Noć kazališta

Otvorena proba “Hrvatskog glumišta”: Pitanje odgovornosti javnog govora

Kim Cuculić

Pojedinci koji su 1990-ih godina davali problematične izjave, danas su na zavidnim pozicijama i ne snose nikakve posljedice. Nije u pitanju samo ideologija ili svjetonazor, već se radi i o djelovanju koje spada u sferu ekonomskog nasilja, korupcije, kriminala...



RIJEKA » U povodu Noći kazališta, riječki HNK Ivana pl. Zajca ponudio je nekoliko programa objedinjenih nazivom »Vaše kazalište u (g)radu«. Posjetitelji su tako mogli vidjeti probu ansambla Baleta koji priprema predstavu »Orašar Evolution« u koreografiji Ronalda Savkovića. Popularna baletna bajka bit će ove sezone tehnički zahtjevnija za plesače te i vizualno drugačija. Organizirani razgled kazališne zgrade vodila je Ana Miljanović, a ciklus komornih koncerta »Opera u foyeru« nastavljen je koncertom »Večer arija iz opereta i komičnih opera« koji su izveli riječki operni solisti Olga Kaminska, Vanja Zelčić, Sergej Kiselev, Marko Fortunato i Dario Bercich uz glasovirsku pratnju Ane Anconelli.


   Veliki interes izazvala je i otvorena proba predstave »Hrvatsko glumište«, koju priprema Hrvatska drama. Posjetitelji su vidjeli početak predstave, koji je najavio premijeru 19. studenoga. Riječ je o autorskom projektu redatelja Olivera Frljića i dramaturga Marina Blaževića, koji »Hrvatskim glumištem« zaokružuju »Trilogiju o hrvatskom fašizmu«. Prvi dio trilogije je predstava »Bakhe«, a drugi »Aleksandra Zec«. Marin Blažević je objasnio da »Hrvatsko glumište« ne nastaje na temelju unaprijed zadanog dramskog teksta, dok je metodologija rada slična onoj na predstavi »Turbofolk«.


   Na početku »Hrvatskog glumišta« na pozornicu se spušta slika »Posljednje večere«, a nakon njena podizanja na sceni sjede glumci odjeveni u apostolske haljine. Ispod njih su crne ustaške uniforme, a prizor je popraćen radijskim govorom Slavka Kvaternika koji je 10. travnja 1941. proglasio NDH. Dalje nećemo otkrivati, a više o autorskom projektu »Hrvatsko glumište« moglo se saznati u razgovoru s dramaturginjama Ninom Gojić i Natašom Antulov. Kako su objasnile, tema predstave je Hrvatsko narodno kazalište, a povijesna situacija iz vremena NDH premještena je u 1990-te godine. U predstavi povijesne činjenice prelaze u umjetničko područje.




   Asistentica redatelja Nina Gojić kazala je da je za potrebe predstave istraživala arhivsku građu i dokumentaciju, a predstava se referira na konkretne izjave iz 1990-ih godina i pojedince koji su ih izrekli. Ovime, kako je rekla asistentica dramaturga Nataša Antulov, »Hrvatsko glumište« otvara pitanje odgovornosti javnog govora i kakve to posljedice ima za društvo.


   – Pojedinci koji su 1990-ih godina davali problematične izjave, danas su na zavidnim pozicijama i ne snose nikakve posljedice. Nije u pitanju samo stvar ideologije ili svjetonazora, već se radi i o djelovanju koje spada u sferu ekonomskog nasilja, korupcije, kriminala i slično. Fašizam nije samo ideološki, nego i ekonomski – osvrnula se Antulov. Premda se u predstavi evociraju neke situacije iz prošlosti, ona komunicira i sa sadašnjošću – rečeno je. Samo na temelju početne scene predstave nije se mogao razviti opsežniji razgovor s gledateljima, za što će ipak biti potrebno odgledati cijelu predstavu.


   U predstavi »Hrvatsko glumište« igraju Damir Orlić, Jelena Lopatić, Tanja Smoje, Jasmin Mekić, Jerko Marčić, Nikola Nedić, Dražen Mikulić, Nika Mišković, Nina Batinić i Jolanda Pahor, a sudjeluje i zbor Opere pod vodstvom Igora Vlajnića.