Jubilej

KUC-u Kalvarija dvadeset je godina tek: Lijepa obljetnica mjesta koje je važna kulturna kota Rijeke

Katarina Bošnjak

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

Tog 1. prosinca 2001. godine Ri Teatar je uselio u prostor na vrhu zabačene Kalvarije i tamo u sljedeća dva desetljeća stvorio nezaobilazno mjesto riječke kulture



RIJEKA – Prostor u kojem su kroz povijest djelovala čak tri kazališta, radnička menza i plesnjak, već 20 godina dom je Ri Teatru, jednom od sinonima za kulturu u gradu Rijeci. Osnovani 2000. godine, u svojih prvih godinu dana rada uglavnom su gostovali u drugim kazalištima i tražili prostor u kojem mogu djelovati, a predstave koje su tada izvodili, »Lijepom ti ga našom«, »Cabaret« i »The Bus«, odigrane su preko 100 puta. Zarađena sredstva ulagali su u uređenje novog prostora, te 1. prosinca 2001. godine počinje povijest KUC-a Kalvarije, a Ri Teatar ulazi u novu fazu rada.


Tada uz početne vikend-tečajeve i kazališne radionice otvara se Škola glume Ri teatra, koju već 19 godina u prostoru Kalvarije vodi Bojan Lakoš. Od toga vremena do danas Ri Teatar je zahvaljujući svom prostoru izveo više od 120 premijera za odrasle i više od 50 premijera za djecu, uz to ostvarivši i više stotina gostovanja širom Hrvatske.


Priznati umjetnici


– Škola glume ide od 2002. godine i do sada je u 39 generacija prošlo kroz nju više od 450 mladih ljudi. Kroz razne vikend-radionice vodili su je i mnogi poznati i priznati hrvatski umjetnici, na primjer Vilim Matula, Špiro Guberina, Stojan Matavulj i mnogi drugi. Posebno veseli činjenica da je dosad više od 30 polaznika završilo ili trenutno pohađa raznorazne akademije dramskih umjetnosti. Škola glume se održava dvaput godišnje kroz jesenski i proljetni period s trajanjem od četiri mjeseca. Upravo je u toku jubilarna 40. škola glume, a diplomska se predstava očekuje u siječnju iduće godine – kazao je voditelj Škole glume, KUC-a Kalvarije i predsjednik Ri Teatra Bojan Lakoš.




Iako Ri Teatar na prvu nije toliko drukčiji od ostalih riječkih kazališta, osim možda po specifičnom ambijentu KUC-a Kalvarije u kojem djeluju, razlikuju se po tome što već dugi niz godina rade bez financijske potpore Grada Rijeke, što njihov rad čini izazovnijim. Kako objašnjava voditelj edukativnih predstava Marko Dorčić, »jasne financijske potpore« su se na neki način odrekli sami. Naime u suradnji s Andrejom Škedelom bio je napisan projekt za festival »Rijeka grad magije«, koji bi u trajanju od tjedan dana ugostio neke od najboljih hrvatskih mađioničara na riječkim ulicama i trgovima, no na upit nisu dobili ni odgovor te tada prestaju molbe za sufinanciranje.


– Svakako da nedostatak takvih financijskih injekcija utječe na rad; na primjer, ne možemo se javljati na festivale, iako imamo pozive. Imamo i probleme oko održavanja prostora, koji nismo uređivali od početka korone, međutim na situaciju ne gledamo s nekom gorčinom ni razočaranjem, jer imamo koliko imamo, a ono što ovdje radimo jako volimo, tako da su novci tu sporedna stvar. Ri Teatar od prije nekoliko godina ne spada pod Odjel za kulturu već Odjel za gospodarenje imovinom i s njima imamo urednu suradnju – kazao je Marko Dorčić.


Bez obzira na to što su smješteni u širem centru grada, lokacija KUC-a Kalvarije sama po sebi donosi još izazova. Najbliži parking na Školjiću udaljen je 200-tinjak metara, a nešto manji nalazi se u ulici Vladimira Nazora. Unatoč tome, prema Dorčiću, publike ne manjka.


Novi izazovi


– Onih davnih prvih dana Kalvarije trebalo je ljudima objašnjavati gdje se uopće nalazi Ri Teatar; gotovo bismo svakodnevno telefonski objašnjavali »od Bernardija gore cesticom 100 metara pa desno«. Nakon nekoliko godina nije se više trebalo objašnjavati nikome iz Rijeke, već samo gostima iz udaljenijih krajeva koji dolaze na predstave – dodao je Dorčić.


Zbog značajnog utjecaja pandemije na kazalište i izvedbene umjetnosti uopće, broj mjesta u dvorani smanjio se na trećinu od uobičajenog kapaciteta, no primjetan je i izostanak umirovljenika, inače »tradicionalne« publike, a korona nosi i nove izazove oko održavanja prostora koji članovi većinom sami čiste.


Osim što vodi Školu glume, Bojan Lakoš ima i najduži glumački »staž« te radi predstave od kojih su neke već 17 godina na repertoaru, poput hit-komedije »Noćna patrola«, koja ima i dva nastavka. Nužno je spomenuti i doajene ansambla Ri Teatra Tomislava Vičevića i Ladu Bartoničeka, koji su u Ri Teatru od početka do danas odigrali više stotina predstava. Posljednjih nekoliko godina aktualna je komedija »Autotrolej i mi 4« te hit korona sezone »KBC i mi«.


»Kuc Kuc Cabaret« jedna je od posebnosti Kalvarije. Ovaj cjelovečernji humoristični program sastavljen od skečeva, songova i plesnih točaka odigrava se svaki drugi petak, uvijek s drugačijim programom. Dosad je odigran više od 300 puta i do početka pandemije bio je jedini redoviti kabaretski program u Hrvatskoj. Među uspješnicama je i omnibus »50 nijansi«, autora Tene Ružić i Anisa Galijatovića, koj čini šest kazališnih komedija, a svaka na svoj način inovativnim pristupom obrađuje neku temu ili filmski žanr.


Danas u Ri Teatru povremeno ili stalno djeluje nekoliko profesionalnih glumaca, redatelja, scenografa, oblikovatelja svjetla i preko 100 mladih koji se uključuju u stvaranja kazališnih predstava. Imaju česte suradnje s cijelim nizom kazališta te iako su registrirani kao udruga, godinama djeluju kao repertoarno kazalište s redovnim predstavama, orijentirano na vlastitu produkciju.


Edukativne predstave


Bitan segment Ri Teatra su edukativne predstave, a u dugogodišnjoj suradnji s udrugom Hepatos, koja se bavi prevencijom rizičnih ponašanja kod mladih, nastale su predstave »Boca istine«, »Život s vagom« i »Lucijina priča«, od kojih je potonja nedavno obilježila 150. izvedbu. »Lucijina priča« predstava je o mladoj djevojci i njezinoj borbi s hepatitisom C te utjecajem bolesti na odnose s prijateljima i obitelji. Bez obzira na tešku temu predstave, scenarij koji je pisao Branko Ružić posebno je prikladan za uzrast srednjoškolske dobi, jer temi pristupa na istovremeno humorističan i ozbiljan način. S glavnim likom, Lucijom, koju je u prvobitnoj predstavi tumačila Nikolina Orić, lako je poistovjetiti se te je u svim školama i ustanovama za mlade gdje je izvođena predstava dobila odlične povratne informacije.