ovdje u Novome doživjela je praizvedbu. Kako nam je sam autor istaknuo, djelo ima tri cjeline: Apoksiomen u moru, Vađenje te Restauracija i obrada. Prvi je smireniji stavak suvremenijeg glazbenog izričaja, a u drugom i trećem stavku umjetnik koristi fragmente i varira stari pučki lošinjski glazbeni motiv »Lošinjanke, moje drage, mile«. Uz prikladne skladateljske, harmonijske i ritmičke postupke stvara jedno posebno vrijedno i za nas zanimljivo glazbeno djelo u trajanju od desetak minuta. Na opće zadovoljstvo slušatelja i prisutnog autora, kvartet je homogenom i angažiranom interpretacijom ostavio upečatljiv cjelokupni dojam djela.



Čitav životni i stvaralački put velikog austrijskog skladatelja Franza Schuberta (1797. – 1828.) bio je pun protuslovlja, tipičnih za umjetnika romantičara. Unatoč tragičnom i kratkom životu (umro je u 31. godini), bio je iznimno plodan i svestran skladatelj (nije napisao jedino operu).


Iz njegova komorna opusa od 16 sačuvanih kvarteta na kraju koncertne večeri čuli smo kvartet u G-duru, D96. U prvom stakvu osobite melodijske ljepote Allegro moderato valja izdvojiti briljantno muziciranje flautistice Nike Bauman, drugi Menuetto-Trio1-Trio2 krasila je lepršavost i elegancija uz lijepo izrađene dijaloge flaute i gitare, a nakon trećeg Lento e patetico uslijedio je Zingara, stavak furiozna tempa i dinamičkih gradacija što dovodi do robusnog finala.


U svakom momentu četiri mlada, ali vrlo darovita glazbenika, potpuno predani emociji svog glazbenog doživljaja, suptilnom i profinjenom te intonativno besprijekornom svirkom i muzikalno vođenim kantilenama omogućili su slušateljima osjećaj snage i sjaja glazbenih misli ove izrazito romantične Schubertove partiture. Kao da je ove mlade i simpatične glazbenike na kraju iznenadio dugi pljesak razdraganih slušatelja, te su za »bis« ponovili fragment završnog stavka netom izvođenog Schubertova kvarteta.


Pet koncerata

Ovogodišnji Međunarodni festival klasične glazbe Novi Vinodolski odvijao se od 19. srpnja do 17. kolovoza, u sklopu čega je održano pet koncerata. Nakon svečanog otvaranja uvodni koncert održao je austrijski gudački kvartet Auner, komorni sastav koji zauzima visoko mjesto u svijetu klasične glazbe. Recital Luke Lovrekovića obilježen je suptilnošću glazbenog izraza i njegov je nastup privukao osobitu pozornost, a na trećem koncertu Duo Balyk pružio je pravu glazbenu čaroliju. Na pretposljednjem koncertu Zagrebački puhački trio, uz gošću pijanisticu Mariju Mikulić Štimac, izazvao je oduševljenje posjetitelja.
Organizator 11. Međunarodnog festivala klasične glazbe Novi Vinodolski 2021. je Umjetnička organizacija »ART NOVI«, a umjetnička ravnateljica je Maria Mikulić Štimac koja godinama uspješno usklađuje svoje povremene nastupe na Festivalu s opsežnim organizacijskim zahtjevima. U akustičnoj i sedam stoljeća staroj crkvi sv. Filipa i Jakova nastupilo je petnaest izvrsnih umjetnika, solista ili komornih glazbenika koje bi sa zadovoljstvom ugostila i velika glazbena središta (koncertima je prisustvovalo oko tri stotine posjetitelja, što je vrlo dobra posjećenost).